• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-02-24 22:54:00 följande:
    - "Muslimer är största hotet mot Sverige".

- Antisemitiskt uttalande från Björn Söder vilket rankades som ett av tio mest antisemitiska händelser år 2014.

- Alla människors lika värde, är något som Sd motsätter sig genom handling (bryter mot artikel 1).

- inte göra åtskillnad på människor baserat på hudfärg, religiös övertygelse mm mm. Detta bryter Sd mot lite då och då. (Artikel 2)

- Allas lika värde inför lagen. Detta har det framkommit att Sd-nämndemän dömer hårdare mot invandrare. (Bryter mot artikel 7 och 10).

- Ingen får godtyckligt landsförvisas. Sd vill kunna återkalla medborgarskap på väldigt lösa grunder. (Artikel 9).

- Man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats. Tex händelsen med vakten och pojken så var det huggsexa bland Sd-politiker att lägga all skuld på pojken, Björn Söder var en av dem. Detta är bara ett av många exempel på hur sd skuldbelägger mörkhyade för allt möjligt. (Artikel 11.1).

- Ingen får godtyckligt fråntas sin nationalitet eller hindras från att byta nationalitet. Behöver detta ens kommenteras? (Artikel 15).

Skulle kunna fortsätta lika mycket till men måste sova nu. Tror nog att detta räcker dock som bevis för att Sd bryter mot de mänskliga rättigheterna. Och kom nu inte med det vanliga tjoandet om att det är enskilda personer bla bla, detta är så vanligt inom Sd att det mer är en regel än ett undantag.

www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/fns-allmana-forklaring-om-de-manskliga-rattigheterna-/
    Ska man följa detta till punkt och pricka får du gärna peka på den regering som lyckats.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-02-24 23:57:47 följande:

Du snavar direkt.

"Antisemitiskt!?

Källa?

På vilket sett skulle det du påstår dig citera, bryta mot FN:s mänskliga rättigheter?

Så allt annat jag skrev håller du med om att det bryter mot FN's deklaration om mänskliga rättigheter?
  • sjuttiofemman
    Tom Araya skrev 2015-02-25 01:25:11 följande:

Ska man följa detta till punkt och pricka får du gärna peka på den regering som lyckats.

Sätt igång och bevisa. Och det ska vara nutid, inte 1930-talet som ni så gärna tjoar om.
  • Solidaritet
    Philipsson skrev 2015-02-24 19:10:23 följande:
    Men i det här sammanhanget betyder ju "psyke" och "känsloliv" precis samma sak.

Nej, en psykopat saknar ju per definition empati; det är just det som bl.a. utmärker en psykopat. Däremot kan en psykopat låtsas att hen är empatisk. Psykopaten spelar upp en "roll" utefter vad de tror att omgivningen vill ha. Faktum är att pekåismen har psykopatiska drag, vilket ju visar sig genom att vad som är pk eller inte ju växlar så anmärkningsvärt över tid och mellan olika miljöer.

Många misstolkar begreppet "empati", och tror att det handlar om att om man är empatisk, så måste man tycka det eller det, om det, tycka synd om den eller den personen (i regel då tycka synd om samma personer som man själv gör; således, att utnämna nån till empatisk, blir då att klappa sig själv på ryggen).

Så är det inte. En empatisk person har ju förmågan att sätta sig in i  psyket (känslolivet) även hos personer som har begått avlldeles avskyvärda handlingar, inte bara i det hos personer de tycker om och vars värdeuppfattning de delar.
    På vilket sätt är det uppenbart att "psyke" skulle referera till "känsloliv"?
    Det är ett psykologiskt begrepp, inte en synonym för känsloliv. 

Lustigt att du svara på inlägget med att definiera psykopat och fortsätta med att klaga på meningsmotståndares förmåga att känna empati. Sedan är empati förmågan att kunna sätta sig in i andra människors känslor, vilket för en normalt funtad människa leder till medkänsla för någon som har det svårt. Svårbegripligt? Skrattande
  • Generiskt namn

Folk hatar SD för att de är flockdjur och saknar någon djupare analytisk förmåga. Det är en produkt inte av intellektuella slutsatser utan konformitet.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-25 07:34:12 följande:
    Så allt annat jag skrev håller du med om att det bryter mot FN's deklaration om mänskliga rättigheter?
    Nej, jag fastnade redan på första punkten. När du har rett ut det jag ifrågasatte, kommer jag gå vidare med nästa punkt. Din demagogi är inte värd ett bättre öde.
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-25 08:26:41 följande:
    På vilket sätt är det uppenbart att "psyke" skulle referera till "känsloliv"?
    Det är ett psykologiskt begrepp, inte en synonym för känsloliv. 

Lustigt att du svara på inlägget med att definiera psykopat och fortsätta med att klaga på meningsmotståndares förmåga att känna empati. Sedan är empati förmågan att kunna sätta sig in i andra människors känslor, vilket för en normalt funtad människa leder till medkänsla för någon som har det svårt. Svårbegripligt? Skrattande
    Att sätta sig in i andra människors psyke/känsloliv, behöver inte nödvändigtvis handla om att sätta sig in i psyket/känslivet hos dem som skulle ha "det svårt", utan hos alla typer av människor. F.ö. är det ju så att vad det innebär att ha "det svårt" varierar beroende på vem du frågar.

Är du empatisk? Kan du förstå Hitlers bevekelsegrund?
  • Philipsson

Hörde just i radions Studio 1 (P1) Robert Hannah (Fp) förspråka att hjälp till IS' offer ges i närområdet, istf att hjälpa en liten av dem som lämnar området som flyktingar.

Detta har Sd förspråkat i flera år. Då har Sd kallats för ett "rasistiskt" parti.

Är Hannah rasist nu då?

De andra partierna visar sig nu stödja Sd:s politik.

• nihka
    Philipsson skrev 2015-02-25 17:16:41 följande:

Hörde just i radions Studio 1 (P1) Robert Hannah (Fp) förspråka att hjälp till IS' offer ges i närområdet, istf att hjälpa en liten av dem som lämnar området som flyktingar.

Detta har Sd förspråkat i flera år. Då har Sd kallats för ett "rasistiskt" parti.

Är Hannah rasist nu då?

De andra partierna visar sig nu stödja Sd:s politik.

Nej, de andra partierna stödjer INTE SDs politik. SD är ett nationalistiskt parti och tar sina beslut utifrån ett nationalistiskt perspektiv med assimilering som mål. Inget anat riksdagspartii för en sådan politik. Vi ha alltid gett hjälp både här och där och anpassar oss efter behov och egna resurser och fortsätter med det alldeles oberoende av enklövern.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2015-02-25 17:03:29 följande:

Nej, jag fastnade redan på första punkten. När du har rett ut det jag ifrågasatte, kommer jag gå vidare med nästa punkt. Din demagogi är inte värd ett bättre öde.

Ah du klarar inte av att svara så du byter fokus :) En vanlig Sd-strategi!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?