• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 14:18:55 följande:
    De som får åtta barn här har garanterad make också, som säkerligen arbetar. Så det tror jag nog att dessa kvinnor försörjs. Men får alla unga invandrarkvinnor åtta barn?

Jag har jobbat med många invandrarkvinnor och ingen har haft åtta barn. Som mest kanske fyra. Därför att i Sverige är det skitsvårt att ta hand om så många barn när både män OCH kvinnor SKA jobba. Det får de verkligen erfara när de kommer hit. De sätts i SFI och de måste gå arbetsmarknadsutbildningar från Af. Därför har de ingen tid att skaffa så otroligt många barn som de sedan inte kan ta hand om.
    Om de föder barnen tätt får de fortsatt socialbidrag. Man behöver inte skola in sitt barn och skriva in sig på Af - eller börja på SFI - så länge som man har ett barn som är under ett år (eller om det är tretton månader) enligt soc' regler för försörjningsstöd. Man får garantipengen från Fk, och i övrigt får man komplettera upp till normen.

Endast 18 procent av alla somalier arbetar, och även i andra grupper från Afrika och Mellanöstern är det hög arbetslöshet

• Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 14:37:05 följande:
    Ska berätta en liten historia. Jag känner en tjej som är invandrare. Hon kom till SVerige när hon var 6 år gammal från ett land i Mellanöstern. Idag är hon över 30. 
    Hon har gått i svensk grundskola, högstadie, gymnasie och högskola. I grundskolan så önskade hon varje år att bli vald till Lucia. Hon såg varje år fram emot Lucian med förhoppningen att bli vald till Lucia, men det blev hon aldrig. Hon fick aldrig bli Lucia och få uppleva den speciella känslan av att vara Lucia, vara den där frontpersionen som alla andra flickor fick uppleva. Hon funderade ofta varför, vad var felet på henne? Det var en fråga hon ofta ställde sig själv efter att årets Lucia blev vald. Idag vet hon varför- det var för att hon kom från Mellanöstern. Det var aldrig de andra barnen som valde Lucia, det var lärarna. Det var de vuxna som gjorde skillnad på barn och barn och som lärde den här tjejen att hon var annorlunda. Hon bär med sig den här känslan än idag.

Nice va? 
    Haha sluta jag börjar grina!!!

Så du tror att alla tjejer blir Lucia? 
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-23 14:26:15 följande:
    Hade det inte varit bättre om en kines hade gjort reklamen för detta kinesisktägda företag Volvo personvagnar?
    Det tror jag inte att de vill skylta med, eftersom Kina inte direkt är kända för miljövänlighet eller säkra moderna tekniska lösningar...
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 13:33:19 följande:
    De kanske inte VILL skita i dem, men det finns liksom bara ett visst antal pengar. Vi kan inte försörja både pensionärerna och flyktingarna på en dräglig nivå - och dessutom alla långtidssjukskrivna, långtidsarbetslösa, funktionshindrade, missbrukare o.s.v.. Det ÄR bara så. Ska vi ge även de fattigaste pensionärerna en dräglig tillvaro deras sista år i livet, så MÅSTE vi skära någon annanstans.
    Nej, det finns inte bara ett visst antal pengar. Det är inte så ett lands ekonomi fungerar. Du blandar ihop din privatekonomi med statsfinanser.

Pensionsfonderna måste bära sig själva. Den som har arbetat i bara 40 år kommer ha en lägre pension än den som har arbetat i 45 och den som arbetar förbi 65 till 70 kommer får en högre pension än den som tar ut sin pension vid 65 om allt annat är likvärdigt.

Sedan kan det slå så att den som inte har någon injobbad pensionsförsörjning alls får andra bidrag som kan överstiga någon annans pension, men den totala inkomsten för en ålderspensionär kan regleras exempelvis genom andra sökbara bidrag som bostadstillägg. Det är många som inte känner till detta och många pensionärer går miste om pengar de har rätt till för att de inte har ansökt:

https://secure.pensionsmyndigheten.se/BTP.html
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:35:04 följande:
    Det var väldigt olyckligt att det inte GICK att kritisera SvT utan att det spillde över på flickan. Men i detta fall var det så viktigt att dra upp den uppfostringsverksamhet som vi ofrivilligt betalar för genom både licensen och skatterna, att det inte kunde hjälpas. Anser jag. Och det slutliga ansvaret ligger faktiskt på flickans föräldrar.

Jag vet inte om du har någon dotter. Men om du tänker dig att du har en dotter, som av någon anledning är helt olämplig att vara lucia. Hon kanske är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat. Hon kanske stammar - och i uppträdandet ingår att läsa en dikt. Hon kanske saknar sångröst helt och hållet - och i uppträdandet ingår ett soloparti. Och du VET att det finns flickor i samma årskurs/skolkör som är mycket vackra med det typiska luciautseendet och en ståtlig hållning, och som dessutom talar med säker diktion och sjunger som änglar.

Och så bestämmer sig musikläraren eller rektorn för att välja din dotter, som ett statement: "även fula, tafatta och omusikaliska flickor ska kunna vara Lucia - det är dags att ungdomarna får lära sig det! Det ska inte vara någon skönhetstävling!"

Skulle du låta din dotter gå dit och förnedra sig då..?
    Som skrivet, om man inte hade något emot henne som mörkhyad, skulle man inte kritisera SVT. 

Vi lever i en demokrati och Sverige har ratificerat de mänskliga rättigheterna. Alla ska ha samma rättigheter, samma möjligheter. Det är detta jag står för och det gör säkerligen även den statliga TV:n. Vari ligger felet. Lucia hade lika gärna kunnat vara mongolid. So what? När Sverige har demokrati och har ratificerat de mänskliga rättigheterna så SKA landet leva efter det. Det handlar inte ett dugg om PK, det handlar om mänsklighet och rättvisa. Om man är emot detta så är man alltså emot demokrati. Då befinner man sig i fel land.
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 14:37:05 följande:
    Ska berätta en liten historia. Jag känner en tjej som är invandrare. Hon kom till SVerige när hon var 6 år gammal från ett land i Mellanöstern. Idag är hon över 30. 
    Hon har gått i svensk grundskola, högstadie, gymnasie och högskola. I grundskolan så önskade hon varje år att bli vald till Lucia. Hon såg varje år fram emot Lucian med förhoppningen att bli vald till Lucia, men det blev hon aldrig. Hon fick aldrig bli Lucia och få uppleva den speciella känslan av att vara Lucia, vara den där frontpersionen som alla andra flickor fick uppleva. Hon funderade ofta varför, vad var felet på henne? Det var en fråga hon ofta ställde sig själv efter att årets Lucia blev vald. Idag vet hon varför- det var för att hon kom från Mellanöstern. Det var aldrig de andra barnen som valde Lucia, det var lärarna. Det var de vuxna som gjorde skillnad på barn och barn och som lärde den här tjejen att hon var annorlunda. Hon bär med sig den här känslan än idag.

Nice va? 
    "Alla andra" kan ju inte ha blivit utsedda. Det är bara en som kan utses varje gång, i en hel årskurs. Och det brukar alltid vara en viss årskurs som uppträder i Luciatåget - ofta sexorna i en låg- och mellanstadieskola, och niorna i en högstadieskola. På gymnasiet brukar det vara en angelägenhet enbart för skolkören, och inte så många elever brukar längre gå och titta på luciatåget heller.

Det är inte mer synd om den tjejen i ditt exempel, än om en ful eller impopulär infödd svensk flicka som vet att hon inte har en chans...

• Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:35:04 följande:
    Det var väldigt olyckligt att det inte GICK att kritisera SvT utan att det spillde över på flickan. Men i detta fall var det så viktigt att dra upp den uppfostringsverksamhet som vi ofrivilligt betalar för genom både licensen och skatterna, att det inte kunde hjälpas. Anser jag. Och det slutliga ansvaret ligger faktiskt på flickans föräldrar.

Jag vet inte om du har någon dotter. Men om du tänker dig att du har en dotter, som av någon anledning är helt olämplig att vara lucia. Hon kanske är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat. Hon kanske stammar - och i uppträdandet ingår att läsa en dikt. Hon kanske saknar sångröst helt och hållet - och i uppträdandet ingår ett soloparti. Och du VET att det finns flickor i samma årskurs/skolkör som är mycket vackra med det typiska luciautseendet och en ståtlig hållning, och som dessutom talar med säker diktion och sjunger som änglar.

Och så bestämmer sig musikläraren eller rektorn för att välja din dotter, som ett statement: "även fula, tafatta och omusikaliska flickor ska kunna vara Lucia - det är dags att ungdomarna får lära sig det! Det ska inte vara någon skönhetstävling!"

Skulle du låta din dotter gå dit och förnedra sig då..?
    Det skulle inte vara min dotter som hade förnedrat sig, det skulle vara människor med fruktansvärd människosyn som hade förnedrat henne.
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:43:16 följande:
    "Alla andra" kan ju inte ha blivit utsedda. Det är bara en som kan utses varje gång, i en hel årskurs. Och det brukar alltid vara en viss årskurs som uppträder i Luciatåget - ofta sexorna i en låg- och mellanstadieskola, och niorna i en högstadieskola. På gymnasiet brukar det vara en angelägenhet enbart för skolkören, och inte så många elever brukar längre gå och titta på luciatåget heller.

Det är inte mer synd om den tjejen i ditt exempel, än om en ful eller impopulär infödd svensk flicka som vet att hon inte har en chans...

Du har helt fel om den skola som flickan gick på. De hade ALLTID en privat luciaföreställning för enbart sin klass, där alla klassens föräldrar blev bjudna. Just denna flicka blev aldrig vald. Vissa flickor blev valda mer än en gång. Och nu vet hon varför. 
    Mother cake
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 14:42:32 följande:
    Som skrivet, om man inte hade något emot henne som mörkhyad, skulle man inte kritisera SVT. 

Vi lever i en demokrati och Sverige har ratificerat de mänskliga rättigheterna. Alla ska ha samma rättigheter, samma möjligheter. Det är detta jag står för och det gör säkerligen även den statliga TV:n. Vari ligger felet. Lucia hade lika gärna kunnat vara mongolid. So what? När Sverige har demokrati och har ratificerat de mänskliga rättigheterna så SKA landet leva efter det. Det handlar inte ett dugg om PK, det handlar om mänsklighet och rättvisa. Om man är emot detta så är man alltså emot demokrati. Då befinner man sig i fel land.
    Gäller detta även t.ex. rollbesättningarna i Svensk Filmindustri..? Huvudrollerna i en nyinspelning av t.ex. "Gösta Berlings saga" måste gå till en svart man och en kvinna med Downs syndrom? ("mongoloid" används inte längre - nu var du inte PK alls! )
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 14:38:36 följande:
    Haha sluta jag börjar grina!!!

Så du tror att alla tjejer blir Lucia? 
    Skratta på du. Det tror jag inte att du hade gjort om du hade varit tjejen...
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?