• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Anonym (Ofattbart)
    poirot skrev 2013-11-24 17:09:00 följande:
    Alltså även om jag vet att det finns de som har en personlig relation till sina dockor och gosedjur långt upp i vuxen ålder, så slutar även de se på andra dockor än sina egna som något speciellt. Jag skulle tro att de allra flesta har släppt den biten redan när de börjar skolan.
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
    Precis.
  • UniqueSnowflake
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-22 21:13:44 följande:
    Alla barn jag känner som är i målgruppen förstår vad hon menar och skulle uppfatta den skämtsamma tonen. Det förvånar mig att så pass många vuxna inre gör det! Men å andra sidan, tomma tunnor skramlar mest...
    Ironi kan vara otroligt skadligt på barn, särskilt mindre barn. De förstår den inte!
  • UniqueSnowflake
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-23 11:15:28 följande:
    Varför tyckte du att det var obehagligt? För mig var detta på samma nivå som om någon skulle klä ut sig till typ riddare, börja fäktas och säga "nu ska du få!" Dvs man vet att de inte vill döda varandra på riktigt och det är med glimten i ögat.

Tråkigt att barn fått mardrömmar, då bör man nog prata mer med sitt barn och inte använda tv:n som barnvakt i samma utsträckning.
    Ah! Skuldbeläggning! Den fina! Bra debatteknik.
  • UniqueSnowflake
    PGA skrev 2013-11-24 08:21:55 följande:
    Bara ytterligare ett i raden av alla exempel som visar på det dysfunktionella i feminismen. Syftet är givetvis här att visa att kvinnan kan vara våldsam. Vad det får för följder på barn är feministerna givetvis likgiltiga inför.
    Du har en poäng. Det här är Familjeliv. Även känd som intelligensreserven. Här anser man att det är helt okej om 7 20+ kvinnor badar nakna med en 9-årig pojke...
    Det är för besvärande att ha på sig baddräkt, eller vad är det frågan om?
  • puss
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-24 20:56:01 följande:
    Du har en poäng. Det här är Familjeliv. Även känd som intelligensreserven. Här anser man att det är helt okej om 7 20+ kvinnor badar nakna med en 9-årig pojke...
    Det är för besvärande att ha på sig baddräkt, eller vad är det frågan om?
    FL är verkligen INTE känt som intelligensreserven. Nu undrar jag över ditt umgänge.
  • UniqueSnowflake
    puss skrev 2013-11-24 22:46:09 följande:
    FL är verkligen INTE känt som intelligensreserven. Nu undrar jag över ditt umgänge.
    Nähä - den gick inte hela vägen från proppskåpet alltså?
  • Anonym (Ofattbart)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-24 20:53:04 följande:
    Ironi kan vara otroligt skadligt på barn, särskilt mindre barn. De förstår den inte!
    Men nu riktar sig inte programmet till mindre barn.
  • Anonym (Vetekudde)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-24 22:53:11 följande:
    Nähä - den gick inte hela vägen från proppskåpet alltså?

• Anonym
    puss skrev 2013-11-24 22:46:09 följande:
    Ja, vilka är det som ser FL som intelligensreserven?? Det bådar inte gott.
  • Velouria

Jaaaa, det här vill nog lille Pelle prova på lillebror

- Maaamaaaaaaa!! Var är saxen??
    - Den är i tredje lådan. Vad ska du göra med den?
    - Ska pyssla som den där tanten i barnprogrammet! Sover Kalle, mammaaaa?
    - Ja. Vadå'ra?
    - Bra. 

- Oj, det kom lite blod. Sådär såg det inte ut i barnprogrammet... Obestämd Maaaammaaaaaa! 
    - Ja?
    - KOM NUUUU!
    - Kommer strax!

Död Spöke

Mother cake
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!