• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Uppdaterad4
    nihka skrev 2014-02-19 23:57:42 följande:

Det kanske är du som ska komma ihåg vad du skriver, men du kanske inte har nog med underlag för att komma ihåg vad du skriver?

Återigen vad tycker du om att SD-Thoralf la ut östgötar som beter sig som de är födda i farstun och påstår att de är araber?  Jag har gett dig en länk till en tidningsartikel som inte har något med vare sig sjuttiofemman eller IRM att göra. Som underlag.
    Jag var otydlig. Jag vet precis vad jag skrivit och du har helt enkelt fel. Om du har en annan uppfattning tycker jag du ska visa det istället för att vara oförskämd.

När sjuttiofemman valde att kategorisera mig som sverigedemokrat valde jag att inte torgföra någon åsikt om det blogginlägg jag inte läst och som är borttaget från Thoralfs blogg.
  • effemgea
    sjuttiofemman skrev 2014-02-19 22:48:25 följande:

Det roliga är att jag har inte för vana att generalisera över sverigedemokrater. Någon enstaka gång har jag gjort det för att påvisa hur fel det är att resonera så när nån ärkerasist varit inne här i forumet och spritt sin dynga.

Men kommentera gärna mitt inlägg en bit upp om att Sd inte anser att Zlatan är svensk.
    Jag tror inte att man kan förstå det ständiga käbblet från sverigedemokrater om att Zlatan inte är någon riktig svensk om man inte utgår från att en orimligt stor del av sverigedemokratens tankeverksamhet upptas av definitionsfrågor kring vem som ska betraktas som svensk - eller snarare vem som inte är det.

Och just i synen på svenskhet märker man att SD av idag är intimt knutet till föregångare som BSS.

Det var inte så himla längesen partiets rasideolog, Mattias Karlsson, förde fram tankar på att rangordna befolkningen. Till den förnämsta gruppen skulle infödda svenskar som är lojala med svenskheten höra. Därefter fanns det en andraklassens grupp som skulle bestå av assimilerade och lojala invandrare, och sedan den tredje gruppen -bottenskrapet, det vill säga icke assimilerade invandrare.

Man kan notera att en invandrare aldrig skulle kunna bli en riktig svensk enligt modellen samt att illojala etniska svenskar skulle kunna degraderas ner till invandrarstatus.

Jag tror jag måste läsa principprogrammet för att se om det finns några spår kvar av Karlssons apartheidsystem eller om det är helt dolt av PK-floskler.

Här är en länk till en debattartikel som behandlar rasismen inom SD utifrån partiets tankar på att göra en apartheidstat av Sverige.

www.dn.se/debatt/sds-nya-ideologiska-etikett-andrar-inte-partiets-politik/
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-02-19 23:57:42 följande:
    Det kanske är du som ska komma ihåg vad du skriver, men du kanske inte har nog med underlag för att komma ihåg vad du skriver?

Återigen vad tycker du om att SD-Thoralf la ut östgötar som beter sig som de är födda i farstun och påstår att de är araber?  Jag har gett dig en länk till en tidningsartikel som inte har något med vare sig sjuttiofemman eller IRM att göra. Som underlag.

Dessa personer kommer aldrig att svara, av den enkla orsaken att det inte finns något bra PK-svar att ta till.

Precis som Sd-politiker gör när en kollega spytt ur sig rasism. Tex Åkesson efter järnrörsskandalen så hade han inte sett filmen som hela svenska folket sett. Enkelt sätt att slippa svara.
  • nihka
    Uppdaterad4 skrev 2014-02-20 00:17:22 följande:
    Jag var otydlig. Jag vet precis vad jag skrivit och du har helt enkelt fel. Om du har en annan uppfattning tycker jag du ska visa det istället för att vara oförskämd.

När sjuttiofemman valde att kategorisera mig som sverigedemokrat valde jag att inte torgföra någon åsikt om det blogginlägg jag inte läst och som är borttaget från Thoralfs blogg.
    I inlägg 5519 skriver du: 
    "Här kan du skratta tills du storknar om du uppskattar felaktiga publiceringar:
    [Länk]
    Vi andra kan oroas över inkompetenta journalister och usel journalistik"

Jag citerade "felaktiga publiceringar" och "inkompetenta journalister" och du undrar vad jag menar varpå jag säger att det är ju du som har skrivit detta.

Nä, du valde att göra precis som SD när de tillfrågades: man kunde inte kommentera för att blogginlägget var bortplockat. Precis som det inte finns skärmdumpar och andra redogörelser precis all over the place om man verkligen ville kommentera, för att inte tala om SD-Thoralf själv, men SD skiter ju hellre taggtråd än erkänner att någon inom sekten gjort bort sig - precis som du. 

Skit i Uppdaterad5. Var lite oförutsägbar och gå direkt på 6:an. Skrattande
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 00:23:02 följande:

Dessa personer kommer aldrig att svara, av den enkla orsaken att det inte finns något bra PK-svar att ta till.

Precis som Sd-politiker gör när en kollega spytt ur sig rasism. Tex Åkesson efter järnrörsskandalen så hade han inte sett filmen som hela svenska folket sett. Enkelt sätt att slippa svara.
    I know, men det känns bra att denna fåniga kurragömmalek är fullt synlig på nätet om och om och om och om igen...
  • nihka
    effemgea skrev 2014-02-20 00:21:46 följande:
    Jag tror inte att man kan förstå det ständiga käbblet från sverigedemokrater om att Zlatan inte är någon riktig svensk om man inte utgår från att en orimligt stor del av sverigedemokratens tankeverksamhet upptas av definitionsfrågor kring vem som ska betraktas som svensk - eller snarare vem som inte är det.

Och just i synen på svenskhet märker man att SD av idag är intimt knutet till föregångare som BSS.

Det var inte så himla längesen partiets rasideolog, Mattias Karlsson, förde fram tankar på att rangordna befolkningen. Till den förnämsta gruppen skulle infödda svenskar som är lojala med svenskheten höra. Därefter fanns det en andraklassens grupp som skulle bestå av assimilerade och lojala invandrare, och sedan den tredje gruppen -bottenskrapet, det vill säga icke assimilerade invandrare.

Man kan notera att en invandrare aldrig skulle kunna bli en riktig svensk enligt modellen samt att illojala etniska svenskar skulle kunna degraderas ner till invandrarstatus.

Jag tror jag måste läsa principprogrammet för att se om det finns några spår kvar av Karlssons apartheidsystem eller om det är helt dolt av PK-floskler.

Här är en länk till en debattartikel som behandlar rasismen inom SD utifrån partiets tankar på att göra en apartheidstat av Sverige.

www.dn.se/debatt/sds-nya-ideologiska-etikett-.../
    Ja, ett utkast till en apartheidstat är en kusligt träffande beskrivning på vad SD hade snickrat ihop här Förvånad
  • Uppdaterad4
    nihka skrev 2014-02-20 00:44:01 följande:
    I inlägg 5519 skriver du: 
    "Här kan du skratta tills du storknar om du uppskattar felaktiga publiceringar:
    [Länk]
    Vi andra kan oroas över inkompetenta journalister och usel journalistik"

Jag citerade "felaktiga publiceringar" och "inkompetenta journalister" och du undrar vad jag menar varpå jag säger att det är ju du som har skrivit detta.

Nä, du valde att göra precis som SD när de tillfrågades: man kunde inte kommentera för att blogginlägget var bortplockat. Precis som det inte finns skärmdumpar och andra redogörelser precis all over the place om man verkligen ville kommentera, för att inte tala om SD-Thoralf själv, men SD skiter ju hellre taggtråd än erkänner att någon inom sekten gjort bort sig - precis som du. 

Skit i Uppdaterad5. Var lite oförutsägbar och gå direkt på 6:an. Skrattande
    Jag förstår, som nedan, du tog brottstycken helt tagna ur sin kontext och stack in dom i nya sammanhang. Ja det är också ett sätt.

Det skulle visst kunna handla om ursprunglig rapportering från "imkompetenta journalister", men Thoralf Alfsson är som offentlig person ansvarig för både det han själv producerar och det han för vidare. 

Den här iden att jag av någon anledning skulle ha en slags skyldighet att offentligt ta ställning till ett blogginläggs lämplighet är intressant. Och om man inte gör det får man finna sig i allehanda associationer, påhopp och otidligheter om exkrementernas formfaktor. Som sagt, intressant.

Näe, jag tror jag går direkt på desillusionerad1 istället. Eller vid närmare eftertanke, kanske du, sjuttiofemman och effemgea får fortsätta på egen hand, ni verkar trivas bäst i varandras sällskap. 
  • nihka
    Uppdaterad4 skrev 2014-02-20 01:22:18 följande:
    Jag förstår, som nedan, du tog brottstycken helt tagna ur sin kontext och stack in dom i nya sammanhang. Ja det är också ett sätt.

Det skulle visst kunna handla om ursprunglig rapportering från "imkompetenta journalister", men Thoralf Alfsson är som offentlig person ansvarig för både det han själv producerar och det han för vidare. 

Den här iden att jag av någon anledning skulle ha en slags skyldighet att offentligt ta ställning till ett blogginläggs lämplighet är intressant. Och om man inte gör det får man finna sig i allehanda associationer, påhopp och otidligheter om exkrementernas formfaktor.
    Ja, "sättet" som du benämner det är ju att jag gav Alfsson the benefit of the doubt och menade att den som hade producerat" informationensfilmen" samt den som berättade om den mycket väl kan ha varit inkompetenta utan att Alfsson var medveten om det. Men även om han inte var medveten om att det hela var fake så bär han ett ansvar att kolla upp sanningshalten i allt han publicerar på sin blogg. Fast egentligen tror jag att Alfsson var högst medveten om att det var fake men tyckte det var humoristiskt med filmer som visar araber - om än inte autentiska sådana  - som intellektuellt handikappade.

Jag sa att du gjorde det du anklagade andra för. Det är inget påhopp. Jag frågade dig vad du tyckte om Alfssons utspel, men du vill inte svara. Som sagt, SD skiter ju hellre taggtråd än erkänner att någon inom sekten gjort bort sig - precis som du.

• effemgea
    nihka skrev 2014-02-20 00:59:41 följande:
    Ja, ett utkast till en apartheidstat är en kusligt träffande beskrivning på vad SD hade snickrat ihop här Förvånad
    Visst. När gråtorkestern trummar på om hur förföljda de är, så framställs det ju alltid som att SD bra vill begränsa invandringen. I verkligheten handlar konflikten mellan civilsamhällets och SD om något helt annat, nämligen partiets människosyn.

Eller om man så vill - demokratins konflikt med barbarerna.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-02-19 08:46:57 följande:

Sorry, sum.
    Enda "sum" jag känner till är "jag är" från latinet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?