• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-03 09:18:09 följande:
    Jag måste bara flika in att jag tycker att Miljöpartiet är farliga för Sverige. Vad är det för fel på människorna?

www.svd.se/opinion/brannpunkt/miljopartiet-lo...

Miljöpartiet funderar inte på den troliga pull-effekten i försäkringen, lockelsen för all världens prekariat att få del av tryggheten. De nämner inte om förslaget inkluderar så kallade papperslösa, eller gömda, som har fått utvisningsbeslut men gått under jorden. Det här är ju i Miljöpartiets ögon ett varmt projekt som ser till människors behov där människor ”slipper oroa sig för om de kan betala hyra nästa vecka”.

Jag oroar mig desto mer för välfärdsstaten, välfärdssystemen och Sveriges ekonomi. I en värld av stora folkvandringar är det ingen bra idé att ställa i utsikt att svenska staten ska ge grundtrygghet och fritt vivre till alla och envar som anmäler sig vid ”dörren in”.

Uppenbarligen tror inte Miljöpartiet att så värst många skulle utnyttja erbjudandet. De avsätter i alla fall inga pengar i sin budget, 160 miljoner, det är ju ingenting. Och lika lite för kommande år fram till 2017. Där blir jag stum. Hur kan de tro att människor frivilligt skulle avstå från att låta sig försörjas om pengarna bara är att kvittera ut utan några som helst motkrav ”utan krav på detaljkunskap” som de säger. Så mycket för Miljöpartiets trovärdighet i välfärdsfrågor.

Vad är det med Miljöpartiet? Är de naiva? Populistiska? Romantiska kanske? Den allvarliga frågan är: Kan de ges inflytande över statskassan?

HELENA RIVIÈRE

fri skribent, fd moderat riksdagsledamot

Källa: Mp:s hemsida och motion 2013/14 Sf 303

Vet inte riktigt vad jag tycker om MP:s förslag, ser både fördelar och nackdelar. Får sätta in mig lite mer i det först.

Men vissa "borgares" reaktioner på den här frågan, och på t.ex. diskussioner om medborgarlön är väldigt talande.

Jan Björklund satt nyligen i SVT:s "psykolgsoffa", och hävdade att det var individens frihet som var hans första politiska prioritering. Och en del borgerliga liberaler är ju väldigt bra på att tala om frihet. Tyvärr så svalde bara "psykologen" Björklunds resonemang, och ifrågasatte inte honom alls på samma sätt som "psykologen" ifrågasatte andra partiledares ideologier. Trots att Liberalernas "frihetsresonemang" ibland är rätt svårt att få grepp om.

Många liberaler hävdar allt oftast att de står på individens sida, och att statens makt över individen bör minska. MEN tittar man på verkligheten, så är det ju väldigt få som är fria på marknaden. För en stor majoritet av alla så innebär ju marknaden väldigt mycket tvång.

Om man på allvar tror att individen skulle klara av ansvaret det innebär att vara fri, då borde man ju stötta idén om generösa bidragssystem eller om medborgarlön. För dessa system gör ju det som liberalerna hävdar att de vill ha. Med en medborgarlön så minskar statens och företagsledarnas makt över individen avsevärt.
    Och individen får en frihet som vida överstiger den som de flesta liberaler prioriterar . Frihet över att styra hur länge de vill plugga, vad de vill jobba med o.s.v.

Men det märkliga är att jag aldrig träffat någon marknadsliberal som förespråkar medborgarlön eller mer generösa "bidrag". I den här diskussionen verkar de helt glömma att de står på individens sida, och förespråkar frihet. De framställer istället ofta ett katastrofscenario där samhället kollapsar  p.g.a. att människan är en lat fuskare, som behöver bli styrd av staten eller av företagsledare eller av åtstramade "bidragssystem" för att överhuvudtaget arbeta. 

Det intressanta är att denna diskussion verkar få frihetsälskande så kallade liberaler att anamma en helt ny världsbild, där samhället  bara kan fungera om ledargestalter (t.ex. staten och företagsledare) styr över den stora massan med hjärnhand och ser till att de rättar in sig i "marknadens led" och gör rätt val.

Jättekonstigt.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Hummelnr12
    Digestive skrev 2014-03-03 19:40:23 följande:
    Lyssna på dem det handlar om utan mellanhand.. när det finns Avpixlat? Obestämd
    Fast det är klart efter att ha läst era teorier om att de är tankeläsare så kanske man skulle lyssna på dem ;) 

Eller inte.......
    Sällan studsar en termos
  • Dorian Ertymexx
    Hummelnr12 skrev 2014-03-03 19:22:36 följande:
    Mmmmm så är det. Känns som om vissa människor i denna tråd skulle behöva komma och lyssna på dessa barns berättelser. Fast det är klart är man från MENA länderna så får man lära sig ljuga och bedra från barns ben...... För den vite mannen är ju så lätt lurad.
    Eller hur... Som tidigare skrivits, tur att vi har SDs telepatbrigad som kan ta reda på sanningen (host harkel) bara genom att se en text på internet... Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Digestive skrev 2014-03-03 19:40:23 följande:
    Lyssna på dem det handlar om utan mellanhand.. när det finns Avpixlat? Obestämd
    Sanningen finns på Avpixlat. Om Avpixlat säger att jorden är platt, då är alla vetenskapsmän där ute PK-vänstermuppar som försöker lura i de sannfärdiga att jorden är rund!! Flört
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-03 19:46:55 följande:
    Vet inte riktigt vad jag tycker om MP:s förslag, ser både fördelar och nackdelar. Får sätta in mig lite mer i det först.

Men vissa "borgares" reaktioner på den här frågan, och på t.ex. diskussioner om medborgarlön är väldigt talande.

Jan Björklund satt nyligen i SVT:s "psykolgsoffa", och hävdade att det var individens frihet som var hans första politiska prioritering. Och en del borgerliga liberaler är ju väldigt bra på att tala om frihet. Tyvärr så svalde bara "psykologen" Björklunds resonemang, och ifrågasatte inte honom alls på samma sätt som "psykologen" ifrågasatte andra partiledares ideologier. Trots att Liberalernas "frihetsresonemang" ibland är rätt svårt att få grepp om.

Många liberaler hävdar allt oftast att de står på individens sida, och att statens makt över individen bör minska. MEN tittar man på verkligheten, så är det ju väldigt få som är fria på marknaden. För en stor majoritet av alla så innebär ju marknaden väldigt mycket tvång.

Om man på allvar tror att individen skulle klara av ansvaret det innebär att vara fri, då borde man ju stötta idén om generösa bidragssystem eller om medborgarlön. För dessa system gör ju det som liberalerna hävdar att de vill ha. Med en medborgarlön så minskar statens och företagsledarnas makt över individen avsevärt.
    Och individen får en frihet som vida överstiger den som de flesta liberaler prioriterar . Frihet över att styra hur länge de vill plugga, vad de vill jobba med o.s.v.

Men det märkliga är att jag aldrig träffat någon marknadsliberal som förespråkar medborgarlön eller mer generösa "bidrag". I den här diskussionen verkar de helt glömma att de står på individens sida, och förespråkar frihet. De framställer istället ofta ett katastrofscenario där samhället kollapsar  p.g.a. att människan är en lat fuskare, som behöver bli styrd av staten eller av företagsledare eller av åtstramade "bidragssystem" för att överhuvudtaget arbeta. 

Det intressanta är att denna diskussion verkar få frihetsälskande så kallade liberaler att anamma en helt ny världsbild, där samhället  bara kan fungera om ledargestalter (t.ex. staten och företagsledare) styr över den stora massan med hjärnhand och ser till att de rättar in sig i "marknadens led" och gör rätt val.

Jättekonstigt.
    Hjärnhand??

Men ja, jag håller med din analys annars.
  • Dorian Ertymexx

SD fortsätter dubbelmoraliserandet: i deras valprogram ingår att slopa facken. Så givetvis gör SD det enda konsekventa, och startar ett fackförbund. Ett politiskt obundet sådant, med bara SD-namn i toppen. Som försöker locka med bra villkor kontra andra fack, om man blundar för fakta för de andra facken. As per us'e.

http://www.interasistmen.se/granskning/sds-fackforbund-siffertrixar-med-avgifterna-unga-elektriker-slar-dem-pa-fingrarna/

• Hummelnr12

Ibland undrar man om Sd anhängarna använder nordisk familjebok som sin encyklopedi, har ni inte kollat i den gör det

Sällan studsar en termos
  • Dorian Ertymexx
    Hummelnr12 skrev 2014-03-03 20:33:05 följande:
    Ibland undrar man om Sd anhängarna använder nordisk familjebok som sin encyklopedi, har ni inte kollat i den gör det
    Sett någon gammal utgåva, ja.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-03 20:29:18 följande:
    Hjärnhand??

Men ja, jag håller med din analys annars.

Haha! Rätt rolig felstavning!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-03 20:39:38 följande:

Haha! Rätt rolig felstavning!
    Tänker osökt på något Cthulhu-monster.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?