• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (-)
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 09:31:29 följande:
    Är det inte lite' lustigt' hur fakta mot droger alltid anses vara propaganda medan fakta för droger aldrig är det?

Det är väl ingen som säger att poliser inte får vara mänskliga men när man har valt att arbeta som polis så har man även valt att upprätthålla lagen, alltså inte att låta sina egna personliga moraliska värderingar råda vare sig det gäller att se åt andra hållet när någon bryter mot lagen eller att slå ner människor som bryter mot lagen.

Att polisen ska hantera även droganvändare med respekt är alltså en sak men de ska absolut inte se åt andra hållet, du förstår skillnaden va?

Sen att bara för at tdu anser det som ett moralisk icekbrott betyder det inte att det är så-

"I narkotikastrafflagen (1968:64) anges vad som är att anse som narkotikabrott, nämligen att överlåta narkotika, framställa narkotika som är avsedd för missbruk, förvärva narkotika i överlåtelsesyfte, anskaffa, bearbeta, förpacka, transportera, förvara eller ta annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, bjuda ut narkotika till försäljning, förvara eller befordra nederlag för narkotika, förmedla kontakter mellan säljare och köpare eller företa någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel samt inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika.

Samtliga dessa handlingar kan utgöra ett narkotikabrott som straffas enligt följande tre straffgrader: ringa narkotikabrott, narkotikabrott och grovt narkotikabrott. För ringa narkotikabrott döms till böter eller fängelse i högst sex månader, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år, och för grovt narkotikabrott till fängelse i lägst två år och högst tio år."

Bara för att man upprepar något om  och om igen betyder det inte att det är fakta, men det är som sagt vanligt att det benämns som moraliskt 'icke-brott' i droganvändares 'icke-propaganda'.

Nej, det kallas för källkritik, ge mig EN källa can använder sig av, fast det kan du inte för dom uppger aldrig några, anser du då can stå för nån ultimat sanning dom inte behöver styrka?

Nja, som polis har man tagit på sig jobbet att skydda människor och upprätthålla ordning, det är inget man gör när man skadar människor med lagen och skapar kaos på gatan, det är så många poliser som väljer att se mellan fingrar där dom vet ingen nytta kan åstadkommas.

Var i ligger brottet om du kan svara på det?
    om säg min granne väljer att berusa sig på en joint fredagkvä'll framför en whisky på puben, vem skadar han?

Vem drar nån nytta av att han får besök av polis och blir lagförd vem drar nytta av att denna mannen har problem med det ekonomiska, sociala, körkort, kanske även problem med jobb, hur menar du att det är samhällsnyttigt?
    Sen behöver du inte citera lagen för att göra en icke poäng, moraliska lagar skapar offer , det fanns inga förrän man tillämpar lagen.

• Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:35:23 följande:
    Ja, alkohol är ett beroendeframkallande nervgift, som du säkerligen vet.

Det innebär att varje gång du dricker det så ökar beroendet en smula, och kroppen börjar uppfatta det som "gott" med ett glasvin eller "guldkant" med en liten berusning.

Beroendet ökar varje gång du konsumerar, även fast det inte omedelbart når upp det till vården definierar som skadliga nivåer av beroende.

Likaså minskar beroendet vid längre perioder av nykterhet, men dessa är avsevärt längre en den vecka en vanlig svensson håller upp.

Seriöst?

Jag kan inte sluta att skratta, så beroendet skapas från första klunk och sen bara växer med varje?

Okey, jag önskar dig lycka till när du presenterar dina teser för vården

• Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:38:50 följande:
    Vem ska mörda dom hänsynslöst? Vad pratar du om?

Det pågår ett knarkkrig om du har missat den, folk mördas på löpande band. hundratusentals på bäge sidor samt en ofantlig mängd av oskyldiga har än så ölänge fallit offer för våra lagar.

Här på hemmaplan har vi en av eu största dödlighet bland tunga missbrukare, dom dödar sig inte själv direkt, vi gör det med lagar som hindrar dom från hjälp eller putar dom i utanförskap med polisen och deras trakasserier.

• FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 09:47:55 följande:

Seriöst?

Jag kan inte sluta att skratta, så beroendet skapas från första klunk och sen bara växer med varje?

Okey, jag önskar dig lycka till när du presenterar dina teser för vården

Jo, givetvis seriöst.

Hur tror du själv det fungerar, beroendet uppstår från ingenstans efter typ 1000 glas?

Beskriv gärna tydligt hur du tror det fungerar.
  • FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 09:51:25 följande:

Det pågår ett knarkkrig om du har missat den, folk mördas på löpande band. hundratusentals på bäge sidor samt en ofantlig mängd av oskyldiga har än så ölänge fallit offer för våra lagar.

Här på hemmaplan har vi en av eu största dödlighet bland tunga missbrukare, dom dödar sig inte själv direkt, vi gör det med lagar som hindrar dom från hjälp eller putar dom i utanförskap med polisen och deras trakasserier.

Du skrev,

"Att då mörda folk hänsynslöst för att inte hindra dom från att konsumera andra droger än alkohol låter hhmm ja välj ett ord."

Är det knarkkriget du menade då? Hindrar knarkriget folk från att konsumera andra droger än alkohol?

Va?
  • Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:52:49 följande:
    Jo, givetvis seriöst.

Hur tror du själv det fungerar, beroendet uppstår från ingenstans efter typ 1000 glas?

Beskriv gärna tydligt hur du tror det fungerar.
    Det fungerars om så att man får i sig mängden där kroppen inte kan fungera utan, inget som sker på första klunken.
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:54:04 följande:
    Du skrev,

"Att då mörda folk hänsynslöst för att inte hindra dom från att konsumera andra droger än alkohol låter hhmm ja välj ett ord."

Är det knarkkriget du menade då? Hindrar knarkriget folk från att konsumera andra droger än alkohol?

Va?

Är du förivrad eller nått?

Nej, ingen blir hindrad från att använda droger för att vi mördar folk i knarkkrigets namn, det som gör det hela så absurt.

• FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 09:55:55 följande:
    Det fungerars om så att man får i sig mängden där kroppen inte kan fungera utan, inget som sker på första klunken.
    Ett beroende uppstår givetvis långt innan kroppen "inte kan fungera utan".

Trodde du inte det?
  • Anonym (olämplig)
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 09:46:29 följande:

Nej, det kallas för källkritik, ge mig EN källa can använder sig av, fast det kan du inte för dom uppger aldrig några, anser du då can stå för nån ultimat sanning dom inte behöver styrka?

Nja, som polis har man tagit på sig jobbet att skydda människor och upprätthålla ordning, det är inget man gör när man skadar människor med lagen och skapar kaos på gatan, det är så många poliser som väljer att se mellan fingrar där dom vet ingen nytta kan åstadkommas.

Var i ligger brottet om du kan svara på det?
    om säg min granne väljer att berusa sig på en joint fredagkvä'll framför en whisky på puben, vem skadar han?

Vem drar nån nytta av att han får besök av polis och blir lagförd vem drar nytta av att denna mannen har problem med det ekonomiska, sociala, körkort, kanske även problem med jobb, hur menar du att det är samhällsnyttigt?
    Sen behöver du inte citera lagen för att göra en icke poäng, moraliska lagar skapar offer , det fanns inga förrän man tillämpar lagen.

Det finns alltså en narkotikalag men trots det väljer fortfarande att klassa det som icke-brott för att det ska passa din åsikt gällande droger, tyvärr tappar du trovärdighet totalt inför alla som inte redan är hängivna droganhängare.
    Drogpropaganda är att era försök att göra osanningar till sanningar, men det blir inte mer sant bara för att man upprepar det.

Sen finns det massor av fall där folk har skadats, bla finns det drog-rattfylla där både egendom och person har skadats, men det kanske du glömde..
    Det finns även exempel på människor som har flippat ut efter att ha använt cannabis, alla blir inte 'lugna', det vet du lika bra som jag.
    Sen är det ju som sagt olagligt enligt narkotikalagen men fortsätt för all del och predika hur det är ett icke-brott

• FlamingRed
    Är du förivrad eller nått?

Nej, ingen blir hindrad från att använda droger för att vi mördar folk i knarkkrigets namn, det som gör det hela så absurt.

Ja, jag känner mig förvirrad. Förklara vad du menade när du skrev:

• FlamingRed
    Du glömde beskriva hur du tror ett beroende byggs upp. Uppstår det från ingenstans efter år av brukande, eller byggs det upp gradvis tex?

Förklara gärna din uppfattning?
Svar på tråden Cannabisrökande man!