• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • kollar
    themia skrev 2015-06-19 22:43:34 följande:
    Så vad menar du med "försöker hjärntvätta"?
    Att man uttrycker en åsikt som du inte gillar, eller ...?
    Jag trodde det framgick av mitt inlägg att jag tycker att alla skall få uttrycka sina åsikter.

Att avfärda en diskussion om invandring / integration med "Rasist" är inte att respektera andras åsikter. Det kan ju leda till något positivt.

Att få folk att känna skam och skuld och motivera alla bra eller dåliga förändringar med "jämställdhet", "solidaritet" etc. är inte att respektera andras åsikter.

Att sverige har reagerat på detta bevisas ju av uttrycket "Politiskt Korrekt", vilket betyder  "DEN ENDA ÅSIKT MAN FÅR HA".

Genom att sätta epitet på motståndarnas åsikter, "hjärntvättar" man, för ingen vill ju bli kallad ett nedsättande omdöme bara för att man inte tycker *exakt* lika i sakfrågan.

Då har man satt "stopp för debatt"!!
  • themia
    kollar skrev 2015-06-21 11:44:59 följande:
    Jag trodde det framgick av mitt inlägg att jag tycker att alla skall få uttrycka sina åsikter.

Att avfärda en diskussion om invandring / integration med "Rasist" är inte att respektera andras åsikter. Det kan ju leda till något positivt.

Att få folk att känna skam och skuld och motivera alla bra eller dåliga förändringar med "jämställdhet", "solidaritet" etc. är inte att respektera andras åsikter.

Att sverige har reagerat på detta bevisas ju av uttrycket "Politiskt Korrekt", vilket betyder  "DEN ENDA ÅSIKT MAN FÅR HA".

Genom att sätta epitet på motståndarnas åsikter, "hjärntvättar" man, för ingen vill ju bli kallad ett nedsättande omdöme bara för att man inte tycker *exakt* lika i sakfrågan.

Då har man satt "stopp för debatt"!!
    Så vem har påstått att inte alla får uttrycka sin åsikt?

Alla har rätt att framföra sin åsikt, men ingen har någon rättighet att slippa bli motsagd.
    När folk gastar "politiskt korrekt", "så får man väl inte säga i Sverige", "bara en åsikt får finnas", osv så betyder det bara att någon irriterar sig på att inte alla håller med om vad hen påstår.
  • nihka
    Aqt skrev 2015-06-19 12:02:12 följande:

Är Danmark, Norge och Finland "rasistiska" som har motsvarande SD i regeringen eller är Sverige extremt i tolkningen av vad " rasism" är?

Kan det vara så att våra grannländer ser Sverige som ett skräckexempel med tanke på segregerade utanförskapsområden, ökad muslimsk fundamentalism, fallande skolresultat i invandrartäta områden, extrem bostadsbrist, ökade kostnader för migrationsverket (157 miljarder kr till 2019), invandrarkriminalitet o.s.v?

Invandring är också bra om den är balanserad men det är den inte i Sverige. Funns myckat att säga om detta bortom det politiskt korrekta men det tar vi en annan gång!

Glad midsommar!!!

Ingen av våra grannländers "motsvarigheter" till SD samarbetar med SD i europaparlamentet utan har valt att vara med i andra grupper. Inte ens när SDs grupp löstes upp kom något grannland till gruppens undsättning.

Kan det vara så att våra grannländer ser SD som ett skräckexempel med tanke på att man inte vill samarbeta med dem eller ens hjälpa till att säkra upp gruppens överlevnad?

http://www.europarl.europa.eu/portal/sv
  • nihka
    politruken2 skrev 2015-06-19 19:11:36 följande:

Det slår mig att jag blir så påverkad av rubriken.

Varför hatar folk SD?

Om man tänker efter, så hatar "folk" inte alls (SD), utan var femte är ganska positiva till dem, enligt väljarbarometrarna. Av resterande 80% "hatar" säkert inte alla (SD) även om de inte själva vill rösta så.

Så, rubriken är ju ledande, den skall ju vara självuppfyllande, så att man funderar över de argument man kan ha för att inte SJÄLV bli utpekad som "Någon som  är värd att hata" = (SD)are. Guilt by association.

Detta gäller för övrigt nästan ALL politisk propaganda i Sverige.

SD-suffering som startade tråden känner sig uppenbarligen hatad.
  • kenneth768768
    nihka skrev 2015-06-22 09:24:41 följande:
    Ingen av våra grannländers "motsvarigheter" till SD samarbetar med SD i europaparlamentet utan har valt att vara med i andra grupper. Inte ens när SDs grupp löstes upp kom något grannland till gruppens undsättning.

Kan det vara så att våra grannländer ser SD som ett skräckexempel med tanke på att man inte vill samarbeta med dem eller ens hjälpa till att säkra upp gruppens överlevnad?

Kan det vara så att SD är Europas ondaste parti och att järnrörsskandalen är det värsta som hänt inom hela Europa?

Dvs vi i Sverige är egentligen humanast inom flyktinginvandring, men har i stället blivit drabbade av Europas värsta anti-parti på området?

• nihka
    kenneth768768 skrev 2015-06-22 09:55:30 följande:
    Kan det vara så att SD är Europas ondaste parti och att järnrörsskandalen är det värsta som hänt inom hela Europa?

Dvs vi i Sverige är egentligen humanast inom flyktinginvandring, men har i stället blivit drabbade av Europas värsta anti-parti på området?

Kan det vara så att våra grannländer ser SD som ett skräckexempel med tanke på att man inte vill samarbeta med dem eller ens hjälpa till att säkra upp gruppens överlevnad? Jag följer här Aqts "logiska spår" när hen undrade om "Kan det vara så att våra grannländer ser Sverige som ett skräckexempel". Om de gör det, vilket jag betvivlar, så vill de iaf inte ha något EU-samarbete med SD.

• offekoffe
    nihka skrev 2015-06-22 11:09:11 följande:

Kan det vara så att våra grannländer ser SD som ett skräckexempel med tanke på att man inte vill samarbeta med dem eller ens hjälpa till att säkra upp gruppens överlevnad? Jag följer här Aqts "logiska spår" när hen undrade om "Kan det vara så att våra grannländer ser Sverige som ett skräckexempel". Om de gör det, vilket jag betvivlar, så vill de iaf inte ha något EU-samarbete med SD.

www.europarl.europa.eu/portal/sv

Politiker genomskådar SD.

SD är ren ondska gömd för den dumma massa i fåra kläder.

Nazism och fascism bygger SD ideologi på.

Därför vill de andra inte samarbeta.
  • retorik

Man måste skilja på snack och handling. De som de fakto mest motarbetat integrationen och i så fall skulle förtjäna att kallas "rasist" eller "faschist" är finns inom LO och facken.

Det är ingen hemlighet att man vill förhindra ALLA som inte tillhör facket att arbeta. Man skall ha SVENSKT kollektivavtal, för det är bara SVENSKT kollektivavtal man har kontroll över.

När Skanska, Ncc eller Peab bygger i övriga Eu, varför skall inte svenska arbetare då tvingas ha Polskt, Tyskt eller vad det nu kan vara kollektivavtal? Jo för LO och fackrörelsen i Sverige vill bestämma i HELA EU.

De tidiga asylinvandrarna till Sverige fick absolut inte arbeta. De skulle ju i så fall "ta svenska arbetares jobb". Andra exempel är ju Vaxholms-affären, där facket tvingade ett baltiskt företag i konkurs, trots att de hade "svenska" villkor, bara för att de inte skrivit på SVENSKT kollektivavtal ( som ger svenskt fack stora inkomster genom "kontrollavgifter").

Så, diskrimineringen av invandrare började LÅNGT före det förhatliga (SD) om man är intresserad av sanningen. Och invandrarfientliga åsikter har framförts tidigare, men det är nu när volymen invandrare börjat bli så stor att det syns rejält på skattsedeln, som skulden läggs på järnrörs-(SD).

Det är min starka inneboende tro och erfarenhet från *många* länder, att integration börjar i ARBETET. Kan man utföra en arbetsuppgift med någon av annan tro, färg, kultur etc, så kommer det att leda till förståelse och vänskap. MIN erfatenhet säger detta.

Genom att förvägra invandrare rätt att arbeta SKAPAR man segregation, både från invandrarnas och från övriga befolkningens sida. Nu har alla partier målat in sig i ett hörn genom att inte tillåta diskussion av ämnet. Därför växer också (SD).

• Aqt
    nihka skrev 2015-06-22 09:24:41 följande:

www.europarl.europa.eu/portal/sv

SD driver i stort sett samma politik i Sverige som Dansk Folkeparti och sina motsvarigheter Sannfinnländarna och Fremskrittspartiet i Norge.

I de länderna behandlas de partierna på ett demokratiskt sätt och utesluts inte i överenskommelser o.s.v.

Men min fråga kvarstår, och jag förtydligar den;

Är Norge, Danmark och Finlands invandringspolitik rasistisk som tar emot färre flyktingar, anhöriginvandrare än Sverige?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?