• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    MrFahrenheit skrev 2015-02-19 21:41:44 följande:
    Jag förstår din tanke men det är inte riktigt så enkelt livet ser ut. Politikernas förmåner är enbart toppen utav ett isberg...

Landsting, kommuner, politiker osv... Är enbart en fis i rymden i det stora hela... Jag själv styr ett mindre företag, beräknar löner, betalar mer i skatt än vad jag egentligen vill ^^. Men när det kommer till ned till grunden, det är då man får bemöta såna som mig. Det är då man blir synad, avslöjad som en person som snackar skit eller ej...
    Vem har pratat om politikers förmåner? Jag talar om prioriteringar i de offentliga utgifterna i allmänhet.

Fis i rymden, på vilket sätt? Av hela samhället? Jag avsåg vad som borde vara det som prioriteras högst av offentliga utgifter, inte IKEA's omsättning, SSAB's produktion eller arbetstillfällen på McDonalds.
  • MrFahrenheit
    Tom Araya skrev 2015-02-19 21:37:27 följande:
    Var finns påverkan? Menar du alla partier i riksdagen? Hur mycket tror du varje partimedlem eller riksdagsledamot kan påverka?
    Det handlar inte om hur stor påverkan varje partimedlem eller riksdagsledamot har att säga till om... Det handlar om vad väljarna har att säga till om. 

Under 15 år tillbaka (EU) så har väljarna fått mindre och mindre inflytande i till vad de egentligen röstar för. Ska gurkan få vara böjd eller icke, eller ska vi tillåta terrorism eller ej? Är frågan...
  • MrFahrenheit
    Tom Araya skrev 2015-02-19 22:22:07 följande:
    Vem har pratat om politikers förmåner? Jag talar om prioriteringar i de offentliga utgifterna i allmänhet.

Fis i rymden, på vilket sätt? Av hela samhället? Jag avsåg vad som borde vara det som prioriteras högst av offentliga utgifter, inte IKEA's omsättning, SSAB's produktion eller arbetstillfällen på McDonalds.
    Jag talade om prioriteringar till förmån till förmåner...

En fis i rymden är detsamma som skitsnack. Att jämföra mitt resonemang med IKEA, SSAB och andra miljardindustrier är inte jämförbart med vad jag och de flesta andra utav oss sysslar med.

Sluta snacka samhälle utan att förstå vad det är som bygger upp ett samhälle. Jag kan säga till dig rakt ut, här och nu, att majoriteten utav företagen som försörjer de flesta är hederliga skattebetalare, likt alla andra. Men när ett företag växer sig stort nog än sitt eget bästa, det är också då förmånerna överstiger motprestationen (= 0% skatt)...

Sluta anklaga kommunismen, som är överspelad sedan 20 år tillbaka, och lägg märke till vad utförsäljningar utav almännyttan leder till i slutändan....
  • sjuttiofemman
    Tom Araya skrev 2015-02-19 20:28:05 följande:

Anledningen till att SD och många andra uppfattar det som att muslimer inte avstår från terrorism och organisationer som IS och deras dåd är för att det görs för lite samt att det inte syns och hörs tillräckligt.

Sd tog noll avstånd från Breivik, snarare har han hyllats av Sd-politiker. Så det känns lite magstarkt att kräva något alls av muslimer.
  • Dorian Ertymexx
    sjuttiofemman skrev 2015-02-19 23:40:19 följande:
    Sd tog noll avstånd från Breivik, snarare har han hyllats av Sd-politiker. Så det känns lite magstarkt att kräva något alls av muslimer.
    Har inte hört Stanley Sjögren ta avstånd från Fred Phelps, abortläkarmördare eller liknande. Märkligt hur just muslimer ska ta ansvar för allt folk gör som råkar dela religion med dem...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sjuttiofemman
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-20 00:20:09 följande:

Har inte hört Stanley Sjögren ta avstånd från Fred Phelps, abortläkarmördare eller liknande. Märkligt hur just muslimer ska ta ansvar för allt folk gör som råkar dela religion med dem...

Ja det är märkligt, men ändå en väl genomtänkt strategi för att stigmatisera muslimerna.

Dessutom är det en strategi att föreslå och rösta för dyra men onödiga reformer för att sedan kunna säga att vi inte har råd att ta emot flyktingar.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2015-02-19 03:25:37 följande:
    Nivån klär när argumenten tar slut. Philipssons definition av folkmord bejakas här, ingen annan, och har följt den helt ordagrant och kompromisslöst. Anses den definitionen problematisk på något vis, får allt klagomålen skickas till rätt person.

Åter till huvudfrågan, som kan omformuleras så att den inte förosakas med nonsens igen; stod de spanska kolonisatörerna huvudsakligen för den grymma hanteringen av det Sydamerikanska folket, som då jag och Dorian Ertymexx upprördes över, eller de spanska emigranterna?

Det påstods nämligen implicit att Sydamerikanerna drabbades utav "invandrare" och att Sydamerikanerna "var alltså kort och gott naiva invandrarkramare" och därmed fick sina öden beseglade.
    Philipsson skrev 2015-02-12 11:58:26 följande:

Infödingarna var alltså kort och gott naiva invandrarkramare, och när de upptäckte vad som höll på att hända, var det försent!

Man kan förstå skräcken för invandring när någon har fått det såhär skevt om bakfoten. För folk som tar sig markområden med våld, stjäl ursprungsbefolkningens rikedomar och tvingar på dem sina sedvänjor - kallas för kolonister, inte "invandrare"/emigranter.

Men visst kan det verka svårt att se någon större skillnad när man inte begriper att länder som exempelvis Sverige GER av sitt landområde, GER av sin rikedom och GER plats åt andra sedvänjor. Att vissa inte kan se den skillnaden, säger faktiskt allt som behövs sägas. Philipsson och gelika, har ingen vidare förståelse för koncepten "ge", "ta" och "få" överhuvudtaget.

Att bo i ett givmilt land har förväxlats med att koloniseras - för naturligtvis ser man det som att invandrare tar sig rättigheter, när man inte förstår att de har fått dem.
    Men isf var ju de svenskar som flyttade till USA kolonister, inte utvandrare.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-02-20 09:49:31 följande:
    Det skulle kunna vara en utmärkt läs- och tankeövning.

Om du ger dig på Mobergs utvandrarserie så kommer du att finna att första boken heter "Utvandrarna", andra "Invandrarna" och tredje "Nybyggarna".

Ett exempel på ett fenomen som innebär att benämningen på samma företeelse kan skifta beroende på vilket perspektiv man har.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-20 09:49:31 följande:

Fyller de nämnda kriterier - "tar sig markområden med våld, stjäl ursprungsbefolkningens rikedomar och tvingar på dem sina sedvänjor" - så visst.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?