• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Koppkaka

Jag tror säkert alla barn tänker på det där med aborten. Och alla föräldrar också. Helt klart.

• Farsa på stan
    Dr Mupp skrev 2013-11-20 18:10:29 följande:
    Vad sägs som associationerna till partal birth abortion. 
    Hur menar du då?

Jag tror som många andra att barn kan skilja på vad som är på riktigt och vad som är på låtsas, och att föräldrar inte ska låta sina barn leka med vassa saxar. Rakel verkar också vara en snäll tjej, tror inte alls att hon är psykiskt onormal eller skadlig för barn som vissa påstår. Otäckt att så många sitter och hatar henne för att de inte gillar programmet.
  • UniqueSnowflake
    Farsa på stan skrev 2013-11-20 20:07:21 följande:
    Hur menar du då?

Jag tror som många andra att barn kan skilja på vad som är på riktigt och vad som är på låtsas, och att föräldrar inte ska låta sina barn leka med vassa saxar. Rakel verkar också vara en snäll tjej, tror inte alls att hon är psykiskt onormal eller skadlig för barn som vissa påstår. Otäckt att så många sitter och hatar henne för att de inte gillar programmet.
    Hur han menar?
    Det står
    Dr Mupp skrev 2013-11-20 08:21:04 följande:
    Jag tycker det är både obehagligt och osmakligt. Framförallt om man tänker på att det är en känd abortmetod.

Det var nämligen genom att köra en sax i bakhuudet på bebisen och suga ut hjärnan som man gjorde sena aborter i bla USA (lagligt fram till 2003). Detta görs på foster som skulle överleva en förlossning. 

www.mpomerle.com/NoAbort/Images/PBA-Picture.g... 
    Här *pekar*
  • Anonym (Nej.)

Det känns rätt osmakligt och hade jag haft småbarn så hade jag reagerat.
    Att människor mördar och mördas är tyvärr ett faktum, men kanske inget man behöver skriva småbarn på näsan med, det är lite för mycket information för en liten människa.
    Jag hade inte gillat det.   

• Anonym (ofattbart)
    De känns hyfsat långsökta och är garanterat inget som barn kommer att associera till iaf.
  • LillGris

Det skulle oroa mig mer om en femåring hade de associationerna faktiskt.
  • Dr Mupp
    LillGris skrev 2013-11-20 21:15:20 följande:

Det skulle oroa mig mer om en femåring hade de associationerna faktiskt.
    Mina barn (6-10) tyckte det var tråkigt och onödigt att ha sönder dockan, jag gjorde associtionen till partal birth abort.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillGris
    Dr Mupp skrev 2013-11-21 05:45:47 följande:
    Mina barn (6-10) tyckte det var tråkigt och onödigt att ha sönder dockan, jag gjorde associtionen till partal birth abort.

Jaha, ibland är jag ganska seg. Jag trodde du menade att det skulle vara obehagligt för barnen för att de skulle tänka på partial birth abort
  • Dr Mupp
    LillGris skrev 2013-11-21 07:14:43 följande:

Jaha, ibland är jag ganska seg. Jag trodde du menade att det skulle vara obehagligt för barnen för att de skulle tänka på partial birth abort
    Nej mina barn är inte ens medvetna om att man kan göra abort. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flash Gordon

Vad vi anser?

Samma med den här tråden som med den om Åhléns svarta pärlplatta.

Om den inte funnes vore det inte Svea Rike.

En dissekerad docka blir på allvar ett upprört samtalsämne.

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!