• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Sweet life
    Koppkaka skrev 2013-11-20 10:21:33 följande:
    Det jag reagerar mest på är att de förespråkar pyssel som kräver såna hårda tag med en - som Rakel själv sa - ordentligt vass sax. Hur många barn kommer inte skära sig och klippa sig i fingrarna när dom provar, oavsett om det är dockpysslet eller nåt annat?
    Och hon sa också att det är bra att man har en vuxen med eftersom det är en väldigt vass sax....
  • Koppkaka

Ja. Och alla barn lyssnar ju på det. Det finns inga barn som tänker "jag kan själv". Precis.

• Sweet life
    Koppkaka skrev 2013-11-20 10:25:33 följande:
    Ja. Och alla barn lyssnar ju på det. Det finns inga barn som tänker "jag kan själv". Precis.
    Jag tar för givet att föräldrar inte har "väldigt vassa saxar" så att barnen själva kan ta fram dom...
  • viseversa
    Sweet life skrev 2013-11-20 10:26:25 följande:
    Jag tar för givet att föräldrar inte har "väldigt vassa saxar" så att barnen själva kan ta fram dom...
    Vi har det inte i alla fall=). inte vassa knivar heller. Trodde det var en självklarhet men tydligen itne
    Instagram...LOVALOVISA
  • Annsiss

Nej usch råkade se detta med treåringen var ju helt oförberedd brukar ju vara oskyldigt pyssel. Jag blundade höll för dotterns ögon samt förklarade gång på gång att så får man inte göra. Såg förfärligt ut sedan är ju dockor dyra inget man har sönder hur som helst.

• Plopps80

Bra att SVT tar åt sig av kritiken och plockar bort skiten helt. Hoppas de plockar bort Rakel också för jag har aldrig sett henne göra ett enda vettigt fint pyssel. Allt ser ut att vara gjort av en 5 åring. Varför inte ha en programledare i ett pysselprogram som kan det här med pyssel och som har någon form av konstnärlig ådra?

• HeltNormalt

Jag tycker de var helt fel av Svt att ens visa detta. Det handlar faktiskt om hur våra barn upplever det och som är de allvarliga. Obehagligt även för vuxna givetvis.

Svt och i detta fall rakel skulle ha valt att beskriva kring hur man kunde göra utan våldsamma inslag och visat en färdig docka istället anser jag.

Man kan byta kanal snabbt men tar du ett telefonsamtal el uppdaterar en facebook status så hinner barnet se mycket av händelsen.

Våldsamt inslag av detta slag ska inte förekomma i barnprogram !!!

Kommentarer på mitt inlägg lämnas personligen om du tycker annat.

Tack

• viseversa
    Plopps80 skrev 2013-11-20 10:37:53 följande:
    Bra att SVT tar åt sig av kritiken och plockar bort skiten helt. Hoppas de plockar bort Rakel också för jag har aldrig sett henne göra ett enda vettigt fint pyssel. Allt ser ut att vara gjort av en 5 åring. Varför inte ha en programledare i ett pysselprogram som kan det här med pyssel och som har någon form av konstnärlig ådra?
    Håller med om att hon gör trist pyssel. Den andra tjejen(vet ej vad hon heter) men hon är mörk gjorde mycket roligare finare pyssel. Var tog hon vägen?
    Instagram...LOVALOVISA
  • Sweet life
    viseversa skrev 2013-11-20 10:43:03 följande:
    Håller med om att hon gör trist pyssel. Den andra tjejen(vet ej vad hon heter) men hon är mörk gjorde mycket roligare finare pyssel. Var tog hon vägen?
    Hon hette Philo... Därav namnet på programmet.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!