• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Koppkaka

Det är väl klart att det finns idioter som har saxar och knivar framme. Eller barn som klättrar och plockar åt sig dom. Hur skulle det annars någonsin kunna ske olyckor?

• Plopps80
    viseversa skrev 2013-11-20 10:43:03 följande:
    Håller med om att hon gör trist pyssel. Den andra tjejen(vet ej vad hon heter) men hon är mörk gjorde mycket roligare finare pyssel. Var tog hon vägen?
    Instagram...LOVALOVISA

Philomene hette hon. Det var ett rent nöje att kolla på philofix när hon gjorde pyssel. Gillar att kolla på Bolibompa med dottern men den här jävla Rakel gör mig bara förbannad. Hon gör allt så slarvigt bara hafsar ihop pysslet, verkar helt oengagerad och verkar inte veta vad hon gör.
  • viseversa
    Sweet life skrev 2013-11-20 10:44:22 följande:
    Hon hette Philo... Därav namnet på programmet. Glad
    Instagram...LOVALOVISA
  • Anonym (Vetekudde)

Philoméne Grandin.

• lollisen

Hoppas att alla som känner en sådan avsky för detta klippet, är med barnen och kollar på vilka program och spel de annars kollar på.
    Såsom tom och jerry tex, herreguuud vilket våld!
    Eller de flesta barnprogram på cartoon network etc..

Per Aspera ad Astra!
  • Sweet life
    lollisen skrev 2013-11-20 11:48:08 följande:
    Hoppas att alla som känner en sådan avsky för detta klippet, är med barnen och kollar på vilka program och spel de annars kollar på.
  • Anonym (inte ok)
    lollisen skrev 2013-11-20 11:48:08 följande:
    Absolut. Jag tycker tex illa om Pluto, tom &jerry mfl just för att det bara är våldsamt slagsmål mest hela tiden. Skulle säkert låta ett lite äldre barn titta på detta, men har bra koll just nu.
    I övrigt tycker jag inte riktigt det är samma sak med tecknat som att attackera en bebisliknande leksak. Det senare blir mer verkligt, särskilt för de barn som älskar sina dockor.
  • lollisen
    Anonym (inte ok) skrev 2013-11-20 12:20:55 följande:
    Absolut. Jag tycker tex illa om Pluto, tom &jerry mfl just för att det bara är våldsamt slagsmål mest hela tiden. Skulle säkert låta ett lite äldre barn titta på detta, men har bra koll just nu.
    I övrigt tycker jag inte riktigt det är samma sak med tecknat som att attackera en bebisliknande leksak. Det senare blir mer verkligt, särskilt för de barn som älskar sina dockor.
    Det finns otroligt många spel och tecknat som visar våld på små barn/bebisar/djur etc etc.. Kollar man på som jag skrev tidigare Cartoon network så är det heeeelt skruvade tecknade serier där, enligt mig.

Per Aspera ad Astra!
  • Minniemousemommy
    sstv skrev 2013-11-20 07:46:24 följande:
    Vadå "det tillåts inte". Av barnen då eller vem tillåter inte tittandet på Barnkanalen. Tycker det är fantastiskt bra att SVT producerar så mycket eget när det gäller barn. En del blir bra, andra mindre bra.

Det är väl strålande att man återanvänder gamla leksaker och  gör något nytt av dem istället för att bara kasta iväg dem.

Speciellt gillar jag att man slipper all reklam riktad mot barnen om man väljer Barnkanalen.
    Jag uppenbarligen? Dom har aldrig fått se på barnkanalen eller cartoon network tex då jag inte gillar dom kanalerna och inte vill att mina barn ska få en massa skit i sina små hjärnor. Disney junior är tusen gånger bättre, det kollar jag ofta tillsammans med dom på. Det är lärorika program, dom är snälla och glada jämt, dom lär barnen engelska tex. Dessutom så finns det ett program som heter "Art attack" som mina barn älskar, där pysslar dom för att återvinna gamla saker, men det är ett program av bra kvalite och det skrämmer inte skiten ur små barn.

Jag tillåter inte vissa kanaler på samma sätt som jag inte tillåter att dom får se på skräckfilmer. Och det är ingen reklam på Disney junior, det är bara "reklam" på nya program som kommer, inte om saker som man kan köpa. :)
  • Plopps80

Tycker det är en stor skilnad mellan en katt och råtta som leker tafatt och på en kvinna som medan hon ser helt galen ut och skriker "nu du" och sticker en vass sax i huvudet på en babydocka. Går inte att jämföra.

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!