• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • stjärnasomärdin
    Pyret 85 skrev 2014-12-06 20:47:21 följande:
    Så tolkar jag också det. Att neg test efter positivt visar på att ägget släppt.
    Då kanske jag inte är helt ute och cyklar ;) Tycker att det låter väldigt rimligt!
  • stjärnasomärdin
    AnnC skrev 2014-12-06 21:05:58 följande:

Jag tror lh kan fortsätta va högt nån dag trots att ägget släppt. Jag har haft positiva äl test två dagar i rad men enligt tempen har ägget släppt på första dagen.

Okej, där ser man. Det har jag aldrig hört talas om... Däremot att man kan ha positivt fler än en dag har jag hört, fast aldrig upplevt själv! Det är en hel vetenskap det här haha
  • stjärnasomärdin
    Iskristall skrev 2014-12-06 21:52:49 följande:

Jag har också haft äl två dagar efter positivt äl-test. Jag tror att du kan ha haft äl igår och att tempökningen kan komma i morgon. Du ska inte misströsta än sjärnasomärdin! Vi håller tummarna! Jag tror man säger att äl kan ske mellan 12-48 timmar efter ett positivt äl-test eftersom man inte vet om man testar positivt på LH-hormonet när det är påväg att öka eller när det är påväg att minska igen. Där kan ju tiden variera när man ägglossar efter positivt test.Sen varierar säkert längden på ökningen mellan olika kvinnor.

Så du menar alltså att LH inte är förhöjt ända fram tills ägglossningen sker? Tänk vad mycket det finns att lära på detta område haha
  • stjärnasomärdin
    Pyret 85 skrev 2014-12-07 08:25:33 följande:

Hm hjälp? Betyder detta att jag aldrig hade ÄL? phpysvdnT80322.jpg

Nej då, det betyder bara att tempen inte varit uppe tillräckligt många dagar på följd för att FF skall ha markerat ut ännu. Håller sig tempen uppe så kommer FF markera ut ÄL för ett par dagar sedan :)
  • stjärnasomärdin

Tack alla för era svar kring mina ägglossningsfunderingar :) Verkligen guld värd med sådana här forum!! Skriver från telefonen och hittar inget sätt att citera allas inlägg i samma svar så det fick bli flera ;)

Nu på morgonen steg min temp med 0,2 så nu håller jag tummarna för att den stannar uppe. Att ha utebliven ägglossning ställer verkligen till det i knoppen (vilket i sin tur säkert påverkar kroppen också....)

• Minxy
    Bella06 skrev 2014-12-07 20:34:10 följande:

Ingen som har erfarenhet av hoppiga kurvor??!

Jag har också haft hoppiga kurvor då och då.

Du kan ju du fundera på att skaffa en bbt-termometer istället för en vanlig febertermometer. En bbt-termometer har ju två decimaler och kurvan kan upplevas som mindre hoppig när den blir mer detaljerad.
  • AnnC

Jag har haft väldigt skumma kurvor efter äl de senaste månaderna. Blev gravid förra men blev tidigt missfall. Blev gravid igen nu direkt efter o vet inte hur det blir, tycker inte mina test har ökat ordentligt.

Så jag undrar om det kan hänga ihop? Fast troligen inte.

Äter eller har du ätit bidrottninggele eller nåt annat de senaste månaderna? Undrar därför att mina skumma kurvor började efter jag börjat ta det. Har inte tagit det denna månaden dock..
  • stjärnasomärdin

Gick tillbaks och kollade alla mina. Ingen där tempen dipat under coverline så nära ÄL. Har du varit inne på FF:s hemsida och tittat? Där finns massor av kurvor indelade under olika kategorier. Har själv varit där inne och kollat när jag funderat över hur det gått med kurvor som sett ut som mina!
  • Bella06

Tack för svar - inte meningen att låta dryg på nå vis..
    Började ju tempa då jag fått 4 MF på raken, och i brist på annat att kontrollera så testade jag FF.

Första månaden funkade ju jättebra, utslag på ÄL test, tydlig tempökning enligt alla "regler" som bekräftade ÄL och jag kunde iaf konstatera att jag hade haft ÄL till att börja med - och att vi hade gjort vad vi kunde lixom.

Men den här månaden så har det ju istället bara gett mig mer att analysera: varför dippar det där? Har jag inte haft ÄL tro? Osv osv.. Man blir ju knäpp till slut..

Undrar ändå om ni kan ge mig några svar:
    Igår så va jag på julfest med jobbet, drack några glas vin - la mig vid 01.30 typ och ställde klockan i morse och tog tempen kl 06.30 som jag brukar. Kan det påverka resultatet och isåfall hur? På vilket håll? Jag hade ju lägre temp idag än jag hade önskat..

Sen i torsdags när jag fick en dipp efter trolig ÄL så hade jag varit väldigt uppe i varv under onsdagen, blev kallad på jobbintervju och tusen tankar for genom huvudet hela dagen och kvällen. Hade svårt att somna på kvällen pga alla funderingar (men vet att jag iaf sov minst 5 h). Är det nåt som kan förklara tempdippen morgonen efter? Själva stressen tänker jag då? Funderar på om stressen kanske gjorde så att ÄL sköts upp eller inte blev av alls? Skulle ju förklara de låga temperaturerna tänker jag.. Fast å andra sidan så har ju FF tolkat det som att jag haft ÄL?!

Sorry för att jag bara vräker ur mig saker - skulle nog behöva ta ett break från mig själv

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias 060910 ♥ .?°`°?. ♥ Maja 091121 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Tempar/Fertility friend