• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Irmeline
    DragonWoman skrev 2014-05-15 16:42:45 följande:

Är så j-a trött på magsmärtorna jag får av järntabletterna. Måste ju egentligen ta dom på grund av riktigt låga värden men blir sängliggande några timmar efter jag tagit skiten. Måste ju finnas andra alternativ....

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Har du provat blutsaft? Det drack jag sist. Smakar sådär men sabbar iaf inte magen.
  • Irmeline
    Irmeline skrev 2014-05-15 22:13:45 följande:
    Har du provat blutsaft? Det drack jag sist. Smakar sådär men sabbar iaf inte magen.
    Såg att ni redan diskuterat detta...

Andra tips: Kombinera järnrik mat med c-vitamin typ apelsinjuice så tas järnet upp lättare. Undvik att dricka te. Leverpastej, blodpudding, persilja, jordgubbar etc är saker du kan äta mer av. Hoppas det hjälper!
  • kajsamupp

Ang järn: Vad jag har förstått så är järnvärdet oftast som lägst i mitten av graviditeten, men ökar sedan sakta igen i takt med att kroppen hinner i fatt med bildningen av röda blodkroppar. Men behovet är så högt under graviditeten att det bara är om man från början har fulla järndepåer som det räcker, och fulla depåer har inte så många kvinnor.  När väl Hb börjar sjunka så är ju järndepåerna i princip slut redan. Därför behövs oftast järntabletter på ca 100 mg. I vanliga fall har vi ju svårt att få i oss den rekommenderade mängden och under graviditeten är ju behovet som sagt det dubbla, och ännu högre om Hb sjunkit. Den mängden är i princip omöjlig att få i sig genom vanlig mat men självklart ska man käka på av sånt som är järnrikt också och inte hämma upptaget med kaffe, te, mjölk samt käka sina frukter och grönsaker till för att stimulera upptaget. Järn från köttprodukter tas upp lättare, så jag skulle slå ett slag för blodpudding, kött och leverpastej Hade en rejäl järnbrist för några år sedan och fick käka både järn, B12 och folsyra i ett drygt halvår, men nu är förrådet slut igen med ett Hb på 100 och jag får käka två järntabletter per dag (200 mg) (vilket jag inte fixar pga förstoppningen..). Men aprikoser käkade mkt då, däremot tror man får käka stora mängder persilja för att det ska ge något.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
    http://www.dinbmi.se/naringsvarde/?id=41&v=top100 dumt att jag inte hittade ngn list utifrån portionssorlek hemifrån, en sån har jag dock på jobbet och då blir det tydligare vad om är realistiskt att få i sig.

• PoL

Knäppa drömmar man kan ha! Drömde inatt att bebisen kom tidigt, jag vaknade upp efter fl o mindes inte hur det gått varpå läkaren beklagande sa att jag fått en sfinkterruptur den här gången med! Åh, vad arg o besviken jag var! Hade tydligen inte hunnit få beslut om ks innan fl satt igång.

Haha det visar klart vad jag går o tänker på just nu, tycker dock att det skulle räcka att jag tänkt på det i vaket tillstånd

• emjh

Idag har jag nästan glömt att jag är gravid. Hela familjen har hjälpts åt att röja i en trädgård och med en treåring som bara hittar på bus och ett större barn som av ren obetänksamhet gjorde att huvudkranen till vattnet fick stängas av åtm. till imorgon så har tankarna verkligen varit på annat håll. 

Jag kommer få betala för det här imorgon tror jag... 

Imorgon är det dock städdag i föreningen och eftersom jag är med i styrelsen förväntas jag vara med både innan och efter. Så åtm. 9.30-12.30 med det, sen måste jag fortsätta hjälpa till med ett inomhusprojekt och sen ska jag helst sätta mig med föreningens bokföring på kvällen. Jag känner hur blodtrycket rusar bara jag tänker på det. 

Jag är helt slut. Kom hem till kaos (det var fint igår men med den där treåringen hemma är det knappt någon idé att städa) och så skulle jag plocka ur diskmaskinen. Jag satt bara och tittade på den och sen gav jag upp. 
    Puh... nästan så det blir skönt med måndag och kontoret igen. :D

• Maramina
    kajsamupp skrev 2014-05-16 11:26:35 följande:

Ang järn: Vad jag har förstått så är järnvärdet oftast som lägst i mitten av graviditeten, men ökar sedan sakta igen i takt med att kroppen hinner i fatt med bildningen av röda blodkroppar. Men behovet är så högt under graviditeten att det bara är om man från början har fulla järndepåer som det räcker, och fulla depåer har inte så många kvinnor.  När väl Hb börjar sjunka så är ju järndepåerna i princip slut redan. Därför behövs oftast järntabletter på ca 100 mg. I vanliga fall har vi ju svårt att få i oss den rekommenderade mängden och under graviditeten är ju behovet som sagt det dubbla, och ännu högre om Hb sjunkit. Den mängden är i princip omöjlig att få i sig genom vanlig mat men självklart ska man käka på av sånt som är järnrikt också och inte hämma upptaget med kaffe, te, mjölk samt käka sina frukter och grönsaker till för att stimulera upptaget. Järn från köttprodukter tas upp lättare, så jag skulle slå ett slag för blodpudding, kött och leverpastej smile1.gif Hade en rejäl järnbrist för några år sedan och fick käka både järn, B12 och folsyra i ett drygt halvår, men nu är förrådet slut igen med ett Hb på 100 och jag får käka två järntabletter per dag (200 mg) (vilket jag inte fixar pga förstoppningen..). Men aprikoser käkade mkt då, däremot tror man får käka stora mängder persilja för att det ska ge något.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Jarn-/
    http://www.dinbmi.se/naringsvarde/?id=41&v=top100 dumt att jag inte hittade ngn list utifrån portionssorlek hemifrån, en sån har jag dock på jobbet och då blir det tydligare vad om är realistiskt att få i sig.

Intressant! Hur är det om man har bra värden hela graviditeten utom i slutet då de ligger på runt 106-110? Jag har nämligen haft så och har enligt min BM inte behövt ta någon järntillskott just för att det kommit nu på slutet
  • kajsamupp

Maramina: Vet inte riktigt, men jag antar att du haft bra depåer som räckt ända till slutet och först då sänks Hb. Kanske värt att ta lite tillskott ett tag ändå så du fyller på igen, men du kanske inte behöver gå upp till de riktigt höga doserna på 100 mg? Det finns ju mittemellandoser också via andra tabletter och blutsaft som kanske räcker? Jag tänkte nog be att de kollar mina järndepåer efter graviditeten så jag vet om jag behöver fortsätta ett tag till för att fylla på. Jag måste ändå gå och kolla TSH då kan de lika gärna kolla ferritin, tycker jag.

Var och kollade på tre hus i helgen, bodde på hotell och allt. Ett hus var helt jättebra och vi hade båda köpt det utan att tveka, om det hade legat på ett av de andra husens tomt.. Usch, vad vi är petiga och vi har båda lite olika krav och önskemål och tillsammans gör det att det blir svårt att hitta något vi verkligen vill ha.

• DragonWoman

Överlevde helgen men niferexen fick gubben, han anser att han behöver extra järn.. hittade några kartor hemoven? hos honom sen sist... vågade ta 2 st iaf... har skrivit ner värsta listan med järnrika produkter med som vi ska shoppa hem på tisdag...

Ska även ringa bm imorgon och kolla detta med järndropp alltså.. depån är ju så jäkla låg att jag misstänker att jag blir snudd på grottmänniska om jag ska få i mig det jag behöver innan september. Borde ju hjälpa lite på traven....

• DragonWoman

Btw... är någon här med i nån facebookgrupp för äldre som ska ha barn i år typ?

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35