• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 13:26:55 följande:

Ja du har förklarat att tjejerna får skylla sig själva som vågar utmana Sd. Thats it.

Sverigedemokraterna har i sin politik en skrivning som säger att man kan upphöra att vara svensk. Sd vill ensidigt definera vem som är svensk och inte. En person som är född i Sverige, super sig packad på midsommar och åker på husvagnssemester till Öland varje sommar men som har ett annat ursprung än svensson är inte svensk enligt Sd. Det är att dela in samhället i ett "vi" och "dom". När Åkesson diskuterade svenskhet så kunde han inte svara på vad som gör någon svensk eller inte.

Varför är det så himla viktigt för Sd att dela in samhället i ett "vi" och "dom"?? Om det inte är för att antingen vill de kunna utvisa alla "dom" oavsett om man är född i Sverige eller inte, eller så är det för att blidka grupper i samhället som är öppet rasistiska. Vad Sd har för dold agenda lär vi inte få reda på förrän de har (gud förbjude) egen majoritet i riksdagen! Detta tillsammans med alla dessa rasistiska utspel från partiets förtroendevalda gör att Sd får leva med stämpeln "rasister".

Så en än gång: VARFÖR är det så viktigt för Sd att definiera svenskhet och vilka som får vara svenskar?
    "Vågar utmana" ja, det är de där tjejerna och Gandhi och några till va? Du fortsätter med överslätandet. Skadegörelse och åverkan är ingen utmaning, inte i positiv bemärkelse i alla fall. Eller är det okej för dig om jag t.ex. skriver slagord med färgkritor på uppgången till ditt hus eller på din trädgårdsgång (det går ju ändå bort igen när det regnar)? Förstår du fortfarande inte varför jag börjar bli trött på att behöva förklara? Du fattar ju ändå inte utan tycks nu som förr se de här stackars tjejerna som demokratins förkämpar som bara gjorde "vad varje anständig människa borde ha gjort". Den synen delar jag inte, oavsett politisk hemvist för parterna. Det hade varit lika illa om folk knutna till, säg, SDU hade gjort något liknande mot t.ex. ett Mp-möte.

Står hela den där drapan om midsommar och Öland i SD:s partiprogram alltså, eller är det ytterligare ett billigt försök till effektsökeri från din sida? Jag kan fortfarande inte se vad de vill införa för särrättigheter för "svenskar" som inte "de andra" får. Och snacket om "dold agenda" förefaller i mina öron mest av allt paranoidt - men jag tror inte ens du behöver oroa dig, SD kommer aldrig att få egen majoritet i riksdagen.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-02-20 13:04:43 följande:
    Nu vet jag inte om du syftar på parti medlemmar?

För hela tråden genomsyras genom att utmåla alla SD som likadana. Eller om man råkar tycka lika i någon fråga som SD, då blir man automatiskt placerad i SD facket.

Då det skrivs flitigt på FL i fler trådar att SD inte är ett stort parti och det är så få som sympatiserar med dom så ser jag inte hur MÅNGA och så  OFTA säger och gör tveksamma och direkt vidriga saker.

Självklart blir det många om det handlar om 5 personer av 10 som beeter sig illa. Men är det 10 av säg 1 miljon som gör något olämpligt, så uppmärksammas det inte på samma sätt, men det kan ju vara lika vidrigt eller hur?

Jag själv tror att SD av allt skriveri och all uppmärksamhet av olika art, kommer att överaska och ta många på sängkanten i valet.

Varför är det så förbjudet att diskutera invandringspolitiken? Där ligger ett stort problem för alla dom andra partierna. Sålänge ingen vågar nudda vid ämnet så kommer SD att växa. Det är vad jag tror. Jag kan inte skåda in i framtiden, vilket inte många kan, så det mesta är gissningar.

Har inte sett någon hävda att alla SD-are är likadana. Däremot påvisas att många inom partiet, långt fler än bland andra partier, gör bort sig på ett eller annat (eller flera) sätt, ibland gång på gång. Att visa på många enskilda exempel är inte att generalisera, det är raka motsatsen faktiskt.

Intressant. Så när SD talar om att invandare är överrepresenterade, så ska vi "lösa problemet", men om SD är överrepresenterade så kan "1 på miljonen vara lika illa"?

Varför alltid dessa dubbla måttstockar?

Och vilken lag förbjuder diskussion om invandringspolitiken? Vilket straff får man om man diskuterar frågan? Eller är det kanske så att det inte alls är förbjudet, utan tvärtom diskuteras livligt och ofta, men att det är en offerkoftetaktik?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-20 13:47:20 följande:
    "Vågar utmana" ja, det är de där tjejerna och Gandhi och några till va? Du fortsätter med överslätandet. Skadegörelse och åverkan är ingen utmaning, inte i positiv bemärkelse i alla fall. Eller är det okej för dig om jag t.ex. skriver slagord med färgkritor på uppgången till ditt hus eller på din trädgårdsgång (det går ju ändå bort igen när det regnar)? Förstår du fortfarande inte varför jag börjar bli trött på att behöva förklara? Du fattar ju ändå inte utan tycks nu som förr se de här stackars tjejerna som demokratins förkämpar som bara gjorde "vad varje anständig människa borde ha gjort". Den synen delar jag inte, oavsett politisk hemvist för parterna. Det hade varit lika illa om folk knutna till, säg, SDU hade gjort något liknande mot t.ex. ett Mp-möte.

Står hela den där drapan om midsommar och Öland i SD:s partiprogram alltså, eller är det ytterligare ett billigt försök till effektsökeri från din sida? Jag kan fortfarande inte se vad de vill införa för särrättigheter för "svenskar" som inte "de andra" får. Och snacket om "dold agenda" förefaller i mina öron mest av allt paranoidt - men jag tror inte ens du behöver oroa dig, SD kommer aldrig att få egen majoritet i riksdagen.

Antar att du stod på barrikaderna och skrek dig hes av protester när Mona Sahlin fick toblerone kastade på sig vid torgmöten? Eller sa ifrån när hon kallades Mona Muslim? Fast det kanske är annorlunda när ditt kära Sd inte blir angripet?

Alla utom sd's sympatisörer ser problemen med ett "vi" och "dom"-samhälle. Men när du redan är Sd-väljare eller SvP-väljare så förstår jag att du inte ser problemet. Fortsätt att leva med det, en dag kommer du kanske att förstå.
  • M Y L F
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-20 15:07:40 följande:
    Har inte sett någon hävda att alla SD-are är likadana. Däremot påvisas att många inom partiet, långt fler än bland andra partier, gör bort sig på ett eller annat (eller flera) sätt, ibland gång på gång. Att visa på många enskilda exempel är inte att generalisera, det är raka motsatsen faktiskt.

Intressant. Så när SD talar om att invandare är överrepresenterade, så ska vi "lösa problemet", men om SD är överrepresenterade så kan "1 på miljonen vara lika illa"?

Varför alltid dessa dubbla måttstockar?

Och vilken lag förbjuder diskussion om invandringspolitiken? Vilket straff får man om man diskuterar frågan? Eller är det kanske så att det inte alls är förbjudet, utan tvärtom diskuteras livligt och ofta, men att det är en offerkoftetaktik?
    Finns ingen lag som förbjuder att det diskuteras, men det görs ju inte det. Det tystas ju ner i alla andra partier.

Här i tråden så hänvisas hela tiden till NI SD are, så jo jag tycker mig se en röd tråd att Sd:are skulle tycka och vara likadana. Jag röstar inte på SD men jag antar att man slänger in mig i SD facket för att jag anser oss ha ett problem med hur vi ska kunna ta emot fler utifrån när vi inte ens kunnat erbjuda dom vi redan tagit emot något vettigt.

Det är ju i princip enbart SD som tar upp detta. Jag tycker att det var synd att Nyamko Sabuni slutade inom politiken, för hon är en av dom få som jag hört ta upp en del problematik med den invandringspolitik som förts, men hon blev ju tystad.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    sjuttiofemman skrev 2014-02-20 15:14:23 följande:

Antar att du stod på barrikaderna och skrek dig hes av protester när Mona Sahlin fick toblerone kastade på sig vid torgmöten? Eller sa ifrån när hon kallades Mona Muslim? Fast det kanske är annorlunda när ditt kära Sd inte blir angripet?

Alla utom sd's sympatisörer ser problemen med ett "vi" och "dom"-samhälle. Men när du redan är Sd-väljare eller SvP-väljare så förstår jag att du inte ser problemet. Fortsätt att leva med det, en dag kommer du kanske att förstå.
    "Mitt kära SD" ja, jag är inte ens sverigedemokrat. I själva verket tror jag inte din syn och min syn på SD skiljer sig särskilt mycket åt, skillnaden är att jag inte låter mig förblindas av det till skillnad från dig och flera andra.

Vad gäller aktionen mot Mona med kastade Toblerone - absolut, det var inte okej någonstans. Nu stod jag inte på några barrikader och "skrek mig hes" då heller, men gärningen i sig var inget jag stödde.

Ditt diffusa orerande om "vi och dom"-tänk och varför SD antas vara ensamma om det (övriga partier gör alltså ingen skillnad på t.ex. svenska medborgare och utländska?) har du fortfarande inte utvecklat annat än med famlande grepp i mörkret. För att eliminera det här "vi och dom"-tänket du är så uppfylld av hat emot skulle det krävas något i stil med öppna gränser och omedelbara medborgarskap för alla som satte sin fot i landet. Om det inte är det du faktiskt vill ha är du ingenting annat än en hycklare.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-02-20 15:17:12 följande:
    Finns ingen lag som förbjuder att det diskuteras, men det görs ju inte det. Det tystas ju ner i alla andra partier.

Här i tråden så hänvisas hela tiden till NI SD are, så jo jag tycker mig se en röd tråd att Sd:are skulle tycka och vara likadana. Jag röstar inte på SD men jag antar att man slänger in mig i SD facket för att jag anser oss ha ett problem med hur vi ska kunna ta emot fler utifrån när vi inte ens kunnat erbjuda dom vi redan tagit emot något vettigt.

Det är ju i princip enbart SD som tar upp detta. Jag tycker att det var synd att Nyamko Sabuni slutade inom politiken, för hon är en av dom få som jag hört ta upp en del problematik med den invandringspolitik som förts, men hon blev ju tystad.

Gör det? Det har inte slagit dig att alla andra partier kanske inte prioriterar just dessa frågor, att de kanske inte delar SDs värderingar och synsätt på invandringen helt enkelt?

Det är litet som om V skulle sitta och gny på varenda websida, varenda kommentarsfält att andra partier inte diskuterar klassfrågan i parti och minut. SD-fansen skulle bli rätt vrånga om V-folket började göra det, men de själva gnäller över att hela vida världen inte deras åsikter, prioriteringar och världsbild.

Du får diskutera invandringsfrågan, men alla ser det inte som lika relevant, eller som den Stora Frågan i politiken.

Det är genomgående SD-are som vill få invandringen till att bli politikens alfa och omega, inget annat parti har samma fixering, så det är rätt lätt att gissa sig till att folk som brinner för den frågan hör till SD (även om det, givetvis, som alla generaliseringar är felaktig förstås; finns andra än SD-are som tycker frågan är relevant).

Blev hon tystad? Av vem?

• sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-20 15:24:40 följande:
    "Mitt kära SD" ja, jag är inte ens sverigedemokrat. I själva verket tror jag inte din syn och min syn på SD skiljer sig särskilt mycket åt, skillnaden är att jag inte låter mig förblindas av det till skillnad från dig och flera andra.

Vad gäller aktionen mot Mona med kastade Toblerone - absolut, det var inte okej någonstans. Nu stod jag inte på några barrikader och "skrek mig hes" då heller, men gärningen i sig var inget jag stödde.

Ditt diffusa orerande om "vi och dom"-tänk och varför SD antas vara ensamma om det (övriga partier gör alltså ingen skillnad på t.ex. svenska medborgare och utländska?) har du fortfarande inte utvecklat annat än med famlande grepp i mörkret. För att eliminera det här "vi och dom"-tänket du är så uppfylld av hat emot skulle det krävas något i stil med öppna gränser och omedelbara medborgarskap för alla som satte sin fot i landet. Om det inte är det du faktiskt vill ha är du ingenting annat än en hycklare.

På samma sätt som man inte kan diskutera demokrati med en blodtörstig diktator så kan man inte diskutera invandring med ett rasistiskt parti. Man står för långt ifrån varandra helt enkelt.

Att övriga riksdagspartier inte har vågat diskutera invandring har du rätt i dock. Och säkert finns det problem med deras integrationspolitik, men inget annat riksdagsparti har för avsikt att öka avståndet mellan olika etniska grupper i samhället som Sd gör.

Så fort Sd och dess sympatisörer slutar med alla kopplingar till rasism så kan invandring diskuteras. Fram till dess ska de med lagliga medel bekämpas. Rasism har ingen plats i Sverige år 2014.
  • M Y L F
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-20 15:25:36 följande:

Gör det? Det har inte slagit dig att alla andra partier kanske inte prioriterar just dessa frågor, att de kanske inte delar SDs värderingar och synsätt på invandringen helt enkelt?

Det är litet som om V skulle sitta och gny på varenda websida, varenda kommentarsfält att andra partier inte diskuterar klassfrågan i parti och minut. SD-fansen skulle bli rätt vrånga om V-folket började göra det, men de själva gnäller över att hela vida världen inte deras åsikter, prioriteringar och världsbild.

Du får diskutera invandringsfrågan, men alla ser det inte som lika relevant, eller som den Stora Frågan i politiken.

Det är genomgående SD-are som vill få invandringen till att bli politikens alfa och omega, inget annat parti har samma fixering, så det är rätt lätt att gissa sig till att folk som brinner för den frågan hör till SD (även om det, givetvis, som alla generaliseringar är felaktig förstås; finns andra än SD-are som tycker frågan är relevant).

Blev hon tystad? Av vem?

Ja om man kollar min sanning med henne så pratar hon en hel del om att problemen som hon såg inte skulle lyftas för då skulle FP bli förknippade med SD. 

Så det finns ett visst motstånd att ta prata om invandringspolitiken och om man som parti inte prioriterar hur vi ska finansiera och ta hand om nyanlända på bästa sätt, så måste man ju vara lite bakom flötet...

Det är ju inte direkt några hundra personer vi pratar om, utan flera tusen som kommer hit som ska tas om hand. Hur kan det vara en ickefråga?
  • Dorian Ertymexx
    M Y L F skrev 2014-02-20 15:49:13 följande:
    Ja om man kollar min sanning med henne så pratar hon en hel del om att problemen som hon såg inte skulle lyftas för då skulle FP bli förknippade med SD. 

Så det finns ett visst motstånd att ta prata om invandringspolitiken och om man som parti inte prioriterar hur vi ska finansiera och ta hand om nyanlända på bästa sätt, så måste man ju vara lite bakom flötet...

Det är ju inte direkt några hundra personer vi pratar om, utan flera tusen som kommer hit som ska tas om hand. Hur kan det vara en ickefråga?
    Fp blev med rätta förknippade med SD också, under perioden med henne. Undrar varför hon inte bara gick med i SD liksom. Ni vet, utöver att svarta och kvinnor (och speciellt svarta kvinnor) är sjukt hatade i det partiet då...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?