• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Eugenie
    jeanette02 skrev 2014-01-04 18:06:49 följande:
    Du verkar ha svårt att skilja på att man kan ha en tro men det innebär inte att man tar allt för sanning som står i bibeln. De katoliker jag känner vet mycket väl att det är en sak med t ex skapelseberättelsen och den faktiska mest troliga sättet livet uppkommit på.
    För de som jag känner som är katoliker är även väldigt intelligent människor och det är människor som arbetar inom traditionell vetenskap biologer, läkare e c t.
    Sedan finns det alltid hjärntvättat folk och då pratar vi om något annat...
    Ja, precis. Jag känner många just läkare och naturvetare som är troende. Det finns absolut ingen motsättning mellan att ha en seriös tro, som ger en grund att stå på och stöder även i vardagens beslut, och att vara högintelligent. Religiösa stollar är ju något annat, och tyvärr är det så att de ger religion överhuvudtaget dåligt rykte. De skulle ha blivit stolliga oavsett vilken rörelse som kom i deras väg när de var på väg att bli stolliga, så att säga. Det är bara en slump om de hamnar i AFA, jorden-är-platt-rörelsen, Hare Krishna eller i Knutbyförsamlingen... eller om de börjar springa på seanser.
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:43:12 följande:
    Att svenskar och andra germanska folk tjänat under romerska kejsare är faktiskt bevisat. Men jag vet inte om det var så sent som på vikingatiden..? Tror det var på Caesars tid och århundradena närmast efter, faktiskt.
    Nej, det var senare. Det svenska vikingar kallade Micklagård är nuvarande istanbul, vilket på den tiden hette Konstantinopel och var den plats där den östromerska kejsaren höll till. Östrom kallades också Bysans och föll på 1400-talet.
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:45:27 följande:
    Tycker du förresten själv att en invandrare som åker tillbaka till sina hemtrakter, kastar bomber och använder islamistiska slagord, är att betrakta som svensk..? Helt oavsett medborgarskap och hur många år han bott i Sverige?
    Vad har det med trådämnet att göra?
  • Eugenie
    Jenn86 skrev 2014-01-04 18:07:59 följande:
    Jag har helt missat det där med att svenskar inte får fira lucia. Upplys mig snälla.
    Och det var Disney som tog bort scener ur Kalles Ankas Jul, inte SVT.
    Det finns skolor i Sverige som har dragit in luciatåget, med motiveringen att Lucia var ett kristet helgon och därför är traditionen kränkande mot elever med andra religioner. TYVÄRR är det så. Sedan finns det dom som har modererat traditionen, t.ex. genom att förbjuda pepparkaksgubbar i tåget - för att det kan vara kränkande mot svarta. Finns även skolor som låtit en pojke vara lucia (eller annan uppblandning av de traditionella rollerna för pojkar och flickor i tåget), för att det anses vara kränkande mot homosexuella och transsexuella elever annars... Vidare finns det FÖRÄLDRAR som blivit kränkta över att barnen inte fått vara tomtar, då lärarna faktiskt velat ha ett "rent" kristet luciatåg... Luciatåg kan vara oerhört kränkande, verkar det!

• sjuttiofemman
    Crnac skrev 2014-01-04 19:09:07 följande:
    Du vill väl ha väldigt mycket flyktingar hit trots att du vet att det är jättedåligt för Sverige?

Detta är som du förstår både kontroversiella och vänsterextrema värderingar. Det handlar inte om någon propagandaskrift utan det kommer bli en faktabok som ska heta "Vänsterextremism, näthat och oikofobi"

Du får jättegärna vara anonym, det jag menade med "resa" var hur ditt starka hat gentemot Sverige började? Om det var någon speciell händelse som triggade igång det eller om du helt enkelt föddes med ett starkt hat emot fosterlandet.

Tack!

Vet inte vad du har rökt på för något men hata Sverige gör jag definitivt inte. Nej jag är inte intresserad av att bli uthängd i "avpixlat - the book".

Förstår inte varför ni högerextrema anser att alla era meningsmotståndare hatar Sverige. Räcker det inte med att ni mördade oss på 90-talet?
  • Eugenie
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 18:13:50 följande:

Ja det där är något som smygrasister sprider, precis som att det är muslimernas fel att skolavslutningar inte får hållas i kyrkan.
    Många skolavslutningar hålls dock i kyrkan och muslimer sitter sida vid sida med ateister eller kristna. Det stör skiten ur "de nationella" kan jag säga..
    Det stör inte mig i alla fall. Jag blir glad när jag ser sådant!

Det bisarra när det gäller just muslimer och kyrkor, är dessutom att de allra flesta muslimer (extremister finns dock) inte har några problem med att gå i en kristen kyrka. Vi har alla tre Bokens folk (judar, muslimer, kristna) och i alla fall muslimerna menar, att allas våra tempel är heliga. I brist på en moské kan en muslim t.o.m. gå in i en kyrka och be.

Detta känner dock PK-tanterna på kommunerna inte till, utan de tror att de visar sig snälla mot muslimer om de förbjuder kyrkobesök på skoltid. Fastän effekten bara blir större motsättningar, då svenskarna ofta uppfattar att det är muslimernas fel (precis som du skriver) att deras barn ska gå miste om de stämningsfulla avslutningarna i kyrkan.
  • Crnac
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 19:14:18 följande:

Vet inte vad du har rökt på för något men hata Sverige gör jag definitivt inte. Nej jag är inte intresserad av att bli uthängd i "avpixlat - the book".

Förstår inte varför ni högerextrema anser att alla era meningsmotståndare hatar Sverige. Räcker det inte med att ni mördade oss på 90-talet?
    Varför vill du medvetet skada Sverige och skapa fler brottsoffer här om du inte hatar landet? Du har väl läst i  BRÅ och i nationalekonomiska rapporter att den utomeuropeiska massinvandringen är extremt skadlig för oss?

Jag är genuint nyfiken, om det inte handlar om brinnande hat eller oikofobi, varför vill just du genom ett aktivt val skada ditt eget land samt skända och vanära dom hjältar som byggt upp landet?

Eller har jag misstolkat dig, röstar du egentligen på ett landsvänligt parti? Jag får intrycket av att du har ganska extrema åsikter faktiskt .....

• sjuttiofemman
    Eugenie skrev 2014-01-04 19:13:36 följande:
    Det finns skolor i Sverige som har dragit in luciatåget, med motiveringen att Lucia var ett kristet helgon och därför är traditionen kränkande mot elever med andra religioner. TYVÄRR är det så. Sedan finns det dom som har modererat traditionen, t.ex. genom att förbjuda pepparkaksgubbar i tåget - för att det kan vara kränkande mot svarta. Finns även skolor som låtit en pojke vara lucia (eller annan uppblandning av de traditionella rollerna för pojkar och flickor i tåget), för att det anses vara kränkande mot homosexuella och transsexuella elever annars... Vidare finns det FÖRÄLDRAR som blivit kränkta över att barnen inte fått vara tomtar, då lärarna faktiskt velat ha ett "rent" kristet luciatåg... Luciatåg kan vara oerhört kränkande, verkar det!

Jag har uppfattat det som att rektorerna endast tolkar skollagen som säger att skolan ska vara fri från religiösa budskap. Vilket är helt rätt. Dock har bla Sd-politiker vrängt det till att muslimer skulle bli kränkta vilket är ett sätt för Sd att uppnå sina syften.

Det är lite märkligt att personer inom Sd som tidigare varit skinheads nu är superkristna. Skulle vara intressant att se hur många sverigedemokrater som deltar på julottan eller ens är med i svenska kyrkan..!
  • Digestive
    Crnac skrev 2014-01-04 19:09:07 följande:
    Du vill väl ha väldigt mycket flyktingar hit trots att du vet att det är jättedåligt för Sverige?

Detta är som du förstår både kontroversiella och vänsterextrema värderingar. Det handlar inte om någon propagandaskrift utan det kommer bli en faktabok som ska heta "Vänsterextremism, näthat och oikofobi"

Du får jättegärna vara anonym, det jag menade med "resa" var hur ditt starka hat gentemot Sverige började? Om det var någon speciell händelse som triggade igång det eller om du helt enkelt föddes med ett starkt hat emot fosterlandet.

Tack!
    Öh, "kontroversiella och vänsterextrema" för vilka - svenskar? Knappast. Sett till övriga världen möjligtvis men då blottas även vilken kultur som Sverigedemokraterna önskar bevara i praktiken och den har inte mycket med något svenskt att göra.

"- Bevara Sverige svenskt!! - låt oss bara kolla runt lite i grannländerna över vad som är svenskt först."
  • Eugenie
    Digestive skrev 2014-01-04 18:08:47 följande:
    Och människor som inte känner till hjärnans plasticitet har inte riktigt tillhörigheten att uttrycka sig om intelligens överhuvudtaget. Vad som stimuleras får stimulation får förmåga - och det sker, eller rättare sagt kan ske, i sådan omfattning i en mänsklig hjärna att den till och med förändrar sin fysiska och funktionella struktur fundamentalt.

Hjärnan kan reparera stora fysiska skador på grund av sin höga plasticitet - men Afrikaner som har fått för dålig stimulans angående logiskt figurtänkande, i sin tidigare omgivning, har tydligen inte en chans. Tomte

Vad har en människa som analyserar tillvaron med på en kausal nivå som återfinns i mattematik överhuvudtaget att säga om intelligens? Som sagt tidigare - stå lycklig över dessa understimulerade människor, för de ger iallafall en lyckosam jämförelse för vederbörande.
    Det där (vad gäller intelligensnivå) stämmer inte med vad jag har läst, även om det ligger NÅGOT i det. Det senaste jag läste, var att forskare har hittat tre olika gener som styr intelligensen. Dessa tre tillsammans hos ett barn sätter alltså den maximala gränsen för hur intelligent barnet kan bli. Men sedan är det, precis som du säger, omgivningen som avgör om barnet kommer att nå sitt tak.

Dock kan man se att barn med intelligensgenerna som får NÅGON MÖJLIGHET ÖVERHUVUDTAGET, ofta suger upp den lilla stimulans dom får, dras till att utöva de begåvningar de har med de möjligheter som står till buds, och så snart de bestämmer över sig själva skaffar sig möjligheter att utvecklas, även om det innebär stora umbäranden. Ett bra exempel är våra stora arbetarförfattare, som har berättat hur de gick flera mil för att få låna en bok, gick och läste boken med handen på plogen o.s.v.. Lusten att lära och utvecklas var så stark!

När det gäller de svarta, så är då frågan var taket går, om folket på en hel kontinent och i alla tider misslyckats med att stimulera sina barn..? Och om barnen aldrig känt någon stark lust att utvecklas, som bara måste ut..? Jag menar: det har inte ALLTID varit svält på alla platser i Afrika som många tror, utan tvärtom var det mer bördigt där tidigare i historien. Och hövdingens barn fick alltid de bästa bitarna... Så detta är inte förklaringen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?