• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:22:08 följande:
    bebisar gråter om dom fryser eller är för varma
    i en barnvagn blåser det inte, och resten av outfiten kan värma gott och väl
    Nej bebisen blir apatiska om deras temperatur blir för låg.
  • Dr Mupp
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 22:23:20 följande:
    Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.
    Mina barn är fullt kapabla att själva avgöra om de fryser eller inte.Synd att dina barn inte lärt sig känna skillnad på när de fryser och när de är lagom varma. Förstår att det måste vara jobbigt med barn som inte kan känna kyla. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Isbit
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 00:03:23 följande:
    Nä inte när vi är hemma men till bilen från dagis kan det vara 50 meter. Men det blåser från Västerhavet och det är inga varma vindar.
    Barnen kommer varken dö eller ta skada av att frysa i 50 meter.
  • Margaux

För dem av er som har barn som tar av sig mössan så rekommenderar jag en balaclava. Om man har normala barn bör de vara påklädda på vintern. Vissa saker kompromissar inte vi på i alla fall. Har fungerat fint även genom trots.

• Dr Mupp
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 00:03:23 följande:
    Nä inte när vi är hemma men till bilen från dagis kan det vara 50 meter. Men det blåser från Västerhavet och det är inga varma vindar.
    Hur gör du sen i bilen för jag antar att du inte är dum nog och låter dem sitta i tjocka vinterkläder inne i bilen. Måste vara bökigt att klä på barnen. Gå 50 meter och sen ta av overaller så barnet kan sitta säkert i bilen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Umeå)

Min har visserligen mössa nästan jämt men kläder så som jacka, termobyxor, overall och vantar, nej inte när vi handlar mm. Leker vi har vi overall och vantar men ibland ryker det också. Barnen känner när det det blir för kallt. Bor i Västerbotten så inte så varmt, men kyla är inget farligt för er som inte visste det. Fattar inte varför vissa föräldrar tvingar på ungarna kläder så dom kokar när dom faktiskt kan känna om dom faktiskt fryser, kanske okunskap...

• Arbetsvegan
    Margaux skrev 2014-02-01 00:09:31 följande:
    För dem av er som har barn som tar av sig mössan så rekommenderar jag en balaclava. Om man har normala barn bör de vara påklädda på vintern. Vissa saker kompromissar inte vi på i alla fall. Har fungerat fint även genom trots.
    Eller så kan man faktiskt lita på barns eget sunda förnuft och slutledningsförmåga. Får de frysa någon eller några gånger så upptäcker de oftast att det är mycket trevligare att hålla sig varm...

Och för att förekomma så JA, jag vet att det finns undantag och mycket små bebisar helt utan vett och sans...
  • LadyInRed

Det är inte mössan i sig som skyddar ifrån sjukdomar . Den största boven är ett undermåligt immunförsvar. Spendera mer tid på nöjen än på att städa. Det ger både friskare barn och gladare föräldrar...

Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött
  • Anonym (2 barns mamma)

Har en 7 åring som går utan strumpor o fleece nu ca -6 grader. Han har alltid varit varm av sig, svårt att få tex vikarier på förskolan/skolan att förstå att han inte behöver ha 3 tröjor och långkalsonger under overall. Barn är olika precis som vuxna, en del fryser mer än andra. Han kan gå utan mössa medan jag har.till yngsta sonen 4 v så har jag mössa men bara en tunn sådan.

Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!