• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Lillon

Hej!

Ny här i tråden :) Har precis börjat tempa och har en fråga.. Borde haft ägglossning för någon dag sedan, fick en ägglossningsflytning och fick svaga utslag på äl-tester (första gången jag testar). Igår visade äl-testet nästan inget. Men jag har inte fått någon temp-ökning? Hade jag ingen ägglossning då? Ska tempen alltid höjas vid ägglossning?

• joss82
    Lillon skrev 2014-12-16 07:27:06 följande:

Hmm syns bilden?

Bilden syns. Men för att ha äl ska du ha ett streck på teststickan som är lika starkt som kontrollstrecket. Svaga streck kan man ha hela cykeln. Flytningarna kommer säkert igång igen och så får du starkare streck och troligtvis en temphöjning snart!
  • Lillon

Ok hoppas på en höjning snart då :) Men måste tempen höjas för att man ska ha haft ägglossning? Kan man alltså ha haft ägglossning utan en ökning?

• Iskristall

Nej, beviset på att äl skett är att tempen ökar med ca 0,2-0,5 grader. Det är progesteronet som gulekroppen producerar efter äl som gör temphöjningen. Och denna höjning sker nån dag eller två ca efter äl och ska sedan hålla sig hög fram till mens eller fortsätta vara hög fram till graviditet och genom hela graviditeten.

• Lavelii

en fråga... hur mkt kan det påverka tempen att man ständigt känner sig frusen?
    FF prickar ut ÄL till i fredags. Dagen efter höjdes min temp från 36.3 till 36.7 och sedan på söndagen var tempen 36.8. I går och i dag har tempen legat på 36.5.
    Känns ju lite lågt. Min basala temperatur brukar ligga på mellan 36.2-36.4.
    Märkliga är att jag är frusen men kan ändå känna mig varm?!

Undrar om jag börjar bli sjuk eller något? Stress kanske. Sånt påverkar ju.
    Känns iaf inte som någon grav denna månad heller...

• Petto 83

Hejsan!

Har en liten fundering, fick i dag fast gubbe på ÄL-test men på monitorn bara Hög. Då lillkillen är sjuk så är det mycket vakna nätter och sjukhusvistelse så jag har inte kunnat tempa som jag brukar. Men vilket ska jag tro på? ÄL-testet är den modellen som visar blinkande och fast gubbe.

• Lavelii
    Petto 83 skrev 2014-12-16 15:13:57 följande:

Hejsan!

Har en liten fundering, fick i dag fast gubbe på ÄL-test men på monitorn bara Hög. Då lillkillen är sjuk så är det mycket vakna nätter och sjukhusvistelse så jag har inte kunnat tempa som jag brukar. Men vilket ska jag tro på? ÄL-testet är den modellen som visar blinkande och fast gubbe.

Har du något annat att gå på? Sekret tex? Har aldrig använt ÄL monitor så jag har ingen aning. Denna cykel testade jag med ÄL tester (CB dubbelhormonindikator) och de gav utslag ca 4-5 dagar innan FF prickade ut ÄL. Ingen aning om när ÄL då inföll för min del. Troligtvis när FF prickade ut det eftersom temphöjningen också kom då. Men det innebär ju då att ÄL testen visat fel...

(Hade koll på ÄL sekret under tiden också och såg det både vid ÄL enligt äl test och när FF prickade ut det)...
  • Petto 83

Har väldiga ÄL känningar både tappen, sekret och magont. När jag satte ut positivt äl-test i går gjorde ff så här? Brukar ff göra så?

Svar på tråden Tempar/Fertility friend