• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym (H)
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:17:56 följande:

Jag kan inte tro annat än att ni är otroligt tafatta. Förlåt, men arg blir jag. Klä på ett barn på vintern är inte svårt.
    får du ofta överdrivet starka känslor angående skitsaker som du inte har att göra med och som du inte förstår? 

att förstå det och strunta i det är inte svårt. 
  • Anonym (mamma)
    Litet My skrev 2014-01-31 22:19:10 följande:
    Jag, harkel är n sån där elak mamma som köper mössor som går att knyta om de drar av dem. BTW, dottern hade 3 mössor en en princesstiara på sig ute idag, eget val ;)

Hehe.
    Mina barnbarn har mössor med knäppen. De sitter på.

Dt är INTE +15 i vagnen när det är minusgrader, det kan jag lova. Och bebisar i vagnen tar garanterat varken av eller på mössor.
  • Anonym (H)
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:19:06 följande:

Bebisar? Sätta på en mössa?
    bebisar gråter om dom fryser eller är för varma
    i en barnvagn blåser det inte, och resten av outfiten kan värma gott och väl
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (inte värt bråket) skrev 2014-01-31 21:52:41 följande:

För att barnet drar av sig mössan lika fort som man sätter på den (och gallskriker JAG VILL INTE HA MÖSSA!!! under tiden)? Samma sak med vantar. Ibland skippar vi både vantar och mössa om vi inte ska långt. Tar med dem så om det blir kallt kan vi sätta på dem men det är inte värt att sätta igång 3e världskriget om vi ska vara ute i under 5 min...

Förra veckan drog jag t o m hem en pulka med vrålande 2,5åring från dagis utan vare sig mössa, vantar, overall eller skor. Som tur är har vi nära hem smile5.gif Det finns andra anledningar än köld för en 2,5åring att vråla, t ex att man inte vill gå hem från dagis när mamma kommer och hämtar!

Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:20:24 följande:
    får du ofta överdrivet starka känslor angående skitsaker som du inte har att göra med och som du inte förstår? 

att förstå det och strunta i det är inte svårt. 

Hehe.
  • Anonym (mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 22:23:20 följande:
    Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.

Ja. Det är ju ditt jobb som mamma, så det gör du rätt i.
  • Anonym (H)
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:23:22 följande:

Hehe.
    nej men seriöst, vad är ditt syfte med tråden? 

berätta hur fantastisk förälder du minsann var och vilka perfekta änglar till barn och barnbarn du har? 
    för du tror ju inte på förklaringarna och vill inte ta in dom, så whats the point? 
    och varför blir du så arg? börja sticka, mecka med en motor eller nåt
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:11:06 följande:

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
    Du menar att förmågan att förstå resonemang och argument är liknande hos småbarn och tonåringar?
  • Anonym
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 22:23:20 följande:
    Vore det inte lättare om barnen fick känna hur det känns att vara ute i för lite kläder (under kontrollerade former så klart), så att de får en bättre förståelse för varför man behöver vinterkläder till nästa gång? I stället för att kämpa med dem varje gång? Jag tycker det verkar ansträngande med gapande och skrikande barn varje gång man ska ut genom dörren.
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2014-01-31 22:28:38 följande:
    Du menar att förmågan att förstå resonemang och argument är liknande hos småbarn och tonåringar?
    ja men du vet, låter man lilla olle få 3 russin innan maten när han är 5år så låter man honom få 3 stark öl när han är 14år sen också... 
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!