AB mamma skrev 2014-05-27 10:10:36 följande:
Det fungerar väl så med sjukskrivningar att man ska vara "sjuk" för att få dom, och eftersom att graviditet inte är en sjukdom så är det svårt som sjutton att få sjukskrivning. Det måste finnas en medicinskorsak det räcker inte med "bara" trötthet. Men i ditt fall så hade jag kollat med förskolan om det finns någon möjlighet för dig att kunna hämta 1-2 timmar efter att du slutat så du hinner hem och vila. På våran förskola skulle något sådant inte vara något problem, det handlar ju om en begränsad tid och det finns en orsak.
Min förra graviditet var jag sjukskriven från v.30 p g a hotande förtidsbörd och tillväxthämning, trots detta så hade jag bara sjukskrivning fram till 3 veckor före bf, för därefter så spelade det ingen roll om barnet kom ut.
Ta så mkt hjälp du kan av vänner och vila så mkt du behöver för att orka
Det är klart att man måste vara sjuk för att bli sjukskrivning, annars skulle det ju inte heta just "sjukskrivning"

Sedan så är det idag så att man kan vara sjukskriven pga graviditetsrelaterade besvär, oavsett om det är psykiska eller fysiska. FK kan inte neka en sjukersättning pga att ens åkomma beror på graviditet för det kan anses vara diskriminerande. Men som sagt var, man måste ha läkarintyg från och med den 7:e sjukdagen, oavsett orsak till sjuktillståndet.
I mitt fall så ser jag det som att om jag inte är sjuk enligt BM och läkare så ska jag inte heller behöva gå ner i tid "bara för att" jag har rätt att ta ut föräldraledigt redan nu. Visst, jag är trött och mår inget vidare, och rent ut sagt mår stundvis riktigt piss, men med det jobb jag har så blir det i alla fall fysiskt mindre jobbigt att jobba än att vara hemma med fyraåring. Sitta på möten eller vid sitt skrivbord kräver ju inte så värst mycket av kroppen, särskilt som man kan variera mellan att stå och sitta.
Jag har nämnt för BM om just skillnaden mellan jobb och vara hemma med dottern och hon tyckte att jag inte skulle säga något på dagis om att jag inte jobbade heltid. Men nu bor vi väldigt nära dagis och flera i personalen passerar vårt hus på sin väg till/från sitt jobb. Och de är i vår kommun stenhårda (med all rätt kan jag tycka) att man inte får ha barnen på dagis om man inte jobbar/pluggar.
Men, nu är det ju bara tio arbetsdagar kvar så detta ska nog gå! Annars får jag väl ta och sjukskriva mig själv någon dag eller två, så länge jag håller mig till max sju kalenderdagar