• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:58:44 följande:
    Ja, jag känner mig förvirrad. Förklara vad du menade när du skrev:

"Att då mörda folk hänsynslöst för att inte hindra dom från att konsumera andra droger än alkohol låter hhmm ja välj ett ord."

Så läs inläögget du citerar, svaret står där.

FlamingRed skrev 2013-12-30 09:59:48 följande:
    Du glömde beskriva hur du tror ett beroende byggs upp. Uppstår det från ingenstans efter år av brukande, eller byggs det upp gradvis tex?

Förklara gärna din uppfattning?

Om du tror att beroende skapas från första intaget så kan jag rekommendera att du slutar, äta dricka ha sex kolla på tv shoppa allt det där skapar beroende man bara jobbar upp med tiden.

• FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 10:04:38 följande:
     Om du tror att beroende skapas från första intaget så kan jag rekommendera att du slutar, äta dricka ha sex kolla på tv shoppa allt det där skapar beroende man bara jobbar upp med tiden.

Nu glömde du återigen att beskriva hur du själv tror att ett beroende byggs upp. Kommer det från ingenstans efter 1000 drinkar tex?

Förklara gärna noga hur du tror det fungerar.
  • Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 10:06:12 följande:
    Nu glömde du återigen att beskriva hur du själv tror att ett beroende byggs upp. Kommer det från ingenstans efter 1000 drinkar tex?

Förklara gärna noga hur du tror det fungerar.

Nej det gjorde jag inte, men som sagt, var försiktigt och skriv in dig på avvänjning, det kan inte vara lätt att gå runt med så många beroende du anser dig att ha.

Jag tror jag låter mig vara lycklig ovetande i det fallet och går efter vårdns kryterioer där man skiljer på bruk, beroende och missbruk.

• FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 10:09:23 följande:

Nej det gjorde jag inte, men som sagt, var försiktigt och skriv in dig på avvänjning, det kan inte vara lätt att gå runt med så många beroende du anser dig att ha.

Jag tror jag låter mig vara lycklig ovetande i det fallet och går efter vårdns kryterioer där man skiljer på bruk, beroende och missbruk.

Lättare former av beroende kan man bryta själv, krävs inte avvänjning. Dock krävs givetvis att man förstår hur ett beroende byggs upp.

Du tror då kanske att det vården kallar beroende är något man typ blir smittad av? Som en förkylning som kommer plötlisgt? Eller har det kanske något att göra med tidigare bruk?

Svara gärna tydligt.

• Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 10:12:53 följande:
    Lättare former av beroende kan man bryta själv, krävs inte avvänjning. Dock krävs givetvis att man förstår hur ett beroende byggs upp.

Du tror då kanske att det vården kallar beroende är något man typ blir smittad av? Som en förkylning som kommer plötlisgt? Eller har det kanske något att göra med tidigare bruk?

Svara gärna tydligt.

Dåliga nyheter till dig att om du bryter alla dina "beroenden" så är du död

• FlamingRed
    Anonym (-) skrev 2013-12-30 10:14:03 följande:

Dåliga nyheter till dig att om du bryter alla dina "beroenden" så är du död

Du tror då kanske att det vården kallar beroende är något som kommer plötsligt? Eller har det kanske något att göra med tidigare bruk?

Svara gärna tydligt.
  • frappa
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 07:35:31 följande:
    Jag vet ärligt talat inte vad du pratar om - om en åsikt är rätt eller fel beror vem det är som ska avgöra om den är rätt eller fel. Enligt dig är den rätt och enligt mig är den fel, men det är ju fortfarande din åsikt.
    Det spelar ju ingen roll vad jag säger eller vilka fakta jag kommer med för det är ju inte fakta vi ska diskutera utan en åsikt och den striden kan ingen vinna.

Jag skulle dessutom kunna skriva en massa fakta här men det vet du lika väl som jag att du säkert skulle förkasta dem för det är inte fakta du anser vara sann eller accepterar som sann, du har redan din sanning klar.

Men om du nu vill motbevisa mig så är här är lite fakta från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning)
    CAN, har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger.
    CAN tar inte ställning i alkohol- och narkotikapolitiska frågor.

"Cannabisruset gör att man till en början känner sig avslappnad och pratar och skrattar mer än vanligt. Tidsupplevelsen förändras; ett par minuter kan verka som timmar eller tvärtom. Senare blir man ofta tyst, fundersam och sömnig.

De kroppsliga tecknen på ett cannabisrus är att hjärtat slår snabbare och ögonvitorna blir rödaktiga. Man blir torr i munnen och halsen och känner sig ofta hungrig eller sugen på sötsaker.

De vanligaste negativa effekterna av ruset är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani.

Ruset är i regel över på 2-3 timmar. Korttidsminnet och inlärningsförmågan kan vara nedsatta i upp till ett par dagar.

Missbruk försämrar förmågan att använda hjärnan och att reflektera över sig själv. Det gör att psyket utvecklas långsammare och för känsliga människor finns risken för psykisk sjukdom. Hos tonåringar kan den psykiska mognaden och den viktiga frigörelseprocessen gå långsammare och försenas vilket anses vara farligare än de fysiska skadorna. Korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande blir sämre. Hormonbalansen kan påverkas hos både män och kvinnor (för ungdomar kan det innebära att kroppen inte utvecklas normalt). Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran.

När cannabisruset är borta finns fortfarande cannabinoiden THC kvar i kroppen. Den är fettlöslig och kan, beroende på hur mycket och ofta man rökt, lagras i kroppens fettvävnad i flera veckor. På så sätt kan hjärnan fortsätta att påverkas efter att ruset är över."

källa www.can.se/drogfakta/cannabis

Ingen smickrande läsning för cannabisanvändning alltså.
    Men kanske CAN är en del av en konspiration och istället är det så som det påstås på en del sidor på internet att 'cannabis botar cancer'.. (här är jag väldigt ironisk ifall man missar det)

Du har grundat dina åsikter på dina erfarenheter av cannabis, kanske du har positiva erfarenheter enbart men du är smartare än så och borde inse att det finns en anledning till varför det är olagligt, det är inte för att man vill hindra människor att må bra så långt måste väl din logik ta dig.

Det finns fakta man inte kan bortse ifrån, med alla 'sanningar' och 'fakta' och övertygelser som droganvändare svänger sig med så tar dem själva bort trovärdigheten för den sak dem kämpar för.
    De framstår som' flummiga' människor som upprepar samma 'sanningar' om och om igen likt en ledare för en sekt, sanningar som ter sig logiska för dessa människor men som för övriga männniskor framstår som ologiska och inte så väl genomtänkta om man ska uttrycka det snällt.

Hoppas du njöt av dina chips, anhöriga till människor som är fast i sitt drogmissbruk tar det nog lite mer allvarligt än så, men hoppas det smakade gott.
    Får höra nu hur faktan från CAN är fel och hur cannabis både botar cancer och skapar fred på jorden etc

Kan du inte förklara din åsikt, så är den inte vatten värd.

Utan bara en random åsikt.

CAN är en propaganda kanal för staten, om du vill ha neutral beskrivning om vad cannabis är.

Så föreslår jag dig www.erowid.org

Det smakar verkligen inte gott, att vi bor i ett land som skiter fullständigt i de som får problem med droger.

Det är hur jävla sjukt som helst.

Eller kan du förklara för mig hur man ska kunna sköta en hälsofråga med pistol och batong?

Min erfarenhet av cannabis som så, är att det är en extremt bra smärtstillare, helt överlägsen opiater som inte fixade biffen på min smärta.
    Sen bygger jag min åsikt på saklighet, logik och fakta.
    Sen en annan del av min erfarenhet som jag inte inbillar mig är en sanning för alla.

Är att mina polare alla har jobb och sköter sina liv, utan att se cannabis som det centrala.

Dock brukar knarkkrigarna/behandlingsassistenter eller vad de nu må vara, alltid inbilla sig att de i sin lilla bubbla.

Så är alla på cannabis, vilket är sjukt idiotiskt påstående, med tanke vi har en livstidsprevalens på ~1,3MILJONER på cannabis.

btw nice copy + paste, real skillz.

Ett försök det sista där, i att lägga ord i munnen som aldrig sagts.

Tror du detta stärker det du säger?

Eller tror du inte att du blir genomskådad direkt som en dålig förlorare?

Fred på jorden ja det kanske en del inbillar sig, men de är få.

Cannabis och cancer, där har vi ett MYCKET intressant område som kräver mer forskning.

Dock är en del resultat som kommit in rätt lovande.

Kan vara en perfekt medicin att plocka in tillsammans med cellgifter och strålning.

men men, vet ju det vara ditt försök att vara lustig och stärka dina "argument".

• Anonym (-)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 10:17:08 följande:

Du tror då kanske att det vården kallar beroende är något som kommer plötsligt? Eller har det kanske något att göra med tidigare bruk?

Svara gärna tydligt.

Paint är inte inkluderad här, kort och gott om du får i dig nock för att _skapa_ ett beroende i kroppen så är det ett faktum, många droger har inte ens den egenskapen men just alkohol har.

• frappa
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:20:22 följande:
    Varför skulle du annars vilja ta in nervgiftet alkohol i din kropp? För att det smakar så gott?

Nej, det är givetvis för att du vill förändra ditt sinnestillstånd, samt att stilla ett beroende.

Som alla vet så förstärker alkohol smaken i mat tex.

Så ja man kan drick för det är gott.

Sen kan man givetvis diskutera om varför man stoppar lösningsmedel i sig.

Sen det att vi ska ha nått att bearbeta och därför tar vi alkohol eller droger.

Är ett väldigt löjligt påstående, och felaktigt.

Det utesluter inte att en del gör det.

• Anonym (olämplig)
    FlamingRed skrev 2013-12-30 09:54:04 följande:
    Du skrev,

"Att då mörda folk hänsynslöst för att inte hindra dom från att konsumera andra droger än alkohol låter hhmm ja välj ett ord."

Är det knarkkriget du menade då? Hindrar knarkriget folk från att konsumera andra droger än alkohol?

Va?
    Jag blev själv förvirrade där.

Det är svårt ibland att hänga med när det gäller hur en droganhängare tänker, man tycks leva i en värld för sig själv och tror tydligen att andra ska kunna följa deras tankesprång utan problem.

Men det kanske är för att dem har upprepat sina propagandatal så många gånger att dem förväntar sig att man automatiskt ska förstå vad dem menar även om det är osammanhängande för den som läser det
Svar på tråden Cannabisrökande man!