• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 23:37:57 följande:
    Du kan ju läsa följande t.ex.: www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lonegap...

Tror du att det är en slump att det har blivit så?
    Nej, men jag inser inte att det nödvändigtvis måste finnas en koppling till invandringen. Men visst - arbetsmarknaden är ju också en marknad som präglas av tillgång och efterfrågan. 

Om du ser till branschförändringar i Sverige så är det väl snarare den fria rörligheten av varor och tjänster inom EU som påverkat Sverige eller företagens vilja att söka sig till låglönearbetskraft än att försöka få hit den. Att exempelvis inhemsk åkeriverksamhet är på väg att slås ut är inget invandringsfenomen eller att det vimlar av underentreprenörer från övriga EU inom byggbranschen.

Inget är odelat positivt eller negativt - inte ens ett EU-medlemskap.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-03-12 18:29:46 följande:

Ja om man bor i tex Sthlm, men där är det ju lika på Ikea ( kungenskurva) och på McDonalds Alby eller bolaget i Hallunda. Men visst nej den strukturella rasismen gör ja att inga invandrare får jobb.
    Lägg av. Ingen har sagt att INGA invandrare får jobb, det är ER retorik att alla invandrare gå på bidrag, inte vår.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-03-12 23:47:50 följande:
    Hursomhelst. Nästa gång jag passerar en vårdcentral ska jag titta in och fråga om det finns några arbetssökande bland dem som väntar och försöka förklara hur man gör när man söker jobb.
    Gör du det. Du verkar vara en sån typ, som låtsas vara ädel men i grunden gillar att håna folk som av olika anledningar har det jobbigt.

Och sen talar du om jobb som många invandrare utför som om dessa jobb vore oviktigare än andra: 'Vi måste ha hit invandrare som kan göra jobben svenskarna inte vill ha' (höhöhö).

Problemet med dessa jobb är att de är otrygga, med oreglerad arbetstid, dåligt betalda, etc.  Absolut ingenting har dina allianspolare gjort för att göra situationen bättre för de lågavlönade. Deras politik bygger ju på det, att de rika blir rikare och de fattiga, fattigare, och helst skulle de vilja avskaffa välfärdssamhället helt, bortsett då från när det gäller att dra in skatter från folk, för att sko sig på dem.

• Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 19:27:38 följande:
    Jag förstår din poäng och håller med i det mesta du skriver. Givetvis finns det lagar som styr detta som tex pul. Samtidigt är det helt ointressant vilken syn du har på nyhetsvärde, så länge medierna håller sig inom lagens ramar skall de så klart få rapportera vad de vill. Olika medier finner sin krets, du behöver inte ta del av sådant som du är i
    ointresserad av precis som andra kan göra det. Tydligen är en hel del intresserade av kändisskvaller obegripligt nog, men inte skulle jag vilja hindra någon annan att ta del av det. även om nyhetsvärdet för mig känns minimalt.

Historiskt sett är det nog än värre med censur än med för fri press, så din väg känns än snårigare. 
    Fast vad pressen får publicera eller inte, för att värna integritet och rättssäkerhet, har inget med fri press att göra. Fri press innebär bara att vem som helst får starta en tidning, inte att du får skriva eller publicera precis vad du vill. Du måste fortfarande hålla dig till lagen.
  • Dorian Ertymexx
    Enter Sandman skrev 2014-03-12 20:23:03 följande:

Självklart är det så, det är inte mina preferenser som ska styra, hade det varit det hade det sett rätt annorlunda ut tro mig.
    Men som jag skrivit tidigare man får ha precis vilka preferenser man vill.
    Och självklart får tidningarna skriva som dom vill inom lagens råmärken.
    Här diskuterar vi ju dock hur dom råmärkena ska se ut enligt vad vi tycker, det är vad jag argumenterat för.
    Jag tycker det är bra som det är nu, andra vill att det ska vara fritt fram att hänga ut människor i vissa fall.
    Jag håller inte med dom.
    Minns fallet i England där en man hängdes ut som pedofil. Han blev lynchad och brutalt mördad. Visade sig givetvis att han var oskyldig. Så mycket för att hänga ut folk...
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-12 23:37:57 följande:
    Du kan ju läsa följande t.ex.: www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lonegap...

Tror du att det är en slump att det har blivit så?
    Fast du missar att det hade varit exakt likadant om alla var ursvenska kloner i Sverige. Invandringen har noll och nada med det hela att göra. Det finns liksom inte ett fix antal jobb i Sverige, utan antalet jobb beror till stor del på hur många som bor i landet. Så Alliansens politik (återigen - med SDs goda minne) hade varit exakt likadan även om det bara bott pursvenskar i landet, och effekten hade varit exakt densamma. Etniciteten på de som bor i landet är liksom irrelevant.
  • Dorian Ertymexx
    effemgea skrev 2014-03-12 23:47:50 följande:
    Jag hade en diskussion om detta med Errol tidigare i tråden. Vi har bägge nyligen haft släktingar som vårdats som döende på sjukhus. Hennes erfarenhet var att det var tragiskt att hennes släkting mötte invandrare som inte behärskade svenska tillräckligt bra under sin sista tid - då hon av naturliga skäl hade behov av att förstå och bli förstådd. För min släkting var det tvärtom, hon fick faktiskt avsluta sitt liv med en förändrad och mycket mer positiv inställning till invandrare än hon hade innan.

Jag skulle gissa att Errol, lika lite som jag, hade tid att notera att det satt arbetsvilliga sverigedemokrater i väntrummen - men det gläder mig att du påstår att det förhåller sig så. Naturligtvis kan man ha synpunkter på att de borde känna till att  väntrummen inte är en rekryteringsingångar. Men det är ju ändå tanken som räknas - och den är ju god.

Skulle man inte kunna tänka sig att Ekeroth initierar ett litet utrymme på avpixlat kallat "Väntrummet" där arbetsvilliga men arbetslösa sverigedemokrater får lära sig hur det går till när man söker jobb.

Jag misstänker att isoleringen har gått så långt och att misstron sitter så djupt att all annan samhällsinformation än den som ges på avpixlat bara avfärdas som PK-floskler - men det är klart, det skulle väl förmodligen betraktas som kontraproduktivt att sverigedemokrater fick möjlighet att bli en del av en värld som ligger ljusår bort från den som skildras på avpixlat.

Hursomhelst. Nästa gång jag passerar en vårdcentral ska jag titta in och fråga om det finns några arbetssökande bland dem som väntar och försöka förklara hur man gör när man söker jobb.
    Ser inga svenskar i väntrummen hos mina "förfäder" på ålderdomshemmet... utom avdelningschefen, en ung kille som jobbar där och gästande släktingar till gamlingarna. SD-arna verkar inte ens ha hittat till väntrummet där...
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-13 00:18:56 följande:
    Gör du det. Du verkar vara en sån typ, som låtsas vara ädel men i grunden gillar att håna folk som av olika anledningar har det jobbigt.

Och sen talar du om jobb som många invandrare utför som om dessa jobb vore oviktigare än andra: 'Vi måste ha hit invandrare som kan göra jobben svenskarna inte vill ha' (höhöhö).

Problemet med dessa jobb är att de är otrygga, med oreglerad arbetstid, dåligt betalda, etc.  Absolut ingenting har dina allianspolare gjort för att göra situationen bättre för de lågavlönade. Deras politik bygger ju på det, att de rika blir rikare och de fattiga, fattigare, och helst skulle de vilja avskaffa välfärdssamhället helt, bortsett då från när det gäller att dra in skatter från folk, för att sko sig på dem.

SD har gjort ännu mindre - de har röstat MED alliansen oftare än inte. Så din retorik är milt sagt haltande här - du försvarar de som försvarar alliansens politik.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-13 00:18:56 följande:

"Citatet" - är det något jag skrivit eller något som uppenbarats för dig att jag skulle ha kunnat skriva?

Kan du visa var jag har skrivit  'Vi måste ha hit invandrare som kan göra jobben svenskarna inte vill ha' och på vilket sätt jag har uttryckt att exempelvis jobben inom vården är oviktigare än andra, så ska jag äta upp din foliehatt.

Jag har som sagt tillbringat mycket tid på sjukhus ganska nyligen tillsammans med en döende anhörig och jag är jävligt tacksam mot de som har förmåga att kunna ge ett så värdigt slut som möjligt på ett människoliv.

Vad jag möjligen skulle kunna ångra är att jag påstod att sverigedemokrater borde jobba inom vården - egentligen anser jag inte att det vore helt igenom lämpligt. Säkert nyttigt för en sverigedemokrat eller en SD-kramare, men vården är till för patienterna, inte för att lära personalen vad människovärde i praktiken kan innebära.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?