• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-02 13:10:22 följande:
    Jag tycker att ha som mål att sänka invandringen med 90% och enbart ta emot kvotflyktingar som man sätter in i ett assimileringsprogram är precis lika extremt som att ha som mål att höja skatten med 90% och att alla ska ha lika mycket att spendera efter skatt.

Nej, man ger och tar inte med extremister, mer än ger kalla handen förstås.

Varför har så oproportionerligt många sverigedemokrater så svårt för att uttrycka sig på korrekt svenska? Det är iaf min upplevelse. Man gastar om Sverige och Svenskt och Sverigevänligt och använder de och dem och prepositioner som om de plockats ur en fiskdamm - och uttrycker främlingsfientliga tankar. Är detta verkligen svenskt eller har det som man sagt att göra med utbildningsnivå? Jag känner mig iaf inte hemma med att detta ska ses som särskilt svenskt.
    Ja, det är märkligt, samma fenomen i varenda tråd - att till exempel läsa tråden som ställer frågan om man kan tänka sig att vara tillsammans med en sverigedemokrat är som att hamna i en nybörjarkurs i svenska.

Jag tror att sverigedemokraters världsuppfattning är så inskränkt att skillnaden mellan de och dem helt går dem förbi och i stället får dem en betydelse av ett finare sätt att skriva "de".

Det där med att kunna avgöra vad som är subjekt respektive objekt är nog nära nog omöjligt när man ser sig själv som alltings subjektSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anders2015
    nihka skrev 2015-05-02 13:10:22 följande:
    Jag tycker att ha som mål att sänka invandringen med 90% och enbart ta emot kvotflyktingar som man sätter in i ett assimileringsprogram är precis lika extremt som att ha som mål att höja skatten med 90% och att alla ska ha lika mycket att spendera efter skatt.

Nej, man ger och tar inte med extremister, mer än ger kalla handen förstås.

Varför har så oproportionerligt många sverigedemokrater så svårt för att uttrycka sig på korrekt svenska? Det är iaf min upplevelse. Man gastar om Sverige och Svenskt och Sverigevänligt och använder de och dem och prepositioner som om de plockats ur en fiskdamm - och uttrycker främlingsfientliga tankar. Är detta verkligen svenskt eller har det som man sagt att göra med utbildningsnivå? Jag känner mig iaf inte hemma med att detta ska ses som särskilt svenskt.
    Hehe du skriver och dikterar dina egna fantasier och fördomar. Har du aldrig hör att SD vill hjälpa i närliggande områden? bistånd på över 8 miljarder.  Som du resonerar så låter det i säg rätt osvenskt, de övriga nordiska länderna använder sig av mer svensk politik.

Gällande utbildningsnivå så har jag olika utbildningar med olika företag. Vad har din utbildningsnivå för rang i ekonomisk synvinkel, att ens jämför att höja skatten med 90% och sänka invandringen med 90%, talar bara klartext hur du ser på saker och ting och agerar. Tycker du verkar full av fördomar, en sann miljöpartist kanske? eller hm kanske vänsterpartist.

Som jag förstår så går det inte ihop om man höjer skatten med 90% eller kan du förklara.

Att Sänka invandringen går att göra det förstår alla även du tror jag.
  • Anders2015
    FDFMGA skrev 2015-05-02 13:24:02 följande:
    Ja, det är märkligt, samma fenomen i varenda tråd - att till exempel läsa tråden som ställer frågan om man kan tänka sig att vara tillsammans med en sverigedemokrat är som att hamna i en nybörjarkurs i svenska.

Jag tror att sverigedemokraters världsuppfattning är så inskränkt att skillnaden mellan de och dem helt går dem förbi och i stället får dem en betydelse av ett finare sätt att skriva "de".

Det där med att kunna avgöra vad som är subjekt respektive objekt är nog nära nog omöjligt när man ser sig själv som alltings subjektSkrattande
    Tackar för ett intressant och matnyttigt inlägg, tänk om alla kunde vara lika bildad och rik som dig både på kunskap och i kronor.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2015-05-02 12:48:04 följande:
    Kan du aldrig ta en diskussion för vad den handlar om? Ja, tråden handlar om SD, men det hindrar inte att man glider in på andra partiers politik, eller hur!?

I förhållande till tidigare så glider den etablerad högern närmare SD i migrationspolitik, försvarspolitik mm....även om det så bara är lite.
    Huruvida det är en förändring....tja....nya moderaterna har ju varit betydligt mer för hög immigration och mot starkt försvar än vad högern (moderaterna inkluderat) traditionellt varit, så egentligen är det nog så att förändringen i och med "nya moderaterna" var det verkliga försöket till kappvändning.
    "Aldrig ta en diskussion för vad den handlar om". "Glida in"? Du ville att jag skulle droppa ämnet SD i en tråd som handlar om SD och glida in på ditt favvoäme försvar. Jag vill inte prata försvar.

Nej, det finns ingen glidning mot SD. Ingen dragning åt en minskning av invandring med 90% och att enbart ta emot kvotflyktingar och ingen dragning åt assimileringspolitik. Att man öht SKA hantera migrationsfrågor är allmängods.

Det är ingen som påstår att alla som tror på gud drar åt KD, KD äger inte gud eller att andra partier glider åt KD för att man vill ha barnbidrag. Hela resonemanget att så fort någon tar i migrationsfrågor glider åt SD är ju bara en stor jävla SD-bluff.
  • FDFMGA
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:31:08 följande:
    Tackar för ett intressant och matnyttigt inlägg, tänk om alla kunde vara lika bildad och rik som dig både på kunskap och i kronor.
    Åh, ingen orsak.

Allt är ju dessutom relativt - inklusive rikedom som kunskap-

Men språket är ju vårt främsta verktyg att kunna förstå vår omvärld. Det kan ju vare sig vara lätt för en nyanländ flykting som inte kan ett ord svenska, eller för en svensk som har ett otillräckligt språk, att förstå det svenska samhället.

Lite ot. Just att det ska vara så svårt att skilja mellan de och dem är obegripligt. Jag menar ingen säger väl "Mig tycker dig är dum" eller "Oss sverigedemokrater är rena språkkonstnärer".

Principen är ju densamma för skillnaden mellan de och dem som mellan oss och vi eller mellan mig och jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anders2015
    nihka skrev 2015-05-02 13:31:28 följande:
    "Aldrig ta en diskussion för vad den handlar om". "Glida in"? Du ville att jag skulle droppa ämnet SD i en tråd som handlar om SD och glida in på ditt favvoäme försvar. Jag vill inte prata försvar.

Nej, det finns ingen glidning mot SD. Ingen dragning åt en minskning av invandring med 90% och att enbart ta emot kvotflyktingar och ingen dragning åt assimileringspolitik. Att man öht SKA hantera migrationsfrågor är allmängods.

Det är ingen som påstår att alla som tror på gud drar åt KD, KD äger inte gud eller att andra partier glider åt KD för att man vill ha barnbidrag. Hela resonemanget att så fort någon tar i migrationsfrågor glider åt SD är ju bara en stor jävla SD-bluff.
    Du har kört med SD och att dem vill minska invandringen med 90% i inlägg efter inlägg, ta det lite med lugnt lilla vän, ingen som är sur utan bara skriver några rader . När det gäller aktier och börsen så är det farligt att frysa fast,kan bli kostsamt. Det du har gjort är att frysa fast det är inte farligt men kan bli kostsamt i tid räknat hehe.  

Eller kom med något nytt, och tänk mer positivt då blir du lyckligare och får mer uträttat.
  • KillBill
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:43:02 följande:
    Du har kört med SD och att dem vill minska invandringen med 90% i inlägg efter inlägg, ta det lite med lugnt lilla vän, ingen som är sur utan bara skriver några rader smile1.gif . När det gäller aktier och börsen så är det farligt att frysa fast,kan bli kostsamt. Det du har gjort är att frysa fast det är inte farligt men kan bli kostsamt i tid räknat hehe.  

Eller kom med något nytt, och tänk mer positivt då blir du lyckligare och får mer uträttat.
    Det är ganska lustigt att du som sprider dina domedagsprofetior i den här tråden rekommenderar andra att bli mer positiva
  • nihka
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:28:45 följande:
    Hehe du skriver och dikterar dina egna fantasier och fördomar. Har du aldrig hör att SD vill hjälpa i närliggande områden? bistånd på över 8 miljarder.  Som du resonerar så låter det i säg rätt osvenskt, de övriga nordiska länderna använder sig av mer svensk politik.

Gällande utbildningsnivå så har jag olika utbildningar med olika företag. Vad har din utbildningsnivå för rang i ekonomisk synvinkel, att ens jämför att höja skatten med 90% och sänka invandringen med 90%, talar bara klartext hur du ser på saker och ting och agerar. Tycker du verkar full av fördomar, en sann miljöpartist kanske? eller hm kanske vänsterpartist.

Som jag förstår så går det inte ihop om man höjer skatten med 90% eller kan du förklara.

Att Sänka invandringen går att göra det förstår alla även du tror jag.
    Det är ingen fantasi att SD vill minska invandringen med minst 90%, enbart ta emot kvotflyktingar och införa assimileringspolitik. Det är ingen fördom utan står att läsa i SDs partiprogram. Förbluffande många SDare vill dock inte diskutera detta utan vill istället försöka inpränta i folk att SDs politik är så ideologiskt lik alla andras eller vad alla (folket) "egentligen" vill. Den gemensamma nämnaren är då i praktiken att man på något sätt vill förhålla sig till invandring precis som alla andra.

Du kanske också på något sätt vill förhålla dig till skatter och du har då ett brett utbud av politiska partier att rösta på. Take your pick. De är "likadana" allihop för alla pratar de om skatter.

Mittenstycket är fullständigt obegripligt. Jag kan bara börja att ana vad du syftar på och kommer osökt att tänka på Tegnér.

Nej, det är helt riktigt. Du får inte ihop det.

Klart man kan sänka invandringen med 90% om man vill. Det förstår både du och jag, men det verkar bara vara jag som förstår att man också kan öka skatten med 90%. Om man vill. Den springande frågan är vad det får för konsekvenser.
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:31:08 följande:
    Tackar för ett intressant och matnyttigt inlägg, tänk om alla kunde vara lika bildad och rik som dig både kunskap och i kronor.
    Ja, det kanske vore något att sträva efter.

• Anders2015
    KillBill skrev 2015-05-02 13:53:46 följande:
    Det är ganska lustigt att du som sprider dina domedagsprofetior i den här tråden rekommenderar andra att bli mer positiva
    Bara tog upp att det blir svårt att höja skatten med 90%

Men att minska invandringen med 90% är fullt genomförbart. 

Jag får inte ihop det helt enkelt, hur man kan jämföra dessa två och göra dem till lika extrema mål. 

Sedan är jag övertygad om att SD hade gått med på en minskning, den hade säkert inte behövt vara stor 30-40% och det skulle Sverige må bra av för tillfället. 

Domedagsprofetior? paj-kastning av den lägre skolan kallar jag hehe
  • nihka
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:43:02 följande:
    Du har kört med SD och att dem vill minska invandringen med 90% i inlägg efter inlägg
    Det är för att det är vad SD vill. Det är kärnan i SDs politik. Du kanske inte tycker att ett enfrågepartis politik i sin enda fråga är av något större intresse, men det tycker jag.

Rösta på SD så röstar du fram representanter som jobbar mot målet att minska invandringen med minst 90%, enbart ta emot kvotflyktingar och införa assimileringspolitik.

Det finns förslag och motioner så det bara dräller om det från SD hur SDs ideologi och assimileringspolitik ska genomsyra hela det svenska samhället och hur alla ska rättas in i ett blå-gult led så som SD definierar svenskt. Numer är de töntiga formuleringarna om trasmattor och väggbonader borta ur SDs partiprogram men det är samma tankegods men i mer svårigenkänlig abstrakt stil som stugstoffet ersatts med.

Jag strök allt ovidkommande bjäfs riktat till min person.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?