• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Maramina
    PoL skrev 2014-05-26 10:36:33 följande:

Maramina: det låter inget vidare, varför får du ingen sjukskrivning av mvc?

Sessan: vad härligt med sån omtanke smile1.gif

Jag antar att BM inte anser att jag mår dåligt nog för att bli sjukskriven. Själv så tycker jag att om hon verkligen anser att jag borde vara hemma eller i alla fall gå ner i tid, så som hon nu säger till mig, så borde väl en sjukskrivning vara en bra idé?
  • Maramina
    Virre1979 skrev 2014-05-26 21:58:33 följande:

Ja man kan ju få bli halvtidssjukskriven också..

Eller deltid på tex 25%. Men sjukskrivning tycks hon inte anse vara befogat öht så jag får fortsätta kämpa på och försöka orka med.
  • AB mamma
    Maramina skrev 2014-05-26 21:53:51 följande:
    Jag antar att BM inte anser att jag mår dåligt nog för att bli sjukskriven. Själv så tycker jag att om hon verkligen anser att jag borde vara hemma eller i alla fall gå ner i tid, så som hon nu säger till mig, så borde väl en sjukskrivning vara en bra idé?
    Det fungerar väl så med sjukskrivningar att man ska vara "sjuk" för att få dom, och eftersom att graviditet inte är en sjukdom så är det svårt som sjutton att få sjukskrivning. Det måste finnas en medicinskorsak det räcker inte med "bara" trötthet. Men i ditt fall så hade jag kollat med förskolan om det finns någon möjlighet för dig att kunna hämta 1-2 timmar efter att du slutat så du hinner hem och vila. På våran förskola skulle något sådant inte vara något problem, det handlar ju om en begränsad tid och det finns en orsak.

Min förra graviditet var jag sjukskriven från v.30 p g a hotande förtidsbörd och tillväxthämning, trots detta så hade jag bara sjukskrivning fram till 3 veckor före bf, för därefter så spelade det ingen roll om barnet kom ut.

Ta så mkt hjälp du kan av vänner och vila så mkt du behöver för att orka
  • Lindsey Egot the only one

Nej! En sjukskrivning kan man få oavsett orsak. Trötthetssyndrom kan göra att arbetsförmågan minskar och då är det skäl nog för en sjukskrivning. För fk ser till arbetsförmågan att utföra arbetet. Tyvärr när man närmar sig slutet på graviditeten så kan man ta ut föräldrapenning två månader innan beräknad förlossning och många gånger anser både barnmorska, läkare och försäkringskassan att man ska ta ut dom.

• AB mamma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-27 10:51:56 följande:
    Nej! En sjukskrivning kan man få oavsett orsak. Trötthetssyndrom kan göra att arbetsförmågan minskar och då är det skäl nog för en sjukskrivning. För fk ser till arbetsförmågan att utföra arbetet. Tyvärr när man närmar sig slutet på graviditeten så kan man ta ut föräldrapenning två månader innan beräknad förlossning och många gånger anser både barnmorska, läkare och försäkringskassan att man ska ta ut dom.

Men om man har trötthetsdyndrom så är det ju det som är den medicinska orsaken, alltså då har man gjort en utredning och kommit fram till att man har det och om arbetsgivaren inte kan justera så att man kan anpassa arbetet efter det och då får man en sjukskrivning.
    Jag tror inte det är många kvinnor i 9:e månaden med ännu ett småbarn och heltidarbete kan säga att dom är lika pigga och igång som vanligt, bara extrakilo i sig och den fysiska belastningen en graviditet innebär säger sig självt att man är trött men för att få sjukskrivning så måste det vara medicinskt belagt och då spelar ju orsaken ingen roll om det är en graviditetsåkomma som "gått för långt" eller om det är en bruten fot.

Och precis som du skriver så är det ju därför dom ändrat så att man kan ta ut FP 60 dagar innan BF. Generellt så har det blivit svårare att få igenom en sjukskrivning. För det är ju så att den läkaren man går hos måste formulera sig på sådant sätt att den beslutstagande läkaren anser att det finns underlag för en sjukskrivning och då är det ju bra om man har t ex provsvar eller annat referensmatrial som kan påvisa det man yrkar på.
  • Maramina
    AB mamma skrev 2014-05-27 10:10:36 följande:
    Det fungerar väl så med sjukskrivningar att man ska vara "sjuk" för att få dom, och eftersom att graviditet inte är en sjukdom så är det svårt som sjutton att få sjukskrivning. Det måste finnas en medicinskorsak det räcker inte med "bara" trötthet. Men i ditt fall så hade jag kollat med förskolan om det finns någon möjlighet för dig att kunna hämta 1-2 timmar efter att du slutat så du hinner hem och vila. På våran förskola skulle något sådant inte vara något problem, det handlar ju om en begränsad tid och det finns en orsak.

Min förra graviditet var jag sjukskriven från v.30 p g a hotande förtidsbörd och tillväxthämning, trots detta så hade jag bara sjukskrivning fram till 3 veckor före bf, för därefter så spelade det ingen roll om barnet kom ut.

Ta så mkt hjälp du kan av vänner och vila så mkt du behöver för att orka
    Det är klart att man måste vara sjuk för att bli sjukskrivning, annars skulle det ju inte heta just "sjukskrivning" Sedan så är det idag så att man kan vara sjukskriven pga graviditetsrelaterade besvär, oavsett om det är psykiska eller fysiska. FK kan inte neka en sjukersättning pga att ens åkomma beror på graviditet för det kan anses vara diskriminerande. Men som sagt var, man måste ha läkarintyg från och med den 7:e sjukdagen, oavsett orsak till sjuktillståndet.

I mitt fall så ser jag det som att om jag inte är sjuk enligt BM och läkare så ska jag inte heller behöva gå ner i tid "bara för att" jag har rätt att ta ut föräldraledigt redan nu. Visst, jag är trött och mår inget vidare, och rent ut sagt mår stundvis riktigt piss, men med det jobb jag har så blir det i alla fall fysiskt mindre jobbigt att jobba än att vara hemma med fyraåring. Sitta på möten eller vid sitt skrivbord kräver ju inte så värst mycket av kroppen, särskilt som man kan variera mellan att stå och sitta.

Jag har nämnt för BM om just skillnaden mellan jobb och vara hemma med dottern och hon tyckte att jag inte skulle säga något på dagis om att jag inte jobbade heltid. Men nu bor vi väldigt nära dagis och flera i personalen passerar vårt hus på sin väg till/från sitt jobb. Och de är i vår kommun stenhårda (med all rätt kan jag tycka) att man inte får ha barnen på dagis om man inte jobbar/pluggar.

Men, nu är det ju bara tio arbetsdagar kvar så detta ska nog gå! Annars får jag väl ta och sjukskriva mig själv någon dag eller två, så länge jag håller mig till max sju kalenderdagar
  • PoL

Maramina: tuff sits. Märkligt att din bm inte hjälper dig med sjukskrivning! Men nu har du 9 dgr kvar isf - lr 2 om du sjukskriver dig sista biten!

Eget: en riktigt tuff dag fick ett riktigt bra avslut då jag hade en första träff med min doula! Hon var med på min förra resa och gjorde all skillnad i världen - hade aldrig trott attjag kunde känna mig så trygg under en fl min första fl gick egentligen bra men jag fick värkstimulerande dropp pga missfärgat fostervatten o värkarna var grymma. Från första värken tills min förstfödde var ute tog det 27 timmar och jag fick dussintalet ytliga bristningar som fick sys. Men mitt i det hela kände jag mig utsatt o ensam pga bristande stöd från min dåvarande. Men som sagt var min andra fl en helt annan upplevelse och hon kommer vara med oavsett om det blir vaginal fl lr om jag väljer ks

• Irmeline

Beställt stödstrumpor på nätet idag, och fyndat en brio happy på blocket för 1100 :) känns som det går framåt!

Ska inte köpa så mycket denna gång men kände att en vagn med fyra stora hjul när jag föder i oktober känns rätt. Har en cityvagn sen innan, och den kör man inte gärna i snö ;)

• Irmeline
    PoL skrev 2014-05-28 21:19:05 följande:

Maramina: tuff sits. Märkligt att din bm inte hjälper dig med sjukskrivning! Men nu har du 9 dgr kvar isf - lr 2 om du sjukskriver dig sista biten!

Eget: en riktigt tuff dag fick ett riktigt bra avslut då jag hade en första träff med min doula! Hon var med på min förra resa och gjorde all skillnad i världen - hade aldrig trott attjag kunde känna mig så trygg under en fl smile1.gif min första fl gick egentligen bra men jag fick värkstimulerande dropp pga missfärgat fostervatten o värkarna var grymma. Från första värken tills min förstfödde var ute tog det 27 timmar och jag fick dussintalet ytliga bristningar som fick sys. Men mitt i det hela kände jag mig utsatt o ensam pga bristande stöd från min dåvarande. Men som sagt var min andra fl en helt annan upplevelse smile1.gif och hon kommer vara med oavsett om det blir vaginal fl lr om jag väljer ks smile1.gif

Låter jättebra!

Vad kostar en doula? Kan man ruta ;)
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35