• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Eugenie
    jeanette02 skrev 2014-01-04 17:02:45 följande:
    Förstår hur du tänker tror jag...jo och det är nog utmärkande för svensk kultur och traditioner. Länders kulturer är ju en uppblandning av flera olika länders kulturer och man anammar olika saker och gör till sina egna. 
    Kulturlöst tycker inte jag Sverige är men som land känns det neutral i sina traditioner.
    Fast den "neutraliteten" har ju påtvingats oss uppifrån. Sakta men säkert har många av våra kulturuttryck förbjudits t.ex. i skolan - som är den viktigaste platsen för överförande av kultur till nya generationer. Eftersom inte alla vuxna sköter detta - i synnerhet inte unga föräldrar som själva inte fått det med sig. Eller invandrare, naturligtvis.

Likaså har TV-programmen utarmats - jag noterade t.ex. att på landets officiella nyårsfirande från Skansen i år, så hade de t.o.m. tagit bort den vackra sången "Sverige" med dikt av Heidenstam. Antagligen av PK-skäl. Inget om vår religion nämndes i hela programmet. I stället var det massa enfaldig jazz och fåniga dansnummer.

DÄR är orsakerna till kulturdöden! Inte att FOLKET inte vill ha vår kultur kvar!
  • hajna
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:13:36 följande:
    Jo. Det finns inget i dem som motsäger det jag säger. Vi säger ju att även en svart, latinamerikan, asiat (you name it) kan bli svensk - men att det inte kan gå så HIMLA FORT som vi låtsas idag. Och i synnerhet inte utan ansträngningar och anpassningar från individen själv. Idag har vi "terrorsvenskar" som är ute och krigar i världen för Jihad... och måste försvaras av svenska advokater och ha hjälp av UD, på skattebetalarnas bekostnad, efteråt. Då är det uppenbart att personen aldrig varit svensk, och aldrig borde ha fått svenskt pass.
    Jo, de motsäger din protest mot vad jag säger om vad SD menar med nationalism. De avser helt klart ett etniskt begrepp när de talar om "nationer".
  • Crnac
    Missermajser skrev 2014-01-04 17:19:56 följande:
    Inte kan väl någon här på FL hjälpa att svenskarna lånat sina traditioner från andra kulturer? Förövrigt så är väl inte Mona Sahlins bristande historiekunskap något att bekymra sig om och det kommer inte att hota Sverige.

Dessutom som är den turkiska kulturen influerad av vår ända sedan järnåldern. Osmanska kejsare har t.o.m haft vikingar i sitt livgarde.
    Lite fräckt kan man påstå att våra förfäder slagits för islam....
    Nej, så är det inte.

Vikingarna var stabila.
  • AnotherGyy
    hajna skrev 2014-01-04 17:19:02 följande:
    Jo. Påståendet var att ingen som härstammar från Afrika fått nobelpris. Det är fel.

Flera personer som härstammar från afrika har fått nobelpris. Flera har fått fredspriset, såna personer har fått litteraturpriset, och såna personer har också fått naturvetenskapliga nobelpris.

Ursäkta, men du har faktiskt inte koll på det här. Vi kanske ska kalla in någon från Afrika som kan hjälpa dig så att du får ordning på det hela?
    Kalla in springpojken ifrån Afrika du men förvånas inte över dålig arbetsmoral och dassig attityd.
    Jag blev född sån här
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:11:06 följande:
    ...och en annan sak, om vi ska gå tillbaka till det lilla österrikiska samhälle där jag bodde. Hela samhället var involverat i de kristna högtiderna. T.ex. uppmärksammades fastan (katoliker fastar på riktigt under fastan) i skolan, lärarna pratade om hur just de fastade och varför, man samlade in pengar till välgörande ändamål då barnen offrade av sina fickpengar, man tillverkade masker till den kommande karnevalen, och när fastan var slut och det var Faschingskarneval på stan, så hade skolbarnen också ledigt för att kunna delta i olika förklädnader.

I Sverige hade det varit totalt omöjligt att uppmärksamma något som hör till kristendomen i denna omfattning. Det skulle ha skrikits till högan sky om muslimer som blev kränkta, och att den muslimska fastan i så fall också borde uppmärksammas lika mycket i skolan. Det är SÅDANA grejer som får folk att gå över till SD...
    Just traditioner och även den religiösa kopplingen och sammanhållningen det ändå ger i länder som Österrike el Italien är så milsvid från hur det är i Sverige så man kan knappt tro det om man inte upplevt det på riktigt. Tycker det är till sin fördel i de här sydligare länderna.
  • AnotherGyy
    hajna skrev 2014-01-04 17:21:16 följande:
    Jo, de motsäger din protest mot vad jag säger om vad SD menar med nationalism. De avser helt klart ett etniskt begrepp när de talar om "nationer".
    Nationen kommer först! Ge dig inte in i annat som ej har betydelse i slutändan.
    Jag blev född sån här
  • sjuttiofemman
    LadyInRed skrev 2014-01-04 16:15:07 följande:
    Eller när du själv går överstyr utan minsta vilja till försoning....

Men jag har mer att ge dig

Försoning? Visste inte att det var krig.

Jag försöker bara påvisa sd's rasism och varför man inte bör rösta på ett sådant parti.
  • Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 17:21:16 följande:
    Vad menar du med "etnisk" då..? Vissa använder det om hudfärger och andra om kultur. Sd menar att man kan bli svensk även om man är svart, men inte om man inte anpassar sig till Sverige och slutar med de extrema uttrycken för sin gamla kultur. T.ex. att vägra ta av slöjan om arbetet kräver det, andeutdrivning, spara på förfäders dödskallar, kvinnlig omskärelse (helst även manlig, men där krävs nog svensk lagstiftning först, som upprätthålls på skarpen), egen-utmätta straff för otrohet och föräktenskapliga förbindelser, o.s.v.. 
  • jeanette02
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:19:59 följande:
    Fast den "neutraliteten" har ju påtvingats oss uppifrån. Sakta men säkert har många av våra kulturuttryck förbjudits t.ex. i skolan - som är den viktigaste platsen för överförande av kultur till nya generationer. Eftersom inte alla vuxna sköter detta - i synnerhet inte unga föräldrar som själva inte fått det med sig. Eller invandrare, naturligtvis.

Likaså har TV-programmen utarmats - jag noterade t.ex. att på landets officiella nyårsfirande från Skansen i år, så hade de t.o.m. tagit bort den vackra sången "Sverige" med dikt av Heidenstam. Antagligen av PK-skäl. Inget om vår religion nämndes i hela programmet. I stället var det massa enfaldig jazz och fåniga dansnummer.

DÄR är orsakerna till kulturdöden! Inte att FOLKET inte vill ha vår kultur kvar!
    Ja så är det ju. Det är märkligt ju att vi lever enligt kristna värderingar och traditioner men vi får inte prata om religion och helst inte vår egna, kristendomen. 
  • Eugenie
    jeanette02 skrev 2014-01-04 17:25:02 följande:
    Just traditioner och även den religiösa kopplingen och sammanhållningen det ändå ger i länder som Österrike el Italien är så milsvid från hur det är i Sverige så man kan knappt tro det om man inte upplevt det på riktigt. Tycker det är till sin fördel i de här sydligare länderna.
    Jo, jag tycker också att det är till sin fördel. Och observera att det inte var någon som stängde ute turkarna heller - de var välkomna när de själva ville vara med. Här har vi liksom den konstiga uppfattningen att: "om Ahmed inte får gå med sin klass på julspelet i kyrkan för sin pappa, så är det kyrkan, skolan och kommunen som UTESTÄNGER Ahmed från undervisningen".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?