• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson

Den som "hatar" en annan person för att vederbörande tror på andra politiska lösningar, inom ramen för demokratin, har ett attitydproblem.

• Stormvind
    sjuttiofemman skrev 2014-01-20 06:38:13 följande:
    Det är inte lätt när det är svårt, jag förstår att du röstar på Sd och fortsätt med det du om du vill. Om du nu har åldern inne att rösta.

Nej det är ju uppenbart inte så eftersom du inte kan läsa. Jag har inte röstat på SD hittills så jag antar det finns andra mer etablerade rasistpartier då.
  • Errol Flynn
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-20 12:17:01 följande:
    Hej
    Jag lägger in detta så att alla får se hur galet moderatorerna här agerar. Någon galenpanna går lös och anmäler allt, och de bara agerar på det? Eller är det "botar" som gör?

Ärende: 353089 Ett inlägg som du skrivit under rubriken "Varför hatar folk SD?" har plockats bort. Enskilda ärenden ska inte diskuteras i forumet. Vänligen kontakta supporten om du har frågor eller synpunkter. Supporten hittar du här: support@familjeliv.se Här är en kopia på inlägget du skrev: "

Jag citerar:

Och skriver:

Tyvärr är du rätt ensam om denna tanke. Det finns någon här som har fena på att anmäla alla möjliga inlägg i denna tråd.

Jag har fått inlägg bortplockade när jag skrivit att det är trist att folk anmäler istället för att argumentera. Du får inte ifrågasätta att folk anmäler verkar det som.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-20 13:28:37 följande:
    Jag har fått inlägg bortplockade när jag skrivit att det är trist att folk anmäler istället för att argumentera. Du får inte ifrågasätta att folk anmäler verkar det som.
    Skulle gissa att de flesta av oss som skriver på det politiska forumet får inlägg borttagna ibland - men vad jag inte förstår är varför man gör en så stor sak av detta. Och än mindre varför man så gärna vill vara ett offer och fortsätter diskutera enskilda ärenden när just att detta inte är tillåtet kanske är den  enklaste regeln att förstå.

Själv skulle jag av många skäl aldrig göra detta. Tja, ingen regel utan undantag. Jag protesterade en gång mot förbudet att nämna en speciell stadsdel i en svensk kommun. Sannolikt var det någon som råkade bo där och kände sig utpekad - men det kunde ju inte gärna jag veta eller ens förhålla mig till på ett vettigt sätt.

Inte desto mindre har jag valt att följa förbudet mot att nämna Xxxxx, även om jag anser att det nog är det mest absurda av förbud.
  • Errol Flynn
    effemgea skrev 2014-01-20 13:57:57 följande:
    Skulle gissa att de flesta av oss som skriver på det politiska forumet får inlägg borttagna ibland - men vad jag inte förstår är varför man gör en så stor sak av detta. Och än mindre varför man så gärna vill vara ett offer och fortsätter diskutera enskilda ärenden när just att detta inte är tillåtet kanske är den  enklaste regeln att förstå.

Själv skulle jag av många skäl aldrig göra detta. Tja, ingen regel utan undantag. Jag protesterade en gång mot förbudet att nämna en speciell stadsdel i en svensk kommun. Sannolikt var det någon som råkade bo där och kände sig utpekad - men det kunde ju inte gärna jag veta eller ens förhålla mig till på ett vettigt sätt.

Inte desto mindre har jag valt att följa förbudet mot att nämna Xxxxx, även om jag anser att det nog är det mest absurda av förbud.

Jag känner inte att jag gör stor sak av detta men en del kanske blir förnärmade.
    Nu blir jag jättenyfiken på stadsdelen.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Rataxes
    nihka skrev 2014-01-20 00:31:03 följande:
    Jag har heller inget att döjla, men tanken på att behöva gå runt med ID-handling alltid för tankarna till skumma regimer, stasi och judarnas situation under nazityskland. Kanske skulle vi ha ett litet ID-chip med GPS subkutant om vi ändå ska vandra den vägen. *ryser*

Varför förväntar du dig att du särskilt skulle kunna bli kollad för att du har "ganska mörka pigment"? Förväntar du dig att man skulle kolla upp mörka människor särskilt? Precis som alla med uppehållstillstånd är ljusa och alla utan uppehållstillstånd har tänkt sig att stanna olovligt.
    REVA är inte riktigt som du vill beskriva det, eller hur?

Om jag genom att snabbt legitimera mig i tunnelbanan utan tjafs, kan hjälpa polisen att hitta personer som uppehåller sig i landet illegalt gör jag gärna det. Nu är det väl t.ex inte så många norrmän som olovligen uppehåller sig här, vill man ha resultat kollar man lämpligen de som inte ser ut som norrmän?
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • M Y L F
    nihka skrev 2014-01-20 00:10:58 följande:

T

Jag vill fortfarande inte vara tvungen att behöva spontanlegitimera mig. När man åker tunnelbana ska man givetvis ha med färdbevis och bilförare ska ha med körkortet vid bilkörning. Men det finns så många tillfällen när man bara går ut och då ska man inte behöva tänka oj, fick jag med legitimation ifall polisen skulle stoppa mig och kolla om jag får vara här och vara beredd på att det händer.

Är det bara du som vill ha spontanlegitimering i Sverige eller är detta något även SD vill införa? 
    Är detta ett ofta förekommande problem tycker du?
  • Politisk härdsmälta

Omständigheterna runt REVA som det utspelade sig för ett år sedan var en skandal. Varför det hör hemma i en tråd med rubriken "Varför hatar folk SD?" är dock högst oklart. Tillämpningen bygger på Utlänningslagen (2005:716) som röstades igenom av riksdagen långt innan Sverigedemokraternas inträde.

Skandalen då? Att ansvariga politiker i sin iver att vända kappan efter vinden och rätta sig efter den rubrikmakare på kvällspressen som för tillfället skrek högst genast backade undan från ansvar och började prata om granskningar och snabbt tog sin hand ifrån utförande myndighet och de gränspoliser på fältet som försökte arbeta i enlighet med lagstiftningen.

Det enda rimliga förhållningssättet hade varit att ta ansvar för den lagstiftning man röstat igenom, poängtera att sverige inte har fri invandring och att det är angeläget att hitta de individer som uppehåller sig här utan laglig grund.

Morgonsur uttrycker det som vanligt utmärkt: morgonsur.wordpress.com/2013/03/08/om-reva-och-att-sta-for-vad-man-faktiskt-bestallt/  

• nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-20 07:19:19 följande:

Varför skulle vi inte leta efter dessa?

Klart vi ska leta efter kriminella, men frågan är om vi ska begära att alla alltid ska kunna legitimera sig.
  • Flash Gordon
    Errol Flynn skrev 2014-01-20 07:02:27 följande:

Skulle det vara lika ok att kasta ut Waberi för att han är en unken islamist som är för sharia?
    Ja, som lagen nu är utformad är det helt OK att kasta ut vem som helst enbart pga hans/hennes politiska åsikter.

Något förvånande, kanske.

Men vill jag nu som restaurangägare inte ha muslimer "afrosvenskar" och homos på mitt etablissemang är det bara att hänvisa till att de är miljöpartister och därför tyvärr måste lämna stället.

I det aktuella fallet är det dock mindre intressant om själva utkastandet pga att han var SD:are är olagligt eller inte. SäPos anmälan visar att det var just det som var anledningen.

Restaurangen vill inte uttala sig mer och hävdar att allt är "överspelat nu" (tror fan det att de inte vill at det grävs mer i historien) och det enda som kan rädda original-storyn nu är om den där påstått kränkta kvinnan träder fram - och det snabbt.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/k-g-bergstrom-sapos-anmalan-vager-tungt/

Frågan är ens om det existerat någon kvinna som kränkts som restaurangchefen hävdade i går. I så fall bör hon nog kvickt som ögat träda fram.

...

Hade den påstått kränkta kvinnan existerat och plötsligt trätt fram, kunde slutsatserna blivit andra. Kan det fortfarande om hon finns.

Men Säpos anmälan väger så tungt att jag tycker att man i det här nya skedet, måste kunna dra slutsatsen att det är krogen som gjort fel snarare än Kent Ekeroth . Om det sen är brottsligt får avgöras av juristerna.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?