• Wibblewoop

    Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!


    Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.


    Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.


    – Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.



    Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

    Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.


    – Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.


     


    www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab


     


    Vad anser ni om det här?




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38


  • Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Anonym (Ofattbart)
    Dr Mupp skrev 2013-11-21 05:45:47 följande:
    Mina barn (6-10) tyckte det var tråkigt och onödigt att ha sönder dockan, jag gjorde associtionen till partal birth abort.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Men nog kan du också se att inslaget inte hade för uppsåt att väcka de associationerna? Om man som programmakare skulle ta hänsyn till alla tittares eventuella associationer skulle det bli hemskt fyrkantiga, ängsliga och trista program.
  • Farsa på stan
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 20:08:54 följande:
    Hur han menar?
    Det står

    Här *pekar*
    Okej, det var säkert det de tänkte på när de gjorde programmet. För alla vet ju att abortförespråkare gärna gör lampor av bäbisarna som de sugit hjärnan ur.
  • Farsa på stan
    saltgurka skrev 2013-11-21 22:32:10 följande:
    Snart får man ju inte visa eller säga någonting. Ju mer som förbjuds, desto nöjdare blir vänstermaffian.
    Det har väl inget med "vänstermaffian" att göra. Jag röstar minsann inte borgerligt, men jag tycker programmet var kul ändå.
  • saltgurka
    Farsa på stan skrev 2013-11-21 22:42:44 följande:
    Det har väl inget med "vänstermaffian" att göra. Jag röstar minsann inte borgerligt, men jag tycker programmet var kul ändå.
    Jo. Vänstern, som alltid varit smygkommunister, vill att allting som de själva inte gillar ska förbjudas. Det är liksom det som kännetecknar vänster, i motsats till den liberala högern.
  • Farsa på stan
    saltgurka skrev 2013-11-21 22:47:00 följande:
    Jo. Vänstern, som alltid varit smygkommunister, vill att allting som de själva inte gillar ska förbjudas. Det är liksom det som kännetecknar vänster, i motsats till den liberala högern.
    Nej, uppenbarligen har du fel. Jag i hela mitt liv uteslutande röstat på Socialdemokraterna (som dessutom aldrig varit ens någorlunda kommunistiskt) eller Vänsterpartiet. Moderaterna och Folkpartiet är idag mer frihetsinskränkande än något vänsterparti någonsin varit. Men det har inte så mycket med den här debatten att göra.
  • poirot

     Det är synd om detta påverkar vad de vågar visa på tv.
    Jag har faktiskt lite svårt att förstå upprördheten - klart att man förstör ursprungsdockan om man gör dockpyssel och det var väl ändå utannonserat att de skulle göra?


    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Anonym (?)

    Så idiotiskt. Jag har inte ens barn och har aldrig sett programmet. Men exakt vad är syftet att hugga sönder en docka för att göra en ful bisarr lampa som ingen vill ha? Varför inte göra något som barn kan pyssla med och som blir fint? Hugga sönder en docka kräver en del av en vuxen också, så jag fattar inte. Är syftet bara att visa själva "våldet", var det kul att se på eller är det pyssel för barn som har störningar i den grad att de inte kan sitta stilla och göra normala pyssel? 

  • poirot
    Anonym (?) skrev 2013-11-21 23:09:29 följande:
    Så idiotiskt. Jag har inte ens barn och har aldrig sett programmet. Men exakt vad är syftet att hugga sönder en docka för att göra en ful bisarr lampa som ingen vill ha? Varför inte göra något som barn kan pyssla med och som blir fint? Hugga sönder en docka kräver en del av en vuxen också, så jag fattar inte. Är syftet bara att visa själva "våldet", var det kul att se på eller är det pyssel för barn som har störningar i den grad att de inte kan sitta stilla och göra normala pyssel? 
    Hur vet du att ingen vill ha lampan? 
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!