• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Velouria

Men du Gert, skulle du rycka på dina axlar om ditt barn blev mobbat? Att det skulle vara en bra lärdom för ditt barn?
    Obestämd

Mother cake
  • nihka
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:35:04 följande:
    Det var väldigt olyckligt att det inte GICK att kritisera SvT utan att det spillde över på flickan. Men i detta fall var det så viktigt att dra upp den uppfostringsverksamhet som vi ofrivilligt betalar för genom både licensen och skatterna, att det inte kunde hjälpas. Anser jag. Och det slutliga ansvaret ligger faktiskt på flickans föräldrar.

Jag vet inte om du har någon dotter. Men om du tänker dig att du har en dotter, som av någon anledning är helt olämplig att vara lucia. Hon kanske är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat. Hon kanske stammar - och i uppträdandet ingår att läsa en dikt. Hon kanske saknar sångröst helt och hållet - och i uppträdandet ingår ett soloparti. Och du VET att det finns flickor i samma årskurs/skolkör som är mycket vackra med det typiska luciautseendet och en ståtlig hållning, och som dessutom talar med säker diktion och sjunger som änglar.

Och så bestämmer sig musikläraren eller rektorn för att välja din dotter, som ett statement: "även fula, tafatta och omusikaliska flickor ska kunna vara Lucia - det är dags att ungdomarna får lära sig det! Det ska inte vara någon skönhetstävling!"

Skulle du låta din dotter gå dit och förnedra sig då..?
    Jepp ALLA kan vara lucia. - bara man bestämmer sig för det.

Det är verkligen inte förskolans och skolans uppgift att förbereda barnen på att den som är extremt kortvuxen, eller har utstående tänder, tättsittande ögon, massor av acne, skolios som gör ryggen böjd eller något annat, stammar och kanske saknar sångröst förnedrar sig genom att ta plats i det offentliga rummet.
  • Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 15:06:22 följande:
    Men du Gert, skulle du rycka på dina axlar om ditt barn blev mobbat? Att det skulle vara en bra lärdom för ditt barn?
    Obestämd
    Jag skulle lära mitt barn att livet inte alltid är rättvist och att människor kan vara orättvisa ibland. Jag hade även förklarat för henne att alla inte kan bli Lucia.
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:09:19 följande:
    Jag skulle lära mitt barn att livet inte alltid är rättvist och att människor kan vara orättvisa ibland. Jag hade även förklarat för henne att alla inte kan bli Lucia.
    De flesta är nog så kloka att de kan förklara för sina barn att det finns korkade och orättvisa människor här i livet, men skulle du sitta och titta på om ditt barn aktivt blev mobbat i skolan??
    Mother cake
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:09:19 följande:
    "Varför, mamma?"
    "Jo, för att du är mörkhyad. Sånt är livet".

Shit, vilken förklaring. Snacka om att vara passiv inför rasism.
    Mother cake
  • Gert
    Velouria skrev 2014-02-23 15:13:27 följande:
    "Varför, mamma?"
    "Jo, för att du är mörkhyad. Sånt är livet".

Shit, vilken förklaring. Snacka om att vara passiv inför rasism.
    Den som ser rasism i allt kan inte ha det lätt. Tycker du att Tintin är rasist och att lakritsgodis är rasistiskt?
  • Audhild01
    Velouria skrev 2014-02-23 14:56:31 följande:
    Ursäkta, mellanstadiet också. Alltså under hela låg- och mellanstadiet var det samma - att utländska flickan aldrig fick vara Lucia.
    Sex år alltså. Så högst sex olika flickor kunde vara, och eftersom du säger att vissa blev valda flera gånger, så var det bara tre eller fyra flickor som fick vara. Och hur många flickor var de i klassen? 10-15 bör de ha varit. Då ser jag inte att det handlar om att ETT barn har utsatts för negativ särbehandling, faktiskt.
  • Velouria
    Gert skrev 2014-02-23 15:15:05 följande:
    Den som ser rasism i allt kan inte ha det lätt. Tycker du att Tintin är rasist och att lakritsgodis är rasistiskt?
    Nej, det är sant. Den som ser rasism i allt har det inte lätt. Håller med där. Men när det är uppenbara fall, där ursprunget är grunden för behandlingen av en människa? Ska man blunda för det då?

Och den som baserar sin åsikt om folk på deras ursprung kan ju inte ha det lätt heller. Det bästa vore ju om man överkom sitt fokus på härkomst och såg till människan istället. Vad tycker du om det?
    Mother cake
  • Velouria
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:17:41 följande:
    Sex år alltså. Så högst sex olika flickor kunde vara, och eftersom du säger att vissa blev valda flera gånger, så var det bara tre eller fyra flickor som fick vara. Och hur många flickor var de i klassen? 10-15 bör de ha varit. Då ser jag inte att det handlar om att ETT barn har utsatts för negativ särbehandling, faktiskt.
    Men förstår du inte??? Hon var aldrig ett alternativ!!
    Mother cake
  • Velouria

Jag tar en paus från tråden nu. En dusch sitter mycket bättre känner jag.

Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?