• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 17:19:02 följande:
    Jo. Påståendet var att ingen som härstammar från Afrika fått nobelpris. Det är fel.

Flera personer som härstammar från afrika har fått nobelpris. Flera har fått fredspriset, såna personer har fått litteraturpriset, och såna personer har också fått naturvetenskapliga nobelpris.

Ursäkta, men du har faktiskt inte koll på det här. Vi kanske ska kalla in någon från Afrika som kan hjälpa dig så att du får ordning på det hela?
    Men får jag ett namn då, på en svart nobelpristagare i fysik, kemi eller medicin? Rappa på!

Dessutom är det så, att de uppmätta skillnaderna i intelligens mellan olika populationer - för JO sådana mätningar har gjorts, och de är statistiskt kontrollerade också - hela tiden handlar om MEDELTAL. Enstaka genier kan naturligtvis finnas även i en population som har en medel-IQ på låt oss säga 80. Men detta är inte intressant för svensk invandringspolitik, såvida vi inte IQ-testar alla svarta (t.ex.) innan de får PUT här. Utan då måste vi räkna med att de vi får in här, har en IQ på just 80. (Svarta och 80 var bara exempel - det behöver inte stämma. Somalier har dock lägre IQ än afrikaner i stort: 65.)
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:04:14 följande:
    Fast vi är ju många - större delen av folket ute i stugorna skulle jag gissa - som INTE vill ha en jamskultur. Den har påtvingat oss av Överheten - med Mona Sahlin i spetsen under många år. Österrike har vad jag anser vara en normal kultur för en nationalstat. Det vill säga: man kan vara generös mot ett mindre antal invandrare, men aldrig så många att det går ut över den egna befolkningen. (T.ex. fanns det, när jag bodde där, inga köer till sjukvård och tandvård.)

Samt att det är självklart att det är invandrarna som ska anpassa sig. Visst - de får fira vilka fester de vill i sina egna hem, äta vilken mat de vill i sina egna hem, tro på vilken gud de vill och så vidare. Det är ingen som försöker hindra dem. Men österrikarna själva backade inte med SIN mat, SINA traditioner, SIN religion. Utan budskapet var "de här-och-de här timmarna hålls undervisningen av Pater Zimmermann. Timmarna är icke-närvaropliktiga, men ni föräldrar ansvarar själva för er barntillsyn om era barn inte ska vara med".
    Det finns inget som hindrar människor att uttrycka tradition. Människor som faktiskt känner så kan snarare ses som tramsiga och tafatta.

Skolor profilerar sig som de själva önskar och om det påverkar en enskild individ i sitt eget uttryck av tradition så kan bara ses som integritetslöst. Majoriteten svenskar har helt enkelt inte behovet av att känna igen samma gester, slagdängor och kläder åt alla väderstreck som huvudet vänder sig åt. Helt och hållet en integritetsfråga och vederbörande får helt enkelt leva med att staten tar mindre och mindre ansvarar för den och lämnar dörren öppen för alla möjliga traditionsuttryck.

Beklagar om det känns skrämmande men majoriteten svenskar har inget behov av att hålla vissa enskilda svenskar i handen medan de genomgår någon slags identitetskris.

Herre Gud, här firas det Midsommar med mjöd som rinner längsmed ståtliga skägg tills det ges sällskap av sillrester och toner av folkmusik. Vad skulle kunna stoppa? Att grannarna inte gör samma sak, skrämmer knappast upp någon oro.

Behovet av någon slags nationalstat för att kunna eller för den delen våga uttrycka tradition i Sverige, ses i ärlighetens namn bara som vekt. Det finns nog inget annat land som lämnar fältet så fritt öppet för traditionsuttryck, som just dagens Sverige.

Men visst, Sverige kan absolut behöva en paus ifrån en faktiskt ärofylld flyktingpolitik. Men medan Sverigedemokraterna börjar våga ta på sig folkdräkter och skåla ordentligt med sillnubben, efter att det har skett - så firar en annan hur Sverige har gjort utmärkande hjältedåd i fråga om världens lidande och skiter fullständigt i om det ensamkommande barnet som räddades inte kunde ses ett barn i praktiken, likväl ett liv som Sverige har räddat ifrån värre misär. Liksom dessa inställningar som skiljer "stolta svenskar" ifrån stolta svenskar.
  • Eugenie
    Crnac skrev 2014-01-04 17:24:10 följande:
    Nej, så är det inte.

Vikingarna var stabila.
    Att svenskar och andra germanska folk tjänat under romerska kejsare är faktiskt bevisat. Men jag vet inte om det var så sent som på vikingatiden..? Tror det var på Caesars tid och århundradena närmast efter, faktiskt.
  • themia
    Eugenie skrev 2014-01-04 15:44:48 följande:
    Jag kan ge dig en poäng i, att det krävs en viss intelligens för att börja ifrågasätta den religion man har fostrats till. Vilken den än är.

Fast de som är födda i Sverige från 1940-talet och framåt, har inte uppfostrats i ett sådant extremt religiöst klimat (såvida inte deras egna föräldrar var extrema), att det krävt särskilt mycket att börja ifrågasätta. Snarare har det - i alla fall de senaste 40 åren - varit på modet att INTE vara troende; de kristna har gärna setts som lite gammalmodiga, pryda, bigotta, löjliga med sina moralregler som går tvärtemot den sexuella revolutionen som kom runt 1970.

Så i VÅRT land och VÅR tid, har det snarare krävts intelligens för att börja SÖKA sig till religionen, läsa de gamla skrifterna, tänka, tolka, skaffa sig en uppfattning som strider emot den förhärskande i samhället. Jag vet många SUPERintelligenta människor som konverterat till katolicismen t.ex..
    Jag är född på 40-talet och inte fick jag någon annan religionsundervisning är strikt kristendom. Men jag fick lära mig att Jesus kunde gå på vattnet och förvandla vatten till vin.
    Jag överlevde dock och blev ateist, vilket knappast någon intelligent tänkande människa kan undvika.

Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 17:21:16 följande:
    Jo, de motsäger din protest mot vad jag säger om vad SD menar med nationalism. De avser helt klart ett etniskt begrepp när de talar om "nationer".
    Tycker du förresten själv att en invandrare som åker tillbaka till sina hemtrakter, kastar bomber och använder islamistiska slagord, är att betrakta som svensk..? Helt oavsett medborgarskap och hur många år han bott i Sverige?
  • Eugenie
    themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Jag är född på 40-talet och inte fick jag någon annan religionsundervisning är strikt kristendom. Men jag fick lära mig att Jesus kunde gå på vattnet och förvandla vatten till vin.
    Jag överlevde dock och blev ateist, vilket knappast någon intelligent tänkande människa kan undvika.

Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Ja, jag vet. Men sedan på 60-talet kom ju en massiv uppluckring av alla kristna normer - och de som var tonåringar då, din generation, drogs ju med. Men du kanske aldrig tog på dig ett par jeans, rökte hasch, lyssnade på långhåriga pojkband eller hade utomäktenskapligt sex heller..? Love, peace and understanding..?
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:19:59 följande:
    Fast den "neutraliteten" har ju påtvingats oss uppifrån. Sakta men säkert har många av våra kulturuttryck förbjudits t.ex. i skolan - som är den viktigaste platsen för överförande av kultur till nya generationer. Eftersom inte alla vuxna sköter detta - i synnerhet inte unga föräldrar som själva inte fått det med sig. Eller invandrare, naturligtvis.

Likaså har TV-programmen utarmats - jag noterade t.ex. att på landets officiella nyårsfirande från Skansen i år, så hade de t.o.m. tagit bort den vackra sången "Sverige" med dikt av Heidenstam. Antagligen av PK-skäl. Inget om vår religion nämndes i hela programmet. I stället var det massa enfaldig jazz och fåniga dansnummer.

DÄR är orsakerna till kulturdöden! Inte att FOLKET inte vill ha vår kultur kvar!
    Bara vekt. Vekt, vekt och åter igen vekt.

Ingen annan än vederbörande ansvarar numera för vederbörandes traditionsuttryck, åt det hållet har Sverige utvecklats åt. Om den sanningen känns så fruktansvärt skrämmande så kommer helt enkelt behovet av en slags nationalstat upp till ytan - svaga händer önskas hållas av starkare.

Kan för all del sitta med vederbörande vid nästa midsommar och hålla ryggen fri ifrån, ja, vet inte riktigt vad men visst kan det ställas upp.
  • Eugenie
    themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Sven Stolpe t.ex.. Om du sedan insinuerar att det skulle bero på mentalsjukdom, så tror jag att du har fel. (Även om det såklart förekommer att mentalsjuka går vilse i religiösa grubblerier på olika sätt.)
  • sjuttiofemman
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:36:17 följande:
    Här har vi liksom den konstiga uppfattningen att: "om Ahmed inte får gå med sin klass på julspelet i kyrkan för sin pappa, så är det kyrkan, skolan och kommunen som UTESTÄNGER Ahmed från undervisningen".

Tror inte en enda person resonerar så, detta är bara en del av de fördomar som avpixlat och annat skit sprider.

Klart att det finns intoleranta människor bland invandrare också, men då tycker jag att vi infödda svenskar bjuder in dessa till samtal istället för att som Sd och andra titta på dem med avsmak.

Med tolerans och en inbjudande hand kan vi öka integrationen, med avståndstagande blir effekten tvärtemot.

Varför är det så svårt att förstå?
  • AnnaKarinAK
    Digestive skrev 2014-01-04 17:53:26 följande:
    Bara vekt. Vekt, vekt och åter igen vekt.

Ingen annan än vederbörande ansvarar numera för vederbörandes traditionsuttryck, åt det hållet har Sverige utvecklats åt. Om den sanningen känns så fruktansvärt skrämmande så kommer helt enkelt behovet av en slags nationalstat upp till ytan - svaga händer önskas hållas av starkare.

Kan för all del sitta med vederbörande vid nästa midsommar och hålla ryggen fri ifrån, ja, vet inte riktigt vad men visst kan det ställas upp.
    Tradition hålls inom FL-sfären som bestämmer vad som är tradition eller ej. .Du sitter enbart på brännäsan och glorifierar din egen självgodhet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?