• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 14:51:50 följande:
    Vad är din poäng, när det gäller flickan som önskade bli vald till Lucia men aldrig blev det?
    Fanns det inga andra flickor som önskade bli Lucia men som inte blev det? Hur gick det för dem?
  • Audhild01
    Gert skrev 2014-02-23 14:49:48 följande:
    Jag blev alltid vald sist på fotbollsplanen i skolan. Jag har inga men efter den traumatiska upplevelsen.
    Usch då. Det FINNS dock människor som får men av sådant livet ut. Fast det är skillnad på att vara sist vald och att vara en av flera hundra, eller i alla fall flera tiotal, som inte får den ENDA rollen som finns som Lucia. Jag tycker att det är bra som lokaltidningarna brukar göra i sina lokala luciatävlingar. De tar fram elva kandidater, och så får läsarna rösta. Man får veta vem som blev nr 1 (såklart), 2 och 3. Men ingen - inte ens kandidaterna själva - får veta hur många röster de övriga åtta fick.
  • Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 14:46:45 följande:
    Många försvarar Sd men få kan försvara deras politik, märklig kombination :p Kan det vara så att det enda som räknas för en Sd-väljare är att få "trycka till" invandrarna? Att få känna sig överlägsen i någon form?
    Verkligen så. Och diskussionerna bara flyter iväg i poneringarnas värld så det till slut blir helkonstigt att diskutera då. Allt handlar till slut om antaganden och poneringar. Jättetråkigt tycker jag.
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:53:36 följande:
    Fanns det inga andra flickor som önskade bli Lucia men som inte blev det? Hur gick det för dem?
    Det var nog ingen risk. Några flickor blev valda mer än en gång...
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 14:53:27 följande:
    Nu stängde jag av radioprogrammet efter att ha lyssnat i närmare 30 minuter. Kommer de någonsin i programmets del 3 som det länkades till, att säga att SVT bad körledaren att tillsätta en mörkhyad Lucia??
    Ja. Körledaren berättar det. Och hon berättar ju också att hon själv var tveksam. Men att hon inte gärna kunde säga rakt ut att hon INTE tyckte att det var lämpligt med en mörkhyad lucia. Och så körde de på...
  • Velouria

Ursäkta, mellanstadiet också. Alltså under hela låg- och mellanstadiet var det samma - att utländska flickan aldrig fick vara Lucia.

Mother cake
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:39:10 följande:
    Det tror jag inte att de vill skylta med, eftersom Kina inte direkt är kända för miljövänlighet eller säkra moderna tekniska lösningar...

Så du avråder från köp av Volvo?
  • Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 14:55:26 följande:
    Det var nog ingen risk. Några flickor blev valda mer än en gång...
    Ja, livet är orättvist. Det är en bra lärdom för barn. Men jag hoppas att du bara hittar på den där historien för det låter inte riktigt friskt att som vuxen ha problem för att hon blev Lucia som barn.
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:55:42 följande:
    Ja. Körledaren berättar det. Och hon berättar ju också att hon själv var tveksam. Men att hon inte gärna kunde säga rakt ut att hon INTE tyckte att det var lämpligt med en mörkhyad lucia. Och så körde de på...
    Aha, okej. 

Jag tycker att det är lustigt att hon tyckte att det var olämpligt att Astrid blev Lucia. 
    Jag tycker i övrigt att det är lustigt att det alltid är en etnisk svensk som måste vara Lucia.

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Och ändå utses för det mesta en blond, etnisk svensk tjej ut som Lucia. Så, om det nu är så att en svensk tjej ska få gestalta Lucia, som i själva verket inte ens var svensk, så är det heller inget fel i att en icke-svensk tjej ska få gesta Lucia.
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:59:23 följande:
    Ja, livet är orättvist. Det är en bra lärdom för barn. Men jag hoppas att du bara hittar på den där historien för det låter inte riktigt friskt att som vuxen ha problem för att hon blev Lucia som barn.
    Nej, det är inte livet som är orättvist, det är vi människor som är orättvisa. Och nej, jag hittar inte på. Historian är sann och denna tjej pratar ibland om hur orättvist det var mot henne enbart pga henne härkomst. Hon är frisk som människa.
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?