• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2014-01-09 14:43:36 följande:

Ja precis så sa svenskt näringsliv när dessa problem uppdagades. Stämmer inte med verkligheten.
    Och verkligheten är? Fram med lite länkar till dumvänsterns sagotidningar nu.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 14:07:59 följande:
    Fredrik Reinfeldt: Det ursvenska är blott barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.

Mona Sahlin: Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.

Maud Olofsson: Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån.
    Invandrarna är mer företagsamma än vi svenskar, de är mer högutbildade.
    Invandrarna bär upp välfärdens kärna.

Om en amerikansk/fransk/Nya Zealändsk politiker fällt liknande kommentarer om ursprungsbefolkningen hade han fått löpa gatlopp. 
    Knappast budskap som trummas ut dagligen i media, utan snarare hopsamlade fragment.

De två förstnämnda av typen följetongsfragment i SD-kretsar. De brukar också avvändas som exempel på Ekeroths tes om det unika svenska självföraktet. Och som alltid har sverigedemokrater enorma problem att tolka sin omvärld. Reinfeldts och Sahlins uttalanden är möjligen pinsamma, men i så fall som exempel på den unika svenska självbelåtenheten - på hur man talar till invandrare som vore de barn.

Och Maud Olofssons uttalande, om det är korrekt återgivet, är ju så oerhört korkat att det nästan ligger på SD-nivå.
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-09 14:57:50 följande:
    Knappast budskap som trummas ut dagligen i media, utan snarare hopsamlade fragment.

De två förstnämnda av typen följetongsfragment i SD-kretsar. De brukar också avvändas som exempel på Ekeroths tes om det unika svenska självföraktet. Och som alltid har sverigedemokrater enorma problem att tolka sin omvärld. Reinfeldts och Sahlins uttalanden är möjligen pinsamma, men i så fall som exempel på den unika svenska självbelåtenheten - på hur man talar till invandrare som vore de barn.

Och Maud Olofssons uttalande, om det är korrekt återgivet, är ju så oerhört korkat att det nästan ligger på SD-nivå.
    Naturligtvis är det puckade uttalanden som inte trumpetas ut varje dag. Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att svensk ska vara någonting fult bland många. Om någon är snål ,blyg, tyst av sig, tråkig osv så är det typiskt "svenskt" enligt ganska många. Att vi har politiker som kläcker saker som antyder att  svenskarna är inkompetenta och lågutbildade är ledsamt och hade aldrig hänt i andra länder. Sverige har varit ett framgångsrikt och tryggt land. Byggt av svenskar och de invandrare vi hade långt innan 90-talet. Att försöka påskina att Sverige inte är någonting utan dagens stora invandring med analfabeter och människor med en religion och kultur som är raka motsatsen till Sveriges är löjligt (jag säger inte att det är den enda invandringen). Sverige är i grund och botten ett bra land, får vi bara bort Reinfeldt och hans avvecklande av välfärden kanske det blir lite bättre igen.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Antje
    nihka skrev 2014-01-09 00:42:35 följande:
    Vadå andra lagar??? Det är inte olagligt att stanna i Sverige efter ett utvisningsbeslut. Trodde du det eller?

Vi fortsätter som vi gjort med bl a minskad ersättning för de som inte samarbetar, information om vad som händer nu och i framtiden om man inte samarbetar samt som en sista utväg tvångsutvisning. Sedan behöver samarbetet öka mellan länder både inom och utom Europa. Alla ska hjälpa till.

Du har fortfarande inte talat om vad du tycker vi ska göra med alla som fått avslag men som inte har ett land att återvända till som tar emot dem. Köra dem över gränsen och lämna dem i skogen på norska sidan?

Min gräns går vid SD. Absolut där.
    Vadå tvångsutvisning som sista åtgärd? Dom ska ut så fort som möjligt och där måste polisen bli hårdare för att få fast välfärdssnyltarna och eskortera dom till gränsen. Vi kan väl inte ha en massa illegala invandrare som dräller omkring här? Fördelar med det?

Menar du att vi har invandrare här som inte är födda någonstans? Vilket nonsens, dessutom har i princip alla asylmissbrukare som kommer hit passerat massvis med andra länder där dom enligt reglerna ska söka asyl först. Egentligen bör man neka alla som kommer landvägen hit att få sin asylansökan prövad och hänvisa dom att söka skydd i ett närliggande land istället.

På det viset skulle vi klara oss ifrån många mångkulturella besvär. Varför vill du oss så illa?
  • Errol Flynn
    Antje skrev 2014-01-09 15:10:25 följande:
    Vadå tvångsutvisning som sista åtgärd? Dom ska ut så fort som möjligt och där måste polisen bli hårdare för att få fast välfärdssnyltarna och eskortera dom till gränsen. Vi kan väl inte ha en massa illegala invandrare som dräller omkring här? Fördelar med det?

Menar du att vi har invandrare här som inte är födda någonstans? Vilket nonsens, dessutom har i princip alla asylmissbrukare som kommer hit passerat massvis med andra länder där dom enligt reglerna ska söka asyl först. Egentligen bör man neka alla som kommer landvägen hit att få sin asylansökan prövad och hänvisa dom att söka skydd i ett närliggande land istället.

På det viset skulle vi klara oss ifrån många mångkulturella besvär. Varför vill du oss så illa?
    Börjar vi dela ut socialbidrag till illegala invandrare och tiggare kommer problemen eskalera. Det ska inte belönas att gömma sig och sedan ha "rotat sig" och skaffa barn som sedan används som ursäkt till att få stanna.
    Avvisningsbeslut = ut.

Eritreanerna som nu lämnat Israel för att söka asyl i Sverige fick 3500 dollar var om de lovade att inte återvända och eritreaner har flyktingstatus här. 9 av 10 får stanna så Israel kan vara lugna. Här är alla välkomna.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • xmarcusx
    Naranjos skrev 2014-01-09 14:30:09 följande:
    SD har redan förslag i sin budget på detta. Man vill öka anslagen till UNHCR med 5.2 miljarder mer än regeringen vill satsa och därmed hjälpa otroligt många fler än vad Sverige gör idag. UNHCR skriker efter pengar och Sverige minskar anslagen till UNHCR och tar dessa pengar och lägger på de personer som lyckas smuggla sig själv till Sverige.
    sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/201...

Men regeringen och övriga i 7-klövern struntar fullständigt i att hjälpa i enlighet med UNHCR:s önskemål för att i stället se så goda ut som möjligt på hemmaplan, framför allt i medias ögon. Biståndet till UNHCR ger nämligen inga pluspoäng i hemmaopinionen på samma sätt som ett massivt mottagande av människor för parkering i utanförskapsområden i Sverige gör.

Biståndspengar som så väl behövs i krigsområden används hellre till att betala lön till statsråd: www.dn.se/nyheter/politik/ministe r-fick-bistandspengar-i-lon/
    Sverigedemokraterna vill minska invandringen och skära i biståndet. Älskar när SD-folk försöker klä rasismen i någon slags humanism.
  • Antje
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 15:15:07 följande:
    Börjar vi dela ut socialbidrag till illegala invandrare och tiggare kommer problemen eskalera. Det ska inte belönas att gömma sig och sedan ha "rotat sig" och skaffa barn som sedan används som ursäkt till att få stanna.
    Avvisningsbeslut = ut.

Eritreanerna som nu lämnat Israel för att söka asyl i Sverige fick 3500 dollar var om de lovade att inte återvända och eritreaner har flyktingstatus här. 9 av 10 får stanna så Israel kan vara lugna. Här är alla välkomna.
    Ja, det säger ju sig själv. Invandrare ska inte ha några förmåner alls. På så sätt kan vi bli av med trycket vid gränsen och får bara hit människor som har jobb och försörjning ordnat.

Om folket får bestämma så är inte alla välkomna hit, det är bara det att vi har en sociopat som inte gillar sitt land vid makten. Det vore bättre med någon som kunde ta ansvar för sitt folk.

Israels exempel är bra, vi borde också erbjuda en summa pengar för att permanent få ut tärande invandrare ur landet, 3500 dollar är ju bara ett par månaders socialbidrag för en somalisk flerbarnsmamma så vi skulle tjäna multum i längden på en sådan ansvarsfullhet.

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med att afrikaner inte ska bo i afrika, eller att människor födda i mellanöstern inte ska bo i mellanöstern.

Det här är ett stort systemfel och vi är dom stora förlorarna.
  • Antje
    xmarcusx skrev 2014-01-09 15:18:04 följande:
    Sverigedemokraterna vill minska invandringen och skära i biståndet. Älskar när SD-folk försöker klä rasismen i någon slags humanism.
    Jag älskar när naiva rödingar inte har intellektuell förmåga att skilja på olika sorters bistånd.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 15:06:09 följande:
    Naturligtvis är det puckade uttalanden som inte trumpetas ut varje dag. Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att svensk ska vara någonting fult bland många. Om någon är snål ,blyg, tyst av sig, tråkig osv så är det typiskt "svenskt" enligt ganska många. Att vi har politiker som kläcker saker som antyder att  svenskarna är inkompetenta och lågutbildade är ledsamt och hade aldrig hänt i andra länder. Sverige har varit ett framgångsrikt och tryggt land. Byggt av svenskar och de invandrare vi hade långt innan 90-talet. Att försöka påskina att Sverige inte är någonting utan dagens stora invandring med analfabeter och människor med en religion och kultur som är raka motsatsen till Sveriges är löjligt (jag säger inte att det är den enda invandringen). Sverige är i grund och botten ett bra land, får vi bara bort Reinfeldt och hans avvecklande av välfärden kanske det blir lite bättre igen.
    För mig är Sahlins gamla uttalande ett exempel på något helt annat - nämligen självbelåtenhet med det svenska, en "von-oben-attityd" som präglade - och i viss mån fortfarande präglar - Sveriges syn på omvärlden

Det är inte för att hon ansåg det svenska vara sämre som hon uttalade sig som hon gjorde, utan det omvända.

Det förvånar mig att så många sverigedemokrater har så liten förståelse för det svenska, få länder har en sådan självbelåten tradition som Sverige - och Sahlins uttalande är mitt i prick i den traditionen.

För övrigt anser jag att den traditionen har varit ett av de största hindren för integration - man låter sig inte gärna integreras i en kontext där man blir behandlad som ett litet barn.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?