• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-23 14:59:12 följande:

Så du avråder från köp av Volvo?
    Nej, för jag förutsätter att ingenjörerna fortfarande är svenskar. Men PR funkar ju så, att den spelar på känslor och associationer.
  • Enter Sandman

Självklart är det rasism om man avfärdar någon som Lucia beroende på hudfärg.
    Det blir knappt mer rasistiskt än så och som avpixlat behandlade denna flicka efteråt en skam utan lika att vuxna människor kan bete sig på det viset.
    Och det mot ett barn, totalt gränslöst.
    Det säger något om sd.
    Fy fan.

• nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:49:07 följande:
    Tjejen från Mellanöstern kan alltid trösta sig med tanken att hon bara inte har de typiska svenska färgerna för att vara Lucia. Medan en infödd svensk tjej måste inse att hon inte är varken söt eller populär...
    Hade det inte varit bättre med en italiensk tjej att gestalta denna sicilianska istället för en tjej med "de typiska svenska färgerna"?

• effemgea
    Velouria skrev 2014-02-23 15:03:23 följande:
    Aha, okej. 

Jag tycker att det är lustigt att hon tyckte att det var olämpligt att Astrid blev Lucia. 
    Jag tycker i övrigt att det är lustigt att det alltid är en etnisk svensk som måste vara Lucia.

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Och ändå utses för det mesta en blond, etnisk svensk tjej ut som Lucia. Så, om det nu är så att en svensk tjej ska få gestalta Lucia, som i själva verket inte ens var svensk, så är det heller inget fel i att en icke-svensk tjej ska få gesta Lucia.
    Jag har lyssnat på programmet, visserligen bara med ett halvt öra och det är någon vecka sen.

Hursomhelst, är jag rätt säker på att SD-kommunpolitikerns lyssnande har färgats av hennes politiska griller.

Det var inte SVT, utan ett av alla dessa  produktionsbolag som producerade programmet. De framförde visserligen ett önskemål om en mörkhyad lucia - men det var något körledaren gillade och hon kom genast, enligt sin egen berättelse, att tänka på Astrid som hon ansåg hade en utstrålning som passade för luciarollen.

För övrigt finns det en gammal tråd om detta, där en viss SD-kommunpolitiker ger uttryck för sin motvilja inför Astrids utseende.

Om du vill se vad hon uttryckte då kan jag försöka leta rätt på tråden.
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 15:03:23 följande:
    Aha, okej. 

Jag tycker att det är lustigt att hon tyckte att det var olämpligt att Astrid blev Lucia. 
    Jag tycker i övrigt att det är lustigt att det alltid är en etnisk svensk som måste vara Lucia.

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Här är Lucia:

Och ändå utses för det mesta en blond, etnisk svensk tjej ut som Lucia. Så, om det nu är så att en svensk tjej ska få gestalta Lucia, som i själva verket inte ens var svensk, så är det heller inget fel i att en icke-svensk tjej ska få gesta Lucia.
    Det här har vi gått igenom så många gånger nu. För det första har Sverige en EGEN luciatradition, som är en blandning av lucialegenden och av tidigare hedniska allmogeseder. Precis som vårt julfirande, vårt påskfirande och vårt midsommarfirande, alltså. Och i vårt EGET luciafirande, så har det alltid ingått att lucia ska vara blond, blåögd och vacker - helst med ett vänt, milt och "heligt" utseende snarare än en spotsk eller sexig skönhet.

Och för det andra, så kan inte det romerska helgonet ha haft Sri Lanka-utseende, hur-eller-hur. För så långt sträckte sig inte romarriket - även om det var stort! Det fanns mörkhyade slavar i romarriket, men dessa kan inte ha tillhört en ätt såsom Lucia gjorde (släkten Lucius). Det är dessutom mycket troligt att de var ljusa i den släkten, eftersom deras namn antyder det. De första släktnamnen byggde ju på någonting i utseendet - precis som svenskar på medeltiden kunde heta "den läspe", "den halte" och så vidare i tillnamn.
  • Audhild01
    nihka skrev 2014-02-23 15:06:35 följande:
    Jepp ALLA kan vara lucia. - bara man bestämmer sig för det.

Det är verkligen inte förskolans och skolans uppgift att förbereda barnen på att den som är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat, stammar och kanske saknar sångröst förnedrar sig genom att ta plats i det offentliga rummet.
    Jaha - men då får man väl ta bort luciafirandet helt då, känner jag. För Lucia har alltid varit en "midwinter beauty contest", som jag läste i en broschyr om Sverige för utländska turister! Om det ska vara en "Miss Inre skönhet"-tävling, så blir det ju något helt annat. Som kanske inte heller hör hemma i skolan - för DET om något pekar ju ut de tävlande som oattraktiva... och DET vill ingen tonåring bli utpekad som, av rent biologiska/hormonella skäl.
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 15:20:11 följande:
    Men förstår du inte??? Hon var aldrig ett alternativ!!
    Du menar alltså att lärarna presenterade ett antal kandidater varje år - en grupp som var fler än hälften av alla flickor i klassen? Och så fick andra rösta - de andra eleverna eller..? Låter inte sannolikt, faktiskt...
  • Audhild01

nihka skrev 2014-02-23 15:28:15 följande:
    Hade det inte varit bättre med en italiensk tjej att gestalta denna sicilianska istället för en tjej med "de typiska svenska färgerna"?

Nej för det är inte VÅR tradition. På Sicilien, där de också har SIN EGEN Luciatradition, är det väl utmärkt om de utser en flicka som se siciliansk ut. Konstigt vore det annars...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?