• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-03-13 10:48:43 följande:

Politikerbesök på sjukhus händer ändå inte särskilt ofta. Om något borde det var fler sådana.

Det är rätt rimligt att de slutligt ansvariga faktiskt besöker verksamheten med jämnamellanrum. För att informera sig.

Politikerbesök kan vara ok. Om de besökta vill ha dit dem.

Och det är rimligt att en läkare alltid prioriterar sina medarbetare och sina patienter framför att bete sig politiskt korrekt. Om läkaren kunde gjort detta på ett bättre sätt kan självklart diskuteras. Kanske hade läkaren fått chansen att bete sig annorlunda om besöket hade föranmälts?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • oOOo  oOOo
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 10:59:20 följande:
    Vad är det för ideologi? Jag utgår från att det är dina personliga åsikter.
    Nästa steg måste vara att skattebefria dessa personer som inte har tillgång till det offentliga antar jag. Låter inte helt fel faktisk
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-03-13 10:52:45 följande:
    Offentliga miljöer tillgängliga för alla, de privata är det inte.
    Vad menar du exakt med detta? I mina ögon är en sjukvårdsavdelning något av det privataste som finns?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 10:41:58 följande:
    Tydligen var det inte läkarens sak att avgöra vem som fick komma in då han fick flytta på sig.
    Jag fick inte intrycket av att Åkesson gick runt och glodde på patienter.
    Nej, läkaren stod upp för sina åsikter mot sina chefer. Det är ju det vissa anser var starkt.

Vad fick du intrycket av att Åkesson ville glo på? Möblerna? ;)
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-13 11:01:42 följande:
    Politikerbesök kan vara ok. Om de besökta vill ha dit dem.

Och det är rimligt att en läkare alltid prioriterar sina medarbetare och sina patienter framför att bete sig politiskt korrekt. Om läkaren kunde gjort detta på ett bättre sätt kan självklart diskuteras. Kanske hade läkaren fått chansen att bete sig annorlunda om besöket hade föranmälts?

Kommer högsta ansvariga politiker på besök ska det väldigt mycket till för att neka dem tillträde.

Blir de anställda så nervösa när en politiker kommer på besök bör de kanske göra någonting annat.

• effemgea
    sjuttiofemman skrev 2014-03-13 09:25:58 följande:

Så sjukt bra gjort av läkaren. För tänk om en papperslös hade fått livsuppehållande vård, då hade väl åkessons upplevelse varit att ett invandrargäng hotat honom...
    Så här svarade jag i en annan tråd om samma ämne:

"Nej inte alls, men åkessons "upplevelser" av sin uppväxt gjorde honom till partiledare för ett främlingsfientligt parti. Läkarens upplevelser hindrade samma person från att besöka av avdelning på ett sjukhus.

Helt ärligt, åkesson var rasist redan då. Det var inga upplevelser av invandrargäng som styrde honom till det på den tiden über-rasistiska Sd. Personer som också växt upp i Sölvesborg vittnar om att det snarare var Åkesson själv som spred oro och om hans rasistiska åsikter redan då. Åkessons pinsamma försvar blir då att det var hans UPPLEVELSE av elaka invandrargäng som är det enda som räknas i sammanhanget och att hans UPPLEVELSE var att Sd inte alls var rasistiskt på den tiden. Med den retoriken så kan man komma undan med vad som helst. Så läkarens UPPLEVELSE är alltså att Åkessons partis värderingar är så främmande för sjukvården att det skapar oro hos sjuksköterskor och undersköterskor så att patientsäkerheten blir drabbad.

Och jag förstår läkaren."
    Ja, det var strongt gjort av läkaren som hade ansvar för patienter och personal på avdelningen, men lika illa skött av landstingsledningen.

Med lite finess hade avdelningen kunnat informeras i god tid om att Åkesson ska komma på besök, scheman hade kunnat läggas om så att de som upplever besöket som obehagligt hade kunnat byta pass och eventuella patienter med liknande obehagskänslor tillfälligt flyttats till andra avdelningar.

Säkert skulle Åkesson ha kunnat förstå upplevelsen av obehag inför honom mot bakgrund av att han själv kände sig hotad av invandrare på en skola och i ett bostadsområde där det i princip inte fanns några invandrare.

Nu blev det ju bara ett PK-spektakel när landstingsledningen tvingades köra över ansvarig läkare för att säkra rätten för en riksdagsman att få besöka ett sjukhus.

Med lite otur blir läkaren förbannad över hur illa ledningen hanterade Åkessons besök och söker sig därifrån - och så jävla lätt är det inte att rekrytera läkare till Västerbotten, särskilt inte till geriatrin.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-03-13 11:07:01 följande:
    Vad fick du intrycket av att Åkesson ville glo på? Möblerna? ;)

De tittade på någon maskin enligt rapporten efteråt. Förmodligen  ”the Machine that goes ping!”

Läkaren larvade sig bara och ville göra en stor sak av det. Han lyckades. Grattis till honom.

• oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2014-03-13 11:05:43 följande:
    Vad menar du exakt med detta? I mina ögon är en sjukvårdsavdelning något av det privataste som finns?
    Jag menar att i en demokrati behandlas alla lika i det offentliga rummet. Vilket är ganska självklart för de flesta hoppas jag.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-13 10:12:46 följande:
    Av de 90% så håller många med SD om invandringen. Alla 90% vill inte ha en jättestor invandring om du tror det. Jag känner många som röstar Moderaterna som är extremt missnöjda med just invandringsbiten. En del går över till SD och en del fortsätter rösta för det som är bäst för egna plånboken.
    Visst är det så. Har inte hävdat något annat. Känner massa som röstar på partier av jättekonstiga anledningar. Känner t.ex. några som röstar på SD av skäl helt andra än att de gillar deras politik.

Kolla gärna på mina frågor och svara på dem?

SD påstår sig älska svenskarna. SD påstår sig vara partiet som skiljer sig från de andra, som står upp för Sverige! SD och andra invandringskritiska hävdar om och om igen att deras växande storlek betyder att allt fler är oroliga för invandringen. De vädjar till politiker och vanligt folk att respektera deras åsikter och att släppa in dem i finrummen.

Därför blir jag förbluffad över att invandringskritiska ofta är så inkonsekventa. Att de hånar så ofta hånar partier och åsikter som 90% av folket röstar på?

Om det nu vore så att invandringskritiska älskar Sverige och svenskarna mer än alla andra. Visa det då? Om SD gick före och visade att man kan föra politik och samtidigt respektera sina motståndare, då kunde man kanske ta deras prat om respekt och yttrandefrihet på större allvar.

För sanningen är ju den att SD är det parti som varje gång får lägst förtroende i förtroendebarometern. Sanningen är ju att jättemånga är skrämda av den växande nationalismen i Europa. Var är respekten för dessa svenskars åsikter?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?