• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-23 16:53:17 följande:
    ...skriver personen som för bara några sidor sedan anklagade vänstern för att vara kriminella AFA-våldsvänster.

Ett tips - skriv en enkel fråga om vad folk på dina "nyhetssiter" tycker om MP, V eller Fi, så ska du se exakt hur fel du har. Fast det kanske du redan vet, och bara hycklar?
    Jag skrev också att jag inte hatar Vänsterpartiet. Jag respekterar Vänsterpartiet. Däremot hatar jag vänsterextremister, afa-medlemmar för dessa människor är våldsamma och kriminella.
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 14:49:07 följande:
    Verkar konstigt att de skulle ha bjudit dit föräldrarna att titta på sina telningars luciatåg på högstadiet, och ännu mer i gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte på din historia.

Det lär ju ha funnits infödda svenska flickor också i den klassen, som inte blev valda en enda gång. Och i så fall var det nog värre för dem. Tjejen från Mellanöstern kan alltid trösta sig med tanken att hon bara inte har de typiska svenska färgerna för att vara Lucia. Medan en infödd svensk tjej måste inse att hon inte är varken söt eller populär...
    Varför skulle det vara konstigt? Det är inte det minsta märkligt faktiskt.

Varför skulle det vara värre för en svensk att inte bli vald än för en från mellanöstern??

Och de "typiska färgerna", Lucia var från italien (så vitt vi vet; ingen vet säkert, hon kunde varit från mörkaste afrika för allt vi vet), så en flicka från mellanöstern är nog långt mer lik Lucia än en blond, blåögd svensk.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Audhild01
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 15:57:14 följande:

Är det viktigare att utesluta barn än att lucia inte ser ut som du föreställer dig henne?
    Menar du verkligen det, att du prioriterar ett dött helgon framför ett levande barn?
    Fast jag borde väl inte bli förvånad.
    Eftersom det bara är EN som kan bli lucia, i varje grupp - vare sig det är en kör eller en årskurs i en skola eller flickor i lämplig ålder i en hel befolkning - som kan bli Lucia,  så är det ju väldigt många som "utesluts" i så fall. Den absoluta majoriteten, faktiskt. Du använder ordet felaktigt, och det gör bara att ordets betydelse urholkas - precis som när man felanvänder ordet "rasism".
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 14:59:23 följande:
    Ja, livet är orättvist. Det är en bra lärdom för barn. Men jag hoppas att du bara hittar på den där historien för det låter inte riktigt friskt att som vuxen ha problem för att hon blev Lucia som barn.
    Så varför är du så mycket för rättvisa inför SD? SD är mobbade (tycker SD-fansen), men ack, livet är orättvist. Tig och lid.
  • Audhild01
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 15:59:11 följande:

Ja, hellre det än att exkludera barn beroende på hudfärg, vilken dag som helst i veckan.
    Men så behöver det inte bli, man kan ju faktiskt bredda sitt synsätt och acceptera att saker och ting kan vara på många olika sätt och fortfarande vara lika bra.
    Dom allra flesta lyckas med det, varför är det så svårt för dig?
    Nej, "de allra flesta" lyckas inte med det. Det var oerhört många människor som blev ledsna och besvikna, när de slog på TV:n på Luciamorgonen 2012. Detta diskuterades på nätet på många ställen, och även IRL.

Sedan kan även jag tycka att det finns en poäng med att ta bort luciafirandet helt ifrån vanliga skolor. Eftersom luciavalet - hur det än görs - ofta väcker avundsjuka och fientlighet mellan flickorna. Och eftersom flickorna måste fortsätta gå till skolan varje dag, hur dålig stämningen än har blivit i klassen. Det är bättre att ha sådana tävlingar under förhållanden där det är frivilligt att delta, och frivilligt att träffa de andra deltagarna efteråt. T.ex. "Göteborgs Lucia", "Sveriges Lucia" o.s.v..
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-23 17:04:52 följande:
    Så varför är du så mycket för rättvisa inför SD? SD är mobbade (tycker SD-fansen), men ack, livet är orättvist. Tig och lid.
    Men, lägg ner nu. Du missuppfattar allt jag skriver med flit.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-02-23 15:15:05 följande:
    Den som ser rasism i allt kan inte ha det lätt. Tycker du att Tintin är rasist och att lakritsgodis är rasistiskt?
    Tja, låt oss se: om det kom en Tintin i Sverige som beskrev SD-fansen på samma sätt som Tintin i Kongo beskriver afrikaner, skulle du bli upprörd och skrika vilt om hets mot SD?

Om det var förvrängad ansikten på Kenta, Björn och Jimmy på lakritsarna, hade du reagerat negativt?
  • Audhild01
    Enter Sandman skrev 2014-02-23 16:01:29 följande:

You gotta be kidding me, fattar du inte hur hon menar.
    Alla kan inte vara Lucia nej.
    Men som det är idag kan alla anmäla sig som intresserade, om man exkluderar pga hudfärg så kan inte alla anmäla sig.
    Då har man ägnat sig åt exkludering, diskriminering och rasism.
    Vilket går helt mot den värdegrund som vi har bestämt att skolan ska vila på.
    Fast att lärarna skulle ha sagt att "nu ska vi ha Luciaval, men jag kan säga redan nu att DU DÄR får inte delta" - det tror jag faktiskt inte på. Det kan inte ha hänt i Sverige de senaste 40 åren.
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:29:36 följande:
    Det här har vi gått igenom så många gånger nu. För det första har Sverige en EGEN luciatradition, som är en blandning av lucialegenden och av tidigare hedniska allmogeseder. Precis som vårt julfirande, vårt påskfirande och vårt midsommarfirande, alltså. Och i vårt EGET luciafirande, så har det alltid ingått att lucia ska vara blond, blåögd och vacker - helst med ett vänt, milt och "heligt" utseende snarare än en spotsk eller sexig skönhet.

Och för det andra, så kan inte det romerska helgonet ha haft Sri Lanka-utseende, hur-eller-hur. För så långt sträckte sig inte romarriket - även om det var stort! Det fanns mörkhyade slavar i romarriket, men dessa kan inte ha tillhört en ätt såsom Lucia gjorde (släkten Lucius). Det är dessutom mycket troligt att de var ljusa i den släkten, eftersom deras namn antyder det. De första släktnamnen byggde ju på någonting i utseendet - precis som svenskar på medeltiden kunde heta "den läspe", "den halte" och så vidare i tillnamn.
    Varför skulle hon inte kunnat ha det? Romarriket var inte SDs drömvision om ett stängt rike, in- och utvandring från långt utanför riket förekom dagligen. Fan, det fanns kinesiska ambassadörer i Rom!
  • Dorian Ertymexx
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:37:03 följande:
    Du menar alltså att lärarna presenterade ett antal kandidater varje år - en grupp som var fler än hälften av alla flickor i klassen? Och så fick andra rösta - de andra eleverna eller..? Låter inte sannolikt, faktiskt...
    Du har inte så mycket koll på skolvärlden va?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?