• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-06-13 16:26:07 följande:
    Som när i en riksdagsdebatt SD fick den politiska sakfrågan att svara om på hur SD ställer sig i frågan om kollektivavtal och lyckades låta bli att svara på frågan 4 gånger och i stället gick in i känslomässiga utfall om hur deras stolta parti hade växt. De menade att de inte behövde redogöra för frågan i en riksdagsdebatt särskilt om kollektivavtal. Slipat, nä, det är inte riktigt ordet jag letar efter.

https://www.youtube.com/watch?t=96&v=HNfDWmVK3F8

Jag är medveten om att SD och SDare vill att man ska hoppa över att tala om allt som känns lite besvärligt för dem.

Låter inte helt olikt Löfvens senaste utfall mot SD i någon fråga om immigration.

• Solidaritet
    Gert skrev 2015-06-10 17:33:50 följande:
    Så du menar att även SD har ansvar för det rasbiologiska institutet?
    Fredagen den 13 maj 1921 fattade riksdagen utan omröstning beslut att upprätta ett Statens institut för rasbiologi.

1921 Gert. 

Riksdagspartierna. 

Dock står SD för den typen av värderingar i dag. Det gör inte de övriga riksdagspartierna. 
  • Solidaritet
    familjenstyg skrev 2015-06-13 15:44:03 följande:
    Hade SD bemötts mer sakligt och pressats på politiska sakfrågor hade de antagligen inte varit det tredje största partiet idag. De enda gånger jag hört företrädare för SD verkligt pressade har varit när någon påläst journalist pressat dem på sakfrågor. Vilket inte hänt särskilt ofta. Det har mest handlat om diverse känsloargument som har varit förhållandevis lätt för de mer slipade SD företrädarna att ducka undan eller helt enkelt ignorera.

Det du tycks tro är det mest besvärande för SD är antagligen det som besvärar dem minst då det är en taktik som använts i flera år samtidigt som de (SD) har haft en närmast exponentiell tillväxt.
    När SD bemöts sakligt och pressas i politiska sakfrågor anklagar de journalister för mobbing. Stödet för dem blir starkare och de ikläder sig en martyrroll. 

SD bemöts ofta i Riksdagen, och  känsloargumenten kommer snarare från SD, inte motdebattörerna. Sakfrågor bemöts med irrelevanta känsloargument. Det är sällan SD har någon verklig koll på den egna politiken, eller ens vad deras egna partiprogram säger.
  • Anastasia
    Solidaritet skrev 2015-06-17 10:40:31 följande:
    Fredagen den 13 maj 1921 fattade riksdagen utan omröstning beslut att upprätta ett Statens institut för rasbiologi.

1921 Gert. 

Riksdagspartierna. 

Dock står SD för den typen av värderingar i dag. Det gör inte de övriga riksdagspartierna. 
    Skulle väldigt gärna vilja ha bevis för att SD står för den typen av värderingar.  Vart i SDs politik kan man läsa att de står för rasbiologi?  
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-06-17 10:40:31 följande:

1921 Gert. 

Riksdagspartierna. 

Tja, beslutet togs utifrån en motion från socialdemokraterna och centern.

Sedan lades inte institutet ner förrän 1958. Så under socialdemokratins storhetstid levde och frodades rasismen. Rent historiskt finns det knappast något så rasistiskt parti i Sverige som socialdemokraterna.
  • Solidaritet
    Anastasia skrev 2015-06-17 11:51:42 följande:
    Skulle väldigt gärna vilja ha bevis för att SD står för den typen av värderingar.  Vart i SDs politik kan man läsa att de står för rasbiologi?  
    Där de dillar om nedärvda essenser skulle jag säga. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-06-17 12:42:34 följande:
    Tja, beslutet togs utifrån en motion från socialdemokraterna och centern.

Sedan lades inte institutet ner förrän 1958. Så under socialdemokratins storhetstid levde och frodades rasismen. Rent historiskt finns det knappast något så rasistiskt parti i Sverige som socialdemokraterna.
    Upprättandet av det rasbiologiska institutet hade starkast möjliga politiska stöd. Motionen röstades igenom utan omröstning. Det innebär att en klar majoritet ställde sig bakom beslutet. Wiki säger också: Institutet bildades efter en motion av socialdemokraten Alfred Petrén, bondeförbundaren Nils Wohlin med flera. 

Detta är fakta.
    Socialdemokraterna har aldrig varit något utmärkande rasistiskt parti. Rasister finns i alla partier. 

Det är bara i sverigedemokraterna de utgör en norm. 

• oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-06-17 13:27:12 följande:
    Detta är fakta.
    Socialdemokraterna har aldrig varit något utmärkande rasistiskt parti. Rasister finns i alla partier. 
    Fakta är att Per Albin Hansson och Erlander regeringarna inte gjorde något för att lägga ner nämnda institut under året 45-58 när större delen av världen såg vad rasism leder till. Det kan man väl inte kalla annat än att dessa socialdemokrater var benhårda rasister. Så visst är rasism och socialdemokrati initimt förknippade i Sverige.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-06-17 13:46:51 följande:
    Fakta är att Per Albin Hansson och Erlander regeringarna inte gjorde något för att lägga ner nämnda institut under året 45-58 när större delen av världen såg vad rasism leder till. Det kan man väl inte kalla annat än att dessa socialdemokrater var benhårda rasister. Så visst är rasism och socialdemokrati initimt förknippade i Sverige.
    Och eftersom varken rasbiologiska institutet eller de rasistiska värderingarna var specifika för Socialdemokraterna, utan hade stort stöd i Riksdagen ser jag inte din poäng. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?