• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2014-01-31 22:28:38 följande:
    Du menar att förmågan att förstå resonemang och argument är liknande hos småbarn och tonåringar?
    Nej, inte alls. Kommentaren syftade inte på barnen.
  • Apopan

Det där brukar jag lita på att föräldrar och barn känner av bäst själva. Brukar faktiskt reagera oftare på att barn har för mycket kläder på sig, men så är ju olika barn olika frusna och varma av sig också.

• ShinMama

Det är personer som dig TS som jag är rädd för när jag går ute med min 16 månaders som hellre dör än har mössa på sig. Kämpar som satan med att knyta fast och hålla på. Oftast går det tillslut men det finns gånger han lyckas ta av efter att han skrikigt av ilska och panik och då får han vara utan den lilla biten vi går eller så tar jag en paus och försöker igen. Men har alltid trott att andra förstår att han har inte mössa av en anledning..

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Umeå) skrev 2014-02-01 00:16:14 följande:

Min har visserligen mössa nästan jämt men kläder så som jacka, termobyxor, overall och vantar, nej inte när vi handlar mm. Leker vi har vi overall och vantar men ibland ryker det också. Barnen känner när det det blir för kallt. Bor i Västerbotten så inte så varmt, men kyla är inget farligt för er som inte visste det. Fattar inte varför vissa föräldrar tvingar på ungarna kläder så dom kokar när dom faktiskt kan känna om dom faktiskt fryser, kanske okunskap...

Kylan i Umeå -30 kanske är behaglig men kylan i Göteborg -5 är extremt kallt och det pga att det blåser extremt mycket här från havet och då blir det -10 till -15 grader kallar i vinden så är det -5 och blåser är det egentligen -15 till -20 grader. Kall luft i blåst kan ge köldskador på huden.

Det räcker att vi åker inåt i landet till Jönköping så är det mycket behagligare där än vad det är på västkusten.
  • Anonym (inte värt bråket)

Även vi har ett elementbarn och när jag kämpat med att få på overallen i 10 min och insett att jag skulle behöva vara bläckfisk för att få på den ger jag upp. Åtminstone vårt barn fryser inte ihjäl på 5 min promenad klädd i fleecekläder och med overallen liggandes över sig...

Min åsikt är att är att det finns viktigare strider att ta än att mössan ska på innan man går ut istället för efter. Eftersom vår dotter dessutom får panik av sånna där härliga, varma mössor som man kan knäppa under hakan är de inget alternativ.

• Anonym (mamma)
    ShinMama skrev 2014-02-01 10:26:32 följande:
    Det är personer som dig TS som jag är rädd för när jag går ute med min 16 månaders som hellre dör än har mössa på sig. Kämpar som satan med att knyta fast och hålla på. Oftast går det tillslut men det finns gånger han lyckas ta av efter att han skrikigt av ilska och panik och då får han vara utan den lilla biten vi går eller så tar jag en paus och försöker igen. Men har alltid trott att andra förstår att han har inte mössa av en anledning..
    Inte behöver du vara rädd för mig. Jag går inte fram och kommenterar, inte heller är jag våldsam.
  • Anonym (mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 10:40:51 följande:
    Kylan i Umeå -30 kanske är behaglig men kylan i Göteborg -5 är extremt kallt och det pga att det blåser extremt mycket här från havet och då blir det -10 till -15 grader kallar i vinden så är det -5 och blåser är det egentligen -15 till -20 grader. Kall luft i blåst kan ge köldskador på huden.
    Det räcker att vi åker inåt i landet till Jönköping så är det mycket behagligare där än vad det är på västkusten.
    Ja, och det är Göteborg jag avser.  Det blåser ofta och mycket här, stilla dagar är sällsynta. Jag sätter själv på mig mössa på vintern, när jag skall ut en blåsig dag med köldgrader. För det gör ont i öronen annars.

Nu handlade inte trådstarten till och från bilen eller dylikt. Det handlade om längre stunder.
    Man håller sig varmare om man skyddar huvudet.
  • Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 15:38:27 följande:
    Inte behöver du vara rädd för mig. Jag går inte fram och kommenterar, inte heller är jag våldsam.
    Jag tror jag förstår vad ShinMama menar: att man är rädd för inskränkta människor och vad de kan ställa till med i form av tex ilskna inlägg på ett forum. Människor som bara kan utgå från si själva, som tror att allt fungerar som i deras lilla värld och att allt annat är fel ska man vara rädd för eftersom det betyder att de helt eller delvis saknar förmåga att sätta sig in i andras situationer.

Det handlar således inte om fysisk eller muntlig kontakt...
  • Anonym (mamma)
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 16:23:04 följande:
    Jag tror jag förstår vad ShinMama menar: att man är rädd för inskränkta människor och vad de kan ställa till med i form av tex ilskna inlägg på ett forum. Människor som bara kan utgå från si själva, som tror att allt fungerar som i deras lilla värld och att allt annat är fel ska man vara rädd för eftersom det betyder att de helt eller delvis saknar förmåga att sätta sig in i andras situationer.

Det handlar således inte om fysisk eller muntlig kontakt...
    Detta är ett forum. Vad ställer jag till med, exakt? när jag använder min rätt att uttrycka en uppfattning?
  • Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 17:53:32 följande:
    Detta är ett forum. Vad ställer jag till med, exakt? när jag använder min rätt att uttrycka en uppfattning?
    Va? Vad är du insinuerar?
    Sluta projicera och berätta vad du anser att jag ställer till med genom att nyttja min rätt att uttrycka min åsikt?
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!