• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Icewolf

Det är ganska mordbidt att klippa sönder en docka och göra en lampa utav den. Men jag tycker att all hysteri kring detta är bara fånigt. Hon skulle tydligen också ha varnat att det skulle bli lite läskigt.

Jag själv tycker bara att det är bra att låta barnen att bli lite uppskrämda, (dock inte traumatiserade såklart) och inte inlinda dem i bubbelplast och skydda dem från allt läskigt tills de är vuxna. När jag var barn, så minns jag många läskiga barnprogram. Tyckte t.ex. att Rädda Joppe var riktigt obehagligt av någon anledning, men inte så pass läskigt att jag sökte tröst.

Dock kan jag tycka att det kändes väl ganska onödigt att SVT att komma på en sådan sak, liksom, varför?? ;em jag har sett ganska konstiga saker i barnprogram förr, så varför inte.

• puss
    Plopps80 skrev 2013-11-19 21:35:43 följande:

Nu handlar det inte om huruvida barnen måste titta på tv eller inte utan att man sitter där och myser i soffan och så visas sånt här totalt olämpligt helt plötsligt. Folk hade inte reagerat så här om det var ett normalt barnprogram men att skrika på en docka att "nu du" och hugga den i nacken med en sax är väl inget för barn. Antar att du själv inte har barn med din inställning. Ska man inte kunna lita på att Barnkanalen visar lämpliga program? Ska barnen inte ha rätt att titta på tv?
    Med min inställning till vad?
  • Plopps80
    puss skrev 2013-11-20 13:08:04 följande:
    Med min inställning till vad?

Ja att barn inte ska kunna sitta framför tv:n framför ett barnprogram utan att bli skrämda. Du skriver att barnen inte behöver sitta där men vem är du att bestämma om barn ska titta på tv eller inte. Dessutom är det du skriver helt ot. Det handlar inte om huruvida barn sitter framför tv:n eller ej utan om att barn suttit framför tv:n och blivit rädda/illa till mods för att det visas ett olämpligt program. Tillför gärna något som har med saken att göra om du ska diskutera......
  • puss
    Plopps80 skrev 2013-11-20 13:47:18 följande:

Ja att barn inte ska kunna sitta framför tv:n framför ett barnprogram utan att bli skrämda. Du skriver att barnen inte behöver sitta där men vem är du att bestämma om barn ska titta på tv eller inte. Dessutom är det du skriver helt ot. Det handlar inte om huruvida barn sitter framför tv:n eller ej utan om att barn suttit framför tv:n och blivit rädda/illa till mods för att det visas ett olämpligt program. Tillför gärna något som har med saken att göra om du ska diskutera......
    Här var det felaktiga antaganden i varje mening så långt jag orkade läsa.

Kör på det du, du tolkar som du har vett till.
  • Anonym (Vetekudde)
    Plopps80 skrev 2013-11-20 13:47:18 följande:

Håller med! Helt orelevant att skriva som hon gjorde! Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!
  • Lisa 779

Varenda gång detta program dyker upp när jag sitter där och kvällsmyser med min dotter på ett och ett halvt har jag lite tyst för mig själv funderat över syftet med programmet, jag tycker att det är mysigt med pysselprogram och jag tycker att busprogram är kul men jag förstår inte överhuvudtaget tankarna kring detta program, jag brukar lite tyst fnissa åt att man får en känsla av att programledaren förmodligen skulle behöva en psykologisk utvärdering av någon form. Jag har aldrig upprörts av programmet eller innehållet men som sagt, vad är syftet med programmet? I något program användes "fingergubbar" för att simulera ett överfall som i mina ögon föreföll sig vara någon form av försök till våldtäkt när dockorna var påväg till en fest. 
    Jag tror i min kanske, naiva värld, att tv har en föga liten effekt på barn och utvecklandet av normbrytande beteende det som fångar mitt intresse är snarare hur tankeprocessen och utformandet av programidéer tar form inom denna till synes roade programledare, är hennes syfte att provocera en alltmer hysterisk föräldraskara kanske? 

• UniqueSnowflake
    logg81 skrev 2013-11-19 21:04:30 följande:
    Alltså... Min första tanke är " vem fan vill ha en docklampa?" Den är ju anskrämlig! Min andra tanke är "har hon glömt medicinen?" I övrigt är det väl bara osmakligt... Men någon större katastrof kan jag väl inte tycka att det är...
    Jag tänkte detsamma. Om medicinen alltså. Enligt Wikipedia är Rakel dotter till Tom Zacharias. Inte nog med att den psykiska sjukdomen kanske är genetisk, men antagligen är det därför hon är skådespelerska, de brukar ju vara galna på ett eller annat sätt.

Lite info om Rakels pappa:

I mitten av 1970-talet kontaktades Zacharias av två affärsmän; inspirerade av framgångarna som Johnny Bode fått med Bordellmammas visor 1968 ville de att han skulle skriva två album med "erotisk rock" samt en roman med samma tema. Boken blev snabbt glömd, men albumen blev oväntade succéer: Belinda och Belindas döttrar. Text och musik skrevs av Zacharias, som tillsammans med sitt kompband Levande Livet spelade in skivorna under mycket kort tid. De gavs ut anonymt och såldes enbart genom annonser i herrtidningar och porrbutiker, och släpptes med några månaders mellanrum 1975.

Musiken på skivorna spänner över det psykedeliska, progressiva och proggiga med inslag av såväl blues som hård rock. Texterna är - med såväl 1970-talet som nutidens måttstock - sexuellt mycket grova. Återkommande teman är incest (Snälla pappa pippa med mej), BDSM (Piska mig redlös), homosexualitet (Gay Club) och impotens (När skogens källa sinar). Grova könsord är nästan de vanligaste orden i texterna.

Texternas tabuöverskridanden var troligen väl hårt för många som köpt skivorna, många exemplar kastades bort. Under 1980-talet uppnådde den kultstatus och skivorna blev dyra rariteter på samlarmarknaden. Albumen inspirerade också 1990-talets punkare att utveckla den så kallade könsrocken.

Under 2004 återutgavs skivorna på en CD Belindas sånger av Subliminal Sounds inkluderandes extra material med engelska texter, men utelämnande vissa av de grövre spåren: "Piska mig redlös", "Härskarinnan", "Piska min pung", "Helens fitta", "Barnvakten" och "Helens överraskning". Stefan Kéry/Subliminal Sounds gjorde djupintervjuerna med Tom Zacharias och skrev den biografiska texten till CD-häftet vilken också ligger till grund för denna Wikipediatext.

Obestämd
  • Anonym
    Anonym (Vetekudde) skrev 2013-11-20 14:08:30 följande:

Håller med! Helt orelevant att skriva som hon gjorde! Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet!
    Vad är ämnet? Är ämnet inte programmet?
  • Anonym (Vetekudde)
    Anonym skrev 2013-11-20 15:57:19 följande:
    Vad är ämnet? Är ämnet inte programmet?

Jo exakt. Inte huruvida man sätter sina barn framför tv:n eller ej....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-20 15:40:57 följande:
    Jag tänkte detsamma. Om medicinen alltså. Enligt Wikipedia är Rakel dotter till Tom Zacharias. Inte nog med att den psykiska sjukdomen kanske är genetisk, men antagligen är det därför hon är skådespelerska, de brukar ju vara galna på ett eller annat sätt.

Lite info om Rakels pappa:

I mitten av 1970-talet kontaktades Zacharias av två affärsmän; inspirerade av framgångarna som Johnny Bode fått med Bordellmammas visor 1968 ville de att han skulle skriva två album med "erotisk rock" samt en roman med samma tema. Boken blev snabbt glömd, men albumen blev oväntade succéer: Belinda och Belindas döttrar. Text och musik skrevs av Zacharias, som tillsammans med sitt kompband Levande Livet spelade in skivorna under mycket kort tid. De gavs ut anonymt och såldes enbart genom annonser i herrtidningar och porrbutiker, och släpptes med några månaders mellanrum 1975.

Musiken på skivorna spänner över det psykedeliska, progressiva och proggiga med inslag av såväl blues som hård rock. Texterna är - med såväl 1970-talet som nutidens måttstock - sexuellt mycket grova. Återkommande teman är incest (Snälla pappa pippa med mej), BDSM (Piska mig redlös), homosexualitet (Gay Club) och impotens (När skogens källa sinar). Grova könsord är nästan de vanligaste orden i texterna.

Texternas tabuöverskridanden var troligen väl hårt för många som köpt skivorna, många exemplar kastades bort. Under 1980-talet uppnådde den kultstatus och skivorna blev dyra rariteter på samlarmarknaden. Albumen inspirerade också 1990-talets punkare att utveckla den så kallade könsrocken.

Under 2004 återutgavs skivorna på en CD Belindas sånger av Subliminal Sounds inkluderandes extra material med engelska texter, men utelämnande vissa av de grövre spåren: "Piska mig redlös", "Härskarinnan", "Piska min pung", "Helens fitta", "Barnvakten" och "Helens överraskning". Stefan Kéry/Subliminal Sounds gjorde djupintervjuerna med Tom Zacharias och skrev den biografiska texten till CD-häftet vilken också ligger till grund för denna Wikipediatext.

Obestämd
    Nu drar du lite väl stora slutsatser angående både det ena och det andra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!