• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:29:36 följande:
    Det här har vi gått igenom så många gånger nu. För det första har Sverige en EGEN luciatradition, som är en blandning av lucialegenden och av tidigare hedniska allmogeseder. Precis som vårt julfirande, vårt påskfirande och vårt midsommarfirande, alltså. Och i vårt EGET luciafirande, så har det alltid ingått att lucia ska vara blond, blåögd och vacker - helst med ett vänt, milt och "heligt" utseende snarare än en spotsk eller sexig skönhet.

Och för det andra, så kan inte det romerska helgonet ha haft Sri Lanka-utseende, hur-eller-hur. För så långt sträckte sig inte romarriket - även om det var stort! Det fanns mörkhyade slavar i romarriket, men dessa kan inte ha tillhört en ätt såsom Lucia gjorde (släkten Lucius). Det är dessutom mycket troligt att de var ljusa i den släkten, eftersom deras namn antyder det. De första släktnamnen byggde ju på någonting i utseendet - precis som svenskar på medeltiden kunde heta "den läspe", "den halte" och så vidare i tillnamn.

Är det viktigare att utesluta barn än att lucia inte ser ut som du föreställer dig henne?
    Menar du verkligen det, att du prioriterar ett dött helgon framför ett levande barn?
    Fast jag borde väl inte bli förvånad.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 08:59:50 följande:
    Ger sig på ett fan? Om det är så du ser på politik så säger det mer om dig än vad det gör om mig för du har nog missförstått det mesta verkar det som.
    Ja, vad hen nu heter som hoppade på dig i tron att du var emot SD när du skrev ett inlägg som stödde dem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:34:15 följande:
    Jaha - men då får man väl ta bort luciafirandet helt då, känner jag. För Lucia har alltid varit en "midwinter beauty contest", som jag läste i en broschyr om Sverige för utländska turister! Om det ska vara en "Miss Inre skönhet"-tävling, så blir det ju något helt annat. Som kanske inte heller hör hemma i skolan - för DET om något pekar ju ut de tävlande som oattraktiva... och DET vill ingen tonåring bli utpekad som, av rent biologiska/hormonella skäl.

Ja, hellre det än att exkludera barn beroende på hudfärg, vilken dag som helst i veckan.
    Men så behöver det inte bli, man kan ju faktiskt bredda sitt synsätt och acceptera att saker och ting kan vara på många olika sätt och fortfarande vara lika bra.
    Dom allra flesta lyckas med det, varför är det så svårt för dig?
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:37:03 följande:
    Du menar alltså att lärarna presenterade ett antal kandidater varje år - en grupp som var fler än hälften av alla flickor i klassen? Och så fick andra rösta - de andra eleverna eller..? Låter inte sannolikt, faktiskt...

You gotta be kidding me, fattar du inte hur hon menar.
    Alla kan inte vara Lucia nej.
    Men som det är idag kan alla anmäla sig som intresserade, om man exkluderar pga hudfärg så kan inte alla anmäla sig.
    Då har man ägnat sig åt exkludering, diskriminering och rasism.
    Vilket går helt mot den värdegrund som vi har bestämt att skolan ska vila på.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:29:36 följande:
    Det här har vi gått igenom så många gånger nu. För det första har Sverige en EGEN luciatradition, som är en blandning av lucialegenden och av tidigare hedniska allmogeseder. Precis som vårt julfirande, vårt påskfirande och vårt midsommarfirande, alltså. Och i vårt EGET luciafirande, så har det alltid ingått att lucia ska vara blond, blåögd och vacker - helst med ett vänt, milt och "heligt" utseende snarare än en spotsk eller sexig skönhet.

Och för det andra, så kan inte det romerska helgonet ha haft Sri Lanka-utseende, hur-eller-hur. För så långt sträckte sig inte romarriket - även om det var stort! Det fanns mörkhyade slavar i romarriket, men dessa kan inte ha tillhört en ätt såsom Lucia gjorde (släkten Lucius). Det är dessutom mycket troligt att de var ljusa i den släkten, eftersom deras namn antyder det. De första släktnamnen byggde ju på någonting i utseendet - precis som svenskar på medeltiden kunde heta "den läspe", "den halte" och så vidare i tillnamn.

Lucias mor var från dagens Grekland och Lucia betyder ljusbärerska.

Fast din teori stämmer ibland. Han som lät avrätta henne, kejsar Diocletianus, kom nog från ätten Anus.

Lucia kan se ut hur som helst bara hon är en bringare av ljus i mörkret och inte som dina inlägg en bringare av mörker i ljuset.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 09:04:45 följande:
    Vänsterextremist-Afa- snacket menar du nog. Varför skulle jag kritisera någon som kritiserar ett gäng kriminella?
    Ah, tänk, jag som hoppades att du inte skulle vara ett hycklande, dubbelmoraliskt troll... men det verkar vara normen för SD-fansen. Försvara partiet med eld och lågor från "angrepp" (kritik även kallat), men spy hat och vämjelse över andra partier utan dess like.

Det är väldigt enkelt - tycker du inte att man ska hata partier, då kanske DU inte ska hata partier till att börja med. Kan du inte försvara vänsterpartier från hat ska du inte kräva att andra inte får hata SD.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:41:50 följande:
    Nej för det är inte VÅR tradition. På Sicilien, där de också har SIN EGEN Luciatradition, är det väl utmärkt om de utser en flicka som se siciliansk ut. Konstigt vore det annars...

Men då är det dags att ändra på traditionen, och du, den är fan inte min tradition.
    Jag bekänner mig inte till traditioner som skadar barn, såna traditioner ska BORT.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 09:25:25 följande:
    En annan anledning att SD får min röst är att mina föräldrar är fattiga pensionärer. Jag vill att pensionärerna ska ha det bra i Sverige. Reinfeldt & Co fullständigt skiter i dem.
    Och återigen då - vet du vilka som oftare än inte röstar MED Reinfeldt & Co? Jo, partiet du just försvarar så ivrigt! En röst på SD är en röst på allianspolitik.
  • Enter Sandman
    isisisis skrev 2014-02-23 15:44:30 följande:
    Kolla FL:s omröstning inför valet.
    SD leder starkt med 27,5 % över alla andra.

Det gör dom alltid på familjeliv, vi vet varför dom gör det också.
    Det säger inte ett vitten om vad människor egentligen tycker.
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:34:15 följande:
    Jaha - men då får man väl ta bort luciafirandet helt då, känner jag. För Lucia har alltid varit en "midwinter beauty contest", som jag läste i en broschyr om Sverige för utländska turister! Om det ska vara en "Miss Inre skönhet"-tävling, så blir det ju något helt annat. Som kanske inte heller hör hemma i skolan - för DET om något pekar ju ut de tävlande som oattraktiva... och DET vill ingen tonåring bli utpekad som, av rent biologiska/hormonella skäl.

Varför det? Det räcker med att man följer med i tidens utveckling och anpassar traditionerna efter tiderna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?