• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 11:30:33 följande:

Vad försöker du säga då?
    Du kanske kan kommentera Åkessons syn på att Zlatan inte är svensk i hans ögon, enligt intervjun på youtube som jag länkade till ovan? De flesta på din sida verkar ignorera det :)
    Varför ska jag det? Det får väl Åkesson själv göra i så fall, tycker inte det borde vara upp till mig. Eller är det någon sorts tvång att man måste se Zlatan som svensk?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-20 12:31:16 följande:
    Många generaliserar hejt vilt. Slänger alla över samma kant.

En socialdemokrat som snattar= alla socialdemokrater är tjuvar

En moderat som åker fast för fylla och misshandlar en vakt= alla moderater är fyllon och våldsbenägna

En Sverigedemokrat svingar ett aliminumrör och utalar något olämpligt rasistiskt= alla Sd är våldbenägna och rasister

En feminist dricker för mycket = alla feminister är alkholister

En arab gillar inte judar = alla araber är judehatare

En miljöpartist tar droger = alla miljöpartister är narkomaner

Självklart så är ingen människa den andra lik, inte ens i sin tanke eller i sitt agerande.

Skillnaden är att sedan 2010 har 30 sverigedemokrater blivit uteslutna i partiet pga tveksamma ställningstaganden. Vore deras nollvision på riktigt skulle lika många till bli uteslutna, inkl Åkesson själv.

Partiet och dess anhängare försöker få det till att det är enstaka företeelser men så mycket rasism pyr ut från partiet att den bortförklaringen inte räcker.

P1 Kaliber wallraffade partiet 2009 och spelade in en mängd rasistiska utspel under ett lokalt partimöte.

Så Sd går inte att jämföra med andra partier på det sättet.
  • M Y L F
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-20 12:52:00 följande:
    Ingen generaliserar om SD-are - för det är ju just poängen, det är så MÅNGA inom SD som så OFTA säger och gör tveksamma eller direkt vidriga saker. Det är just att vi inte generaliserar som gör det så tydligt att SD inte är som andra partier.
    Nu vet jag inte om du syftar på parti medlemmar?

För hela tråden genomsyras genom att utmåla alla SD som likadana. Eller om man råkar tycka lika i någon fråga som SD, då blir man automatiskt placerad i SD facket.

Då det skrivs flitigt på FL i fler trådar att SD inte är ett stort parti och det är så få som sympatiserar med dom så ser jag inte hur MÅNGA och så  OFTA säger och gör tveksamma och direkt vidriga saker.

Självklart blir det många om det handlar om 5 personer av 10 som beeter sig illa. Men är det 10 av säg 1 miljon som gör något olämpligt, så uppmärksammas det inte på samma sätt, men det kan ju vara lika vidrigt eller hur?

Jag själv tror att SD av allt skriveri och all uppmärksamhet av olika art, kommer att överaska och ta många på sängkanten i valet.

Varför är det så förbjudet att diskutera invandringspolitiken? Där ligger ett stort problem för alla dom andra partierna. Sålänge ingen vågar nudda vid ämnet så kommer SD att växa. Det är vad jag tror. Jag kan inte skåda in i framtiden, vilket inte många kan, så det mesta är gissningar.

• Vitrysk hockeyhjälte
    M Y L F skrev 2014-02-20 13:04:43 följande:
    Varför är det så förbjudet att diskutera invandringspolitiken? Där ligger ett stort problem för alla dom andra partierna. Sålänge ingen vågar nudda vid ämnet så kommer SD att växa. Det är vad jag tror. Jag kan inte skåda in i framtiden, vilket inte många kan, så det mesta är gissningar.

Det är inte förbjudet, säger de som vet. Det är bara det att all sådan diskussion måste ske på "de godas" villkor, eftersom det är de som ställer upp villkoren för vad som  är rasistiskt och vad som inte är det. Gå utanför den ramen och du blir icke önskvärd i diskussionen. Med eller utan metaforiska järnrör.

Det är samma sak med jämställdhet. Gärna en diskussion, för all del, men först några luntor feministiska problembeskrivningar och annat så man verkligen inser att de enda som kan formulera vad jämställdhet är och hur den bäst uppnås är sådana som kallar sig feminister. Delar man inte den synen vet man inte vad man pratar om och då är det ingen idé att diskutera.

Denna självpåtagna "upplysthet" ter sig ofta ganska kväljande.
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-20 12:58:09 följande:
    Varför ska jag det? Det får väl Åkesson själv göra i så fall, tycker inte det borde vara upp till mig. Eller är det någon sorts tvång att man måste se Zlatan som svensk?

Haha kul, du gnäller över att jag inte vill förstå och sen får du chansen att förklara och då vill du inte försöka ens :)

Problemet är inte Zlatan, problemet är att Sd vill dela in svenska medborgare i två lag: etniska svenskar och "de andra". Det bottnar i en rasism som väljarna måste få känna till så de kan rösta välinformerat istället för att tro på den PK-yta som partiet försöker upprätthålla.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 13:10:00 följande:

Haha kul, du gnäller över att jag inte vill förstå och sen får du chansen att förklara och då vill du inte försöka ens :)

Problemet är inte Zlatan, problemet är att Sd vill dela in svenska medborgare i två lag: etniska svenskar och "de andra". Det bottnar i en rasism som väljarna måste få känna till så de kan rösta välinformerat istället för att tro på den PK-yta som partiet försöker upprätthålla.
    Jag har redan förklarat ett antal gånger, har lite svårt att se vad det gör för skillnad att förklara någonting tio gånger eller elva. Har det inte gått in förut kommer det nog inte att göra det nu heller.

Den här "indelningen i lag" du pratar om, hur ska den upprätthållas rent praktiskt? Vad är det folk i "lag 1" ska få göra som folk i "lag 2" inte ska få? Skulle gärna veta det, eftersom jag själv högst sannolikt skulle ingå i "lag 2" enligt din beskrivning ovan. Guldstjärna om du klarar av att redogöra för det utan att länka till IRM eller dylikt också.
  • M Y L F
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 13:10:00 följande:

Nu måste jag bara flika in. Tyvärr så har vi ju redan ett vi och dom samhälle och det har ingenting med SD att göra, utan en ofantlig dålig politik som vi fört under ett bra tag.

Jag tycker uppriktigt sagt skitsynd om alla som bor i alla dessa utanförskaps områden.
    Själv bor jag relativt nära ett sådant område och får känna på det multikulturella utbytet, med både brinnande bilar och rån.
    Jag undrar hur många som kan stoltsera med det här från FL.

• sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-20 13:12:44 följande:
    Jag har redan förklarat ett antal gånger, har lite svårt att se vad det gör för skillnad att förklara någonting tio gånger eller elva. Har det inte gått in förut kommer det nog inte att göra det nu heller.

Den här "indelningen i lag" du pratar om, hur ska den upprätthållas rent praktiskt? Vad är det folk i "lag 1" ska få göra som folk i "lag 2" inte ska få? Skulle gärna veta det, eftersom jag själv högst sannolikt skulle ingå i "lag 2" enligt din beskrivning ovan. Guldstjärna om du klarar av att redogöra för det utan att länka till IRM eller dylikt också.

Ja du har förklarat att tjejerna får skylla sig själva som vågar utmana Sd. Thats it.

Sverigedemokraterna har i sin politik en skrivning som säger att man kan upphöra att vara svensk. Sd vill ensidigt definera vem som är svensk och inte. En person som är född i Sverige, super sig packad på midsommar och åker på husvagnssemester till Öland varje sommar men som har ett annat ursprung än svensson är inte svensk enligt Sd. Det är att dela in samhället i ett "vi" och "dom". När Åkesson diskuterade svenskhet så kunde han inte svara på vad som gör någon svensk eller inte.

Varför är det så himla viktigt för Sd att dela in samhället i ett "vi" och "dom"?? Om det inte är för att antingen vill de kunna utvisa alla "dom" oavsett om man är född i Sverige eller inte, eller så är det för att blidka grupper i samhället som är öppet rasistiska. Vad Sd har för dold agenda lär vi inte få reda på förrän de har (gud förbjude) egen majoritet i riksdagen! Detta tillsammans med alla dessa rasistiska utspel från partiets förtroendevalda gör att Sd får leva med stämpeln "rasister".

Så en än gång: VARFÖR är det så viktigt för Sd att definiera svenskhet och vilka som får vara svenskar?
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-20 13:15:50 följande:
    Nu måste jag bara flika in. Tyvärr så har vi ju redan ett vi och dom samhälle och det har ingenting med SD att göra, utan en ofantlig dålig politik som vi fört under ett bra tag.

Jag tycker uppriktigt sagt skitsynd om alla som bor i alla dessa utanförskaps områden.

Själv bor jag relativt nära ett sådant område och får känna på det multikulturella utbytet, med både brinnande bilar och rån.

Jag undrar hur många som kan stoltsera med det här från FL.

Och vad tror du blir bättre med Sd´s lösning att dela in sveriges medborgare i ett "vi" och "dom"?

Det blir inte bättre, känslan av att stå utanför samhället och att inte ens få chansen till en värdig framtid lär inte förbättras med Sd´s politik.

Det är upp till alla som bor i Sverige att lära sig leva med varandra, då hjälper inte en splittringspolitik á la Sd.
  • M Y L F
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 13:29:53 följande:

Och vad tror du blir bättre med Sd´s lösning att dela in sveriges medborgare i ett "vi" och "dom"?
    Det blir inte bättre, känslan av att stå utanför samhället och att inte ens få chansen till en värdig framtid lär inte förbättras med Sd´s politik.

Det är upp till alla som bor i Sverige att lära sig leva med varandra, då hjälper inte en splittringspolitik á la Sd.
    Sa jag något om att SD skulle vara räddningen? Men varför är Sd det enda partier som berör vår dåliga invandringspolitik?

Nyamko Sabuni som jag tror dom flesta vet företrädde FP tog ju upp att det är ett stort problem, men blev ju nedtystad. Hur kommer det sig. Det är ju inte konstigt att SD seglar upp mot högre höjder om vi ska ha fega politiker som inte gör annat än att bara ignorerar ett stort problem. För det är ett stort och enligt mig ett skamligt problem.

Tror du på riktigt att Svenskar flyttar till Rosengård, Bergsjön eller Husby frivilligt? Hur har du tänkt dig att detta med att alla ska bo tillsammans ska gå till egentligen? Det finns ju inte bostäder till alla och inte jobb och det är där man måste börja jobba.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?