• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman

Ä

Uppdaterad3 skrev 2014-02-19 16:15:26 följande:
    Användarnamnen får du ha överseende med, kontona är inte mer permanenta än att dom försvinner då jag släcker webläsarfönstret. Längre än så sträcker sig inte mitt engagemang i siten. Namnet är valt för att du ska kunna koppla ihop det med min tidigare kommentar.

Definierar är ju precis vad du gör när du snabbt ger männikor etiketter och klumpar ihop dem i grupper för att tillskriva hela gruppen åsikter och karaktäristika. Den site du länkar till handlar ju mycket om ett sådant beteende.

Varken IRM eller jag generaliserar om sverigedemokrater, varje fadäs som deras företrädare gör (och det är många vid det här laget) nämns vid personens namn. Och väldigt ofta screenshot.

Tror du förväxlar IRM med avpixlat nu.. ;)
  • Uppdaterad3
    sjuttiofemman skrev 2014-02-19 16:39:26 följande:
    Ä

Varken IRM eller jag generaliserar om sverigedemokrater, varje fadäs som deras företrädare gör (och det är många vid det här laget) nämns vid personens namn. Och väldigt ofta screenshot.
    Tror du förväxlar IRM med avpixlat nu.. ;)
    Klart du gör. Ta bara den senate skörden generaliseringar om den grupp du kategoriserat som sverigedemokrater: "Ni är ju så roliga...", "Och sen måste ni lägga till "jag är ingen sverigedemokrat, men.."", "Men ni betraktar ju alla under 18 som vuxna...".

Sista meningen i mitt inlägg får du fundera på igen.
  • Uppdaterad3
    Uppdaterad3 skrev 2014-02-19 17:33:02 följande:
    Jag gillar inte sånt själv så jag ändrar mig. Vad jag menade var att IRM bl a handlar om ett sådant beteende i den mening att man t ex kritiserar när någon uttalat sig generaliserande om en grupp människor utifrån erfarenheter där storleken på det empiriska underlaget är begränsad.
  • sjuttiofemman
    Uppdaterad3 skrev 2014-02-19 17:33:02 följande:
    Klart du gör. Ta bara den senate skörden generaliseringar om den grupp du kategoriserat som sverigedemokrater: "Ni är ju så roliga...", "Och sen måste ni lägga till "jag är ingen sverigedemokrat, men.."", "Men ni betraktar ju alla under 18 som vuxna...".

Ja jag refererar till hur mina meningsmotståndare på FL brukar raljera i sina inlägg.

Och sista meningen driver jag med avpixlat.
  • UniqueSnowflake
    sjuttiofemman skrev 2014-02-19 16:40:46 följande:
    Åkesson blir ifrågasatt i SVT Hübinette och trasslar totalt in sig i sina resonemang:

" rel="nofollow" target="_blank">

Hur menar du? Tycker han replikerar snabbt och smart.
    ~thorn in your side~
  • sjuttiofemman
    Uppdaterad3 skrev 2014-02-19 17:39:26 följande:
    Jag gillar inte sånt själv så jag ändrar mig. Vad jag menade var att IRM bl a handlar om ett sådant beteende i den mening att man t ex kritiserar när någon uttalat sig generaliserande om en grupp människor utifrån erfarenheter där storleken på det empiriska underlaget är begränsad.

Varsågod och länka till en artikel som inte är avsedd som ett skämt på IRM som gör antagandet att alla sverigedemokrater är på ett visst sätt.

Tror faktiskt inte du kommer att hitta någon.
  • sjuttiofemman
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-19 17:44:49 följande:
    Hur menar du? Tycker han replikerar snabbt och smart.

Han uppfattar inte Zlatan som svensk först för att Zlatan själv uttrycker det i boken. Sen när programledaren säger att det inte alls står i boken så är det pga hans icke-svenska identitet. När sedan programledaren försöker få klarhet i vad Åkesson menar med svensk identitet och hur Zlatan kan bli svensk enligt Sd så drar Åkesson upp att invandrarna klumpar ihop sig i områdena. När programledaren sedan frågar vad problemet med det är så är det miljonprogrammets fel. Programledaren undrar då om husens ska rivas för att åtgärda problemet så är det inte problemet utan politikernas fel.

Åkesson kan helt enkelt inte svara för sin egen politik där de säger att man kan bli svensk. Men man kan inte bli svensk tydligen. Rörigt? Japp, det blir lätt så när det snarare verkar handla om hudfärgen än någon identitet.
  • UniqueSnowflake
    sjuttiofemman skrev 2014-02-19 17:53:52 följande:

Han uppfattar inte Zlatan som svensk först för att Zlatan själv uttrycker det i boken. Sen när programledaren säger att det inte alls står i boken så är det pga hans icke-svenska identitet. När sedan programledaren försöker få klarhet i vad Åkesson menar med svensk identitet och hur Zlatan kan bli svensk enligt Sd så drar Åkesson upp att invandrarna klumpar ihop sig i områdena. När programledaren sedan frågar vad problemet med det är så är det miljonprogrammets fel. Programledaren undrar då om husens ska rivas för att åtgärda problemet så är det inte problemet utan politikernas fel.

Åkesson kan helt enkelt inte svara för sin egen politik där de säger att man kan bli svensk. Men man kan inte bli svensk tydligen. Rörigt? Japp, det blir lätt så när det snarare verkar handla om hudfärgen än någon identitet.

Men det är väl klart att det inte handlar om hudfärg!

Det handlar ju just om vad Åkesson försöker säga, nämligen mentalitet.
    Känner du dig italiensk, upplever du och andra dig som italiensk, äter du bara italiensk mat och hejar bara på Roma eller Juventus, ja då skulle jag säga att du har en italiensk mentalitet.

Oavsett att du sen heter Eriksson i efternamn och är född i Sverige. Med en italiensk mamma.

Naturligtvis är du när allt kommer omkring svensk medborgare och s.a.s. legalt svensk.

~thorn in your side~
  • UniqueSnowflake

Likaså:

Känner du dig svensk, upplever du och andra dig som svensk, älskar du svensk mat och svensk film, och hejar bara på DIF eller AIK eller likn, ja då skulle jag säga att du har en svensk mentalitet.

Oavsett att du sen heter Mtumbu i efternamn och är född i Gambia.

(Naturligtvis är du när allt kommer omkring svensk medborgare och s.a.s. legalt svensk.)

~thorn in your side~
Svar på tråden Varför hatar folk SD?