• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym (eh?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 10:40:51 följande:
    Kylan i Umeå -30 kanske är behaglig men kylan i Göteborg -5 är extremt kallt och det pga att det blåser extremt mycket här från havet och då blir det -10 till -15 grader kallar i vinden så är det -5 och blåser är det egentligen -15 till -20 grader. Kall luft i blåst kan ge köldskador på huden.
    Det räcker att vi åker inåt i landet till Jönköping så är det mycket behagligare där än vad det är på västkusten.
    Du vet att Umeå också är en väldigt blåsig kuststad va? - 30 är för övrigt inte behagligt någonstans i landet.
  • Anonym (allt)

Jag har inte läst hela tråden. Men ibland har förbipasserande inte hela bilden. Man kan havarit inne länge i en affär, barnet blivit för varmt och det är bara minuter det är frågan om för att hjälpa att få bort "överkok", eller mellan två inneställen. (Inte samma sak som att vara shoppingmorsa. LKan vara ett apotek och en mataffär lika gärna)

• Annsiss

Den som tror att vi inte testat att säga till på skarpen tror jag aldrig har träffat ett viljestarkt barn, på skarpen är liksom inte en metod som funkar, har inte testat fysiskt våld ännu det är väl typ det som återstår då men tror inte det skulle hyllas heller. Vi har träffat bup deras råd är att inte fajtas i onödan utan enbart när det är absolut livsfara typ att man måste hålla vuxen i handen i trafiken.

• Annsiss

Vill tillägga att jag såklart aldrig lämnar vantar och mössa hemma de finns synliga hela tiden och är såklart möjliga att ta på när som helst. Har också testat att inte bråka om overallen men hon kan gå utomhus flera hundra meter utan en tråd på kroppen och det känns lite väl även för mig.

• Anonym (Mia)

En del fattar inte att det mesta av värmen försvinner ut på toppen(huvudet) precis
    som om vi inte skulle ha ett tak på vårt hus. Gör om, gör rätt!!

• Anonym (Läkare)
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 21:15:07 följande:
    Men lägg av med att skrämmas! och sluta använda nick som tror att ger tyngd!

Annsiss Lyssna inte på det här tramset.  Kapa fingrarna.... på vissa borde man kapa något som uppenbart inte finns....
    Om barnet förfryser fingrarna gång på gång kommer cirkulationen tillslut gå förlorad. Det börjar med att fingrarna blir vita detta gör att man kan få en permanent skada då fingrarna aldrig kommer få tillbaka sin urpsrungsfärgen utan förbli vita även när det är varmt ute och man får domningar, fortsätter det att utsättas för kyla kommer de förlora cirkulationen helt.
  • Lindsey Egot the only one
    Annsiss skrev 2014-02-02 08:51:35 följande:

Den som tror att vi inte testat att säga till på skarpen tror jag aldrig har träffat ett viljestarkt barn, på skarpen är liksom inte en metod som funkar, har inte testat fysiskt våld ännu det är väl typ det som återstår då men tror inte det skulle hyllas heller. Vi har träffat bup deras råd är att inte fajtas i onödan utan enbart när det är absolut livsfara typ att man måste hålla vuxen i handen i trafiken.

Men varför inte bara strunta i att gå ut istället.

NEJ! Vi går inte ut om du inte tar på dig!

Och visst detta är inget man ska börja med kl 07;00 en måndag morgon utan detta skulle man göra tidigt i barnets liv när man är hemma och över en helg. Och nej det måste inte vara tjockvantar man börjar med. Räcker med tunna fingervantar alt tunna tummvantar. Huvudsaken är att barnet lär sig att titta ut, avgöra vad som behövs tas på och sedan klä sig. En tvååring på dagis klarar detta med bra pedagoger som vägleder. Alla barnen som jag jobbat med har klarat detta men då har vi diskuterat vilket väder det är innan och vad man behöver ta på sig. Barnen har sagt jacka, byxa, overall, mössa, vantar, halskrage. Sedan har man gått ut i hallen och de är jätte duktiga på att ta på sig. Och barn vet mycket väl. Och hjälper man en tvååring att ta på sig thermovantarna rätt så kan de inte ta av dom.
  • sextiotalist
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-04 10:37:59 följande:
    Om barnet förfryser fingrarna gång på gång kommer cirkulationen tillslut gå förlorad. Det börjar med att fingrarna blir vita detta gör att man kan få en permanent skada då fingrarna aldrig kommer få tillbaka sin urpsrungsfärgen utan förbli vita även när det är varmt ute och man får domningar, fortsätter det att utsättas för kyla kommer de förlora cirkulationen helt.
    Och hur många barn i Sverige  amputerar sina fingrar pga köldskador. Hade det varit en problem, så hade nog media informerat om det.
    Visst, man ska klä sig efter väderlek och självklart ska man hålla ett öga på sina mindre barn så att de inte förfryser sig. Men samtidigt så är det knappast när de tar sig från affär ett till två, som detta riskera att ske. Inte heller på den, för de flesta, korta promenaden till/från dagis och inte heller är det så många dagar (om man frånser de nordligaste delarna av Sverige) som temperaturen är inom riskzonen
    Vi lever i Sverige, inte i Sibirien eller på nordpolen

Själv har jag aldrig tagit strid om detta, men å andra sidan så har min son bett om mössa, vantar när han frusit och som tonåring frivilligt sätter på sig långkalsonger om det skulle behövas
  • 4539

Jag anser att om jag ska ha vantar/mössa etc så ska mitt barn också ha det. Sen föräldrar glöm inte ta av dom när ni går in i affärerna -.-

• sextiotalist
    4539 skrev 2014-02-04 10:46:56 följande:
    Jag anser att om jag ska ha vantar/mössa etc så ska mitt barn också ha det. Sen föräldrar glöm inte ta av dom när ni går in i affärerna -.-

Kofta är ett plagg som mammorna sätter på sina barn när mammorna fryser.
    Du kan inte alltid utgå från dig, det finns de som är varmblodiga och inte alls fryser och så finns det de som sätter på sig en mössa när temperaturen går under 10 plusgrader.
    Min sambo är mer frusen än vad jag och sonen är, hade vi utgått från honom, så hade sonen svettats ihjä
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!