• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Hannah76

Docklampan blev ful. Allt annat är överdrivna reaktioner. Att barn inte ska palla att se en docka klippas sönder är pinsamt.

• UniqueSnowflake
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-20 16:06:31 följande:
    Nu drar du lite väl stora slutsatser angående både det ena och det andra.
    Gör jag? Vilken slags man tillika far skriver en sång som heter "Snälla pappa pippa med mej" bara för att han tror att det ska sälja?
    Hur fixar hans dotter detta?
  • UniqueSnowflake
    Hannah76 skrev 2013-11-20 16:08:00 följande:
    Docklampan blev ful. Allt annat är överdrivna reaktioner. Att barn inte ska palla att se en docka klippas sönder är pinsamt.
    Klippas?  Du menar huggas. lemlästas och få kläderna avdragna?
    Att ta en "supervass sax" och hugga barndockan i bakhuvudet med är ju helt normalt?
    Inget man testar på lillebror eller så, nä?
  • UniqueSnowflake

Jag rasar. Jag anser att Rakel ska bort från TV-rutan.

• Plopps80

Lustigt för jag har fått lite vibbar på Rakel. Att hon verkar lite psykiskt instabil. Det är något med hennes uppjagade sätt som gör att man får de känslorna. Jobbar på en psykosmottagning så man är lite yrkesskadad. Inte just bara för detta dockklippet utan i alla avsnitt.

• Hannah76
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:17:02 följande:
    Klippas?  Du menar huggas. lemlästas och få kläderna avdragna?
    Att ta en "supervass sax" och hugga barndockan i bakhuvudet med är ju helt normalt?
    Inget man testar på lillebror eller så, nä?

Om man tror att ens barn går och hugger sina syskon med sak för att man sett någon göra en lampa av en dock så borde man inte lämna barnet själv framför tv eller med sina syskon.
  • Hannah76
    Plopps80 skrev 2013-11-20 16:18:00 följande:
    Lustigt för jag har fått lite vibbar på Rakel. Att hon verkar lite psykiskt instabil. Det är något med hennes uppjagade sätt som gör att man får de känslorna. Jobbar på en psykosmottagning så man är lite yrkesskadad. Inte just bara för detta dockklippet utan i alla avsnitt.

DET kan jag dock hålla med om.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:15:33 följande:
    Gör jag? Vilken slags man tillika far skriver en sång som heter "Snälla pappa pippa med mej" bara för att han tror att det ska sälja?
    Hur fixar hans dotter detta?
    Ja, det gör du. Du drar slutsatser om två personers psykiska hälsa utifrån låttexter den ena har skrivit. Om inte det är att dra för stora slutsatser vet jag inte vad det skulle vara.

Vilken slags man Tom Zacharias var vet jag inte men jag vet däremot att dragning till det absurda, normbrytande och tabubelagda inte per automatik innebär psykisk sjukdom.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Vetekudde)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 16:17:24 följande:
    Jag rasar. Jag anser att Rakel ska bort från TV-rutan.

Tycker också hon ska bort. Inte just specifikt för dockklippet utan för att hon är hispig och värdelös på pyssel. Sedan tycker jag inslaget med fingerdockorna som skulle bli våldtagna av en mördare och detta obehagliga inslaget när hon kör en sax i bakhuvudet på en docka gör henne direkt olämplig som programledare i ett barnprogram.
  • Anonym (ofattbart)

Ofattbart att detta fått så mycket uppmärksamhet. Moralpanik. Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men Grynet gjorde väl något liknande på sina dagar, en ljusslinga av avhuggna barbiehuvuden. Inte oroade sig föräldrarna då för att barnen skulle slita huvudet av sina syskon...?

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!