• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2014-02-04 10:13:52 följande:
    En del fattar inte att det mesta av värmen försvinner ut på toppen(huvudet) precis
    som om vi inte skulle ha ett tak på vårt hus. Gör om, gör rätt!!
    Myt. Det försvinner mer värme genom huvudet om man inte har mössa än om man har mössa, men inte mer än från någon annan kroppsdel som är bar, och den mesta värmen finns kvar i kroppen om man är ordentligt klädd.
  • Annsiss

Härligt med korrekta människor som tror att alla barn är som deras nej alla är olika och tipset om att helt enkelt inte gå ut praktiseras ofta ( och ses inte som ett straff även om hon älskar att vara ute) det är dock lite jobbigt att inte kunna ta sig till förskolan. Detta om förfrusna fingrar är också roligt, jag får lätt köldproblem i ansiktet och näsan men trots detta har näsan ännu inte trillat av trots att jag bara täcker den på fjällskidturen.

• Lady Paraplyh
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:11:06 följande:
    Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?

Du kan väl inte på fullt allvar jämföra marijuana med en mössa! Föräldrarna kanske inte mössdiskussionen känns så viktig, fryser barnet tar barnet på sig mössan, svårare än så är det inte.
  • Nashico

Det finns en uppsjö av mössor som är svåra att ta av sig. Jag vet då jag har ett barn som hatar mössor. Jag t.o.m sydde en som är som en huva och täcker hals och delar av bröstkorgen/ryggen. Lite som en rånarluva med förlängning. Detta gjorde det omöjligt för min 18 månaders att ta av sig vilket gör att han idag vet bättre att det går inte att kämpa emot mamma. Om mamma säger att en mössa ska på så sitter den på! Och det gäller även vanliga mössor. 

• sextiotalist
    Nashico skrev 2014-02-04 13:57:54 följande:
    Det finns en uppsjö av mössor som är svåra att ta av sig. Jag vet då jag har ett barn som hatar mössor. Jag t.o.m sydde en som är som en huva och täcker hals och delar av bröstkorgen/ryggen. Lite som en rånarluva med förlängning. Detta gjorde det omöjligt för min 18 månaders att ta av sig vilket gör att han idag vet bättre att det går inte att kämpa emot mamma. Om mamma säger att en mössa ska på så sitter den på! Och det gäller även vanliga mössor. 
    Wow, eller inte.
    vet du, jag har aldrig behövt tvinga en mössa på min son, ska jag berätta mitt knep (nu är han tonåring och forstätter med att klä sig så han inte fryser)

Men så här kunde (nu var det ett tag sedan )
    "Vill inte"
    Nähä, då behöver du inte. Ingen mer diskussion
    Efter en stund
    Fryser
    Vill du ha mössan

OK då

En liten stund senare
    Mamma, mössa.

inga rånarhuvuden, inget bråk och resultat, en tonåring som har sedan tidigt fått lära sig lyssna på sin kropp och inte behövt några prestigestrider,
    Nej, jag har inte velat ha ett barn som gör som mamma säger, utan försökt att få mitt barn ta vettiga beslut efter eget huvud
    Ska väl tillägga att jag inte skulle sätta mitt barn i någon farlig situation, utan valde att lägga krut på de stider som verkligen var viktiga.

• Numminen

Att ta av mössan är ju enda sättet för ett litet barn att reglera värmen. Grymt då att ta på en mössa de inte kan ta av. Mina har fått ta av mössan och lufta en stund, sen har vi provat igen. Men då har jag varma barn som behöver det. Att bli lite kall är dock inte farligt, barn lär sig av erfarenheten. Är lite som med att tvingas äta upp mat eller inte tänker jag. Mina barn känner själva om de fryser eller är mätta. När de är små behöver de mer vägledning och serveras mössa/mat när jag tror det behövs.

• sextiotalist
    Numminen skrev 2014-02-04 14:07:41 följande:
    Att ta av mössan är ju enda sättet för ett litet barn att reglera värmen. Grymt då att ta på en mössa de inte kan ta av. Mina har fått ta av mössan och lufta en stund, sen har vi provat igen. Men då har jag varma barn som behöver det. Att bli lite kall är dock inte farligt, barn lär sig av erfarenheten. Är lite som med att tvingas äta upp mat eller inte tänker jag. Mina barn känner själva om de fryser eller är mätta. När de är små behöver de mer vägledning och serveras mössa/mat när jag tror det behövs.
    Och jag tror att de barn som får lära sig att lyssna på sin kropp även som äldre gör det
  • Nashico
    sextiotalist skrev 2014-02-04 14:04:14 följande:
    Wow, eller inte.
    vet du, jag har aldrig behövt tvinga en mössa på min son, ska jag berätta mitt knep (nu är han tonåring och forstätter med att klä sig så han inte fryser)

Men så här kunde (nu var det ett tag sedan )
    "Vill inte"
    Nähä, då behöver du inte. Ingen mer diskussion
    Efter en stund
    Fryser
    Vill du ha mössan

OK då

En liten stund senare
    Mamma, mössa.

inga rånarhuvuden, inget bråk och resultat, en tonåring som har sedan tidigt fått lära sig lyssna på sin kropp och inte behövt några prestigestrider,
    Nej, jag har inte velat ha ett barn som gör som mamma säger, utan försökt att få mitt barn ta vettiga beslut efter eget huvud
    Ska väl tillägga att jag inte skulle sätta mitt barn i någon farlig situation, utan valde att lägga krut på de stider som verkligen var viktiga.

Jag har en son som aldrig klagat över mössa heller. Men med vår andre har vi inte haft något val. Det handlar om att välja det för barnet viktiga strider. Jag menade bara på att säga att om man måste ha mössa av en eller annan anledning så går det! Jag kan t.ex slå vad om att du inte hade gått ut med ditt barn i -35 utan mössa, för det är inte bra. 
  • Nashico
    Numminen skrev 2014-02-04 14:07:41 följande:
    Mössan har snarare varit något för sval just av den anledningen att jag inte ville att det skulle bli obehagligt varmt, det har hänt att vi dragit på en mössa på mössan. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 21:12:30 följande:
    Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?
    Jag är en av dem. Get a life.

Jag tar inte striden med min dotter som hatar mössa. Var likadan själv, det har gått bra för mig.
    Blir det kallt nog har hon redan upptäckt på egen hand att det är skönt med mössa.

Vantar är desto viktigare för mig då dagis förstörde min händer och jag förfrös dem flera gånger trots "dundervantar".
  • Anonym (men nu e jag int)

Nää nu vet jag ju inte var du bor men två tre plusgrader är inget mössväder av mina erfarenheter att döma.

• Kasperina

Många barn tar av sig mössa och vantar gång på gång. Jag tvingar på dem igen när de börjar bli kalla

• Arbetsvegan
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-04 10:37:59 följande:
    Om barnet förfryser fingrarna gång på gång kommer cirkulationen tillslut gå förlorad. Det börjar med att fingrarna blir vita detta gör att man kan få en permanent skada då fingrarna aldrig kommer få tillbaka sin urpsrungsfärgen utan förbli vita även när det är varmt ute och man får domningar, fortsätter det att utsättas för kyla kommer de förlora cirkulationen helt.
    Läs på om frysskador innan du uttalar dig. Tack på förhand.

Ett tips är att du väljer ett annat nick nästa gång, det här ger inte mera tyngd åt dina åsikter utan bara att man utdömer dina påståenden som att det kommer från en totalt inkompetent läkare och därmed går all trovärdighet bort.

Det finns jättemycket kunskap om det här, det experimenterades ju friskt på levande människor under WWII, det är bara att läsa.
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!