• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Sensitiveguy
    Tom Araya skrev 2015-04-17 01:54:16 följande:

Jo, det är ju vad du gjort hela tiden.......jag vill veta vad man förväntar sig av det som motiverar begreppet satsning?

Vad har detta, för övrigt, med SD-kritik att göra? Som ju tråden handlar om.
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 02:00:16 följande:
    Nej. Jag bara påtalade att det formellt sett är en satsning. Däremot är det ingen stor satsning, det har du rätt i. Men jag tycker inte vi skall lägga pengar där, så jag har inga problem med att det som du uppfattar det inte alls satsas pengar (vilket är felaktigt), när du egentligen menar att det inte storsatsas. Du vill se en storsatsning, helt enkelt.
    Nej, det är din åsikt, inget annat.
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 02:03:27 följande:
    Vad har detta, för övrigt, med SD-kritik att göra? Som ju tråden handlar om.
    Jag halkade av banan lite....lovar att vara tillbaka i gammal god form när du svarat på min fråga....
  • Sensitiveguy
    Tom Araya skrev 2015-04-17 02:05:07 följande:

Nej, det är din åsikt, inget annat.

Så... Vad är det du egentligen vill se?
    Tom Araya skrev 2015-04-17 02:07:02 följande:

Jag halkade av banan lite....lovar att vara tillbaka i gammal god form när du svarat på min fråga....

Vad bra! Synd bara då att det inte finns något att svara på...
  • Tom Araya
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 02:42:12 följande:
    Så... Vad är det du egentligen vill se?
    Tom Araya skrev 2015-04-17 02:07:02 följande:

Vad bra! Synd bara då att det inte finns något att svara på...
    Jorå, men du vill/kan inte, det är en helt annan sak.
  • Cal XVI Gustf
    FDFMGA skrev 2015-04-16 23:09:34 följande:
    Mer relevant för den här tråden. Somliga hävdar att invandringen till Sverige är för hög, att den utgör en större belastning för svensk ekonomisk utveckling än vad vi klarar av i längden. Det är en åsikt, inte fakta.

Andra hävdar att svensk ekonomi mycket väl klarar av en invandring i nuvarande omfattning utan att ekonomin tar skada i längden.

Bägge åsikterna kan man argumentera för med hjälp av fakta, men åsikterna i sig är bara åsikter, inte fakta.
    Det kan vara intressant att titta på hur mycket pengar de myndigheter som har hand om försvar och invandring säger sig behöva och hur våra kära politiker ställer sig till det.

Gemensamt är att både Försvarsmakten och Migrationsverket nyligen gjort beräkningar som visar att de behöver kraftigt ökade anslag för att klara de uppgifter de blivit ålagda. Skillnaden är hur politikerna agerar till följd av att respektive myndighet lagt fram sina "åsikter" som du kallar beräkningarna för.

När det gäller försvaret har de flesta partierna åsikten att det ska skjutas till mer pengar men inte så mycket som Försvarsmakten begärt. Det pågår just nu käbbel i riksdagen om hur mycket de faktiskt ska få. Här går det alltså utmärkt att tycka att de klarar sig på mindre än vad deras beräkningar visar.

Annat är det med Migrationsverkets krav/åsikter. Här är det ingen som ifrågasätter uppgifterna och för fram att de kan spara och klara sig på mindre utan alla, även SD, anser att det är precis så här mycket som Migrationsverkets verksamhet kostar de närmaste åren. En alternativ uppfattning som saknas i debatten är att Migrationsverket mycket väl klarar sig på nuvarande anslag och om de knorrar kan ledningen alltid bytas ut. Så resoneras det ju på en massa andra områden.

Istället har regeringen nu inte bara beviljat ökade anslag till Migrationsverket utan de har dessutom tagit pengar som varit öronmärkta för de allra mest utsatta i världen, alltså från biståndsbudgeten. Det har lett till att Sverige nu fått den mindre smickrande titeln "världsmästare på att urholka bistånd" enligt en expert på området:

www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-krympt-bistand-i-budgeten_4494283.svd
  • familjenstygg
    Sensitiveguy skrev 2015-04-16 23:10:20 följande:
    Att avsätta så mycket som 1 krona till militären är formellt att satsa på dem.
    Så om vi skär ner budgeten för skolan till hälften så kan vi säga att vi satsar på skolan. Det är nog en definition som inte ens en politiker skulle försöka sig på.
  • familjenstygg
    Sensitiveguy skrev 2015-04-17 01:33:02 följande:
    Jag kallar det inte satsning, jag vill avskaffa det militära försvaret.

Men formellt är det en satsning eftersom man avsätter pengar till, hur himla lite dessa pengar än är...
    Såg att det fanns önskemål om att all inlägg i tråden skull ha med någon form av SD koppling så det får väl bli ett SD exempel:

Så om nu en sverigedemokratisk finanstalesman hävdar att de vill göra en satsning på invandring/flyktingmottagning/integration genom att budgetera fem miljoner (istället för 50 miljarder eller vad det nu är idag) så kan personen i fråga med din välsignelse (din definition av att satsa) hävda att de satsar på invandringen.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-17 10:27:47 följande:
    Det kan vara intressant att titta på hur mycket pengar de myndigheter som har hand om försvar och invandring säger sig behöva och hur våra kära politiker ställer sig till det.

Gemensamt är att både Försvarsmakten och Migrationsverket nyligen gjort beräkningar som visar att de behöver kraftigt ökade anslag för att klara de uppgifter de blivit ålagda. Skillnaden är hur politikerna agerar till följd av att respektive myndighet lagt fram sina "åsikter" som du kallar beräkningarna för.

När det gäller försvaret har de flesta partierna åsikten att det ska skjutas till mer pengar men inte så mycket som Försvarsmakten begärt. Det pågår just nu käbbel i riksdagen om hur mycket de faktiskt ska få. Här går det alltså utmärkt att tycka att de klarar sig på mindre än vad deras beräkningar visar.

Annat är det med Migrationsverkets krav/åsikter. Här är det ingen som ifrågasätter uppgifterna och för fram att de kan spara och klara sig på mindre utan alla, även SD, anser att det är precis så här mycket som Migrationsverkets verksamhet kostar de närmaste åren. En alternativ uppfattning som saknas i debatten är att Migrationsverket mycket väl klarar sig på nuvarande anslag och om de knorrar kan ledningen alltid bytas ut. Så resoneras det ju på en massa andra områden.

Istället har regeringen nu inte bara beviljat ökade anslag till Migrationsverket utan de har dessutom tagit pengar som varit öronmärkta för de allra mest utsatta i världen, alltså från biståndsbudgeten. Det har lett till att Sverige nu fått den mindre smickrande titeln "världsmästare på att urholka bistånd" enligt en expert på området:

www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-krympt-bistand-i-budgeten_4494283.svd
    Ja, det är rätt besynnerligt - man kan ju på goda grunder misstänka att de anslag Migrationsverket får borde kunna användas mer effektivt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Sensitiveguy
    Tom Araya skrev 2015-04-17 10:19:25 följande:

Jorå, men du vill/kan inte, det är en helt annan sak.

Jag gör inte den tolkningen, nej.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?