• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • mamman64
    Harmagedon skrev 2014-01-31 22:17:25 följande:
    Det där om att barn inte ska få vinna tycker jag bara är trams. De får väl känna efter själva om de vill ha mössa eller inte. Då lär de sig att fatta självständiga beslut baserat på fakta.

De lär ju sätta på sig mössan om de fryser.
    Så kan man väl inte resonera när det handlar om små barn!! Det är väl vi som är vuxna som skall visa barnen hur man klär på sig när det är vinter.
    Mina barn har aldrig dragit av sig kläderna mer än vantarna men då har de åkt på igen av mig. Sen handlar det ju som med alt annat att se till så att barnet har rätt vinterkläder, inte för varm mössa för då vill de naturligtvis ta av den. Att ha värsta pälsmössan när det bara är några minusgrader kanske inte är så himla bra, 
    Det behövs iaf två olika mössor under vintern, en för nollgradigt är straxt däröver och en tjockare vid -10...
    Likaså vantar. Klart att barnen får panik o drar av om de blir varma men då skall den vuxne se till att barnet har rätt kläder på sig så händer det nog inte
  • Anonym (Läkare)
    Annsiss skrev 2014-02-01 20:01:03 följande:

Alltså visst det ser illa ut, treåringen har aldrig vantar och sällan mössa . Ofta bråkar vi ibland i timmar för att få på overallen och skor då finns inte ork kvar till tjafs om vantar. Häromdagen var hon som vanligt blå om fingrarna och grät för att hon frös och trots det vägrade hon vantar. Vi kan inte sitta inne hela tiden, vi gör det redan nu mer än vi skulle önska pga detta.

Och den dagen hon förfrusit fingrarna och de blir permanenta vita utan känsel alt måste kapa dom! Då kanske det hade varit bra om ni sa till henne på skarpen. Jag hade aldrig tvekat om att säga till ungen att om hon inte har vantarna på sig så kan detta hända med hennes fingrar.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Läkare) skrev 2014-02-01 21:10:11 följande:
    Och den dagen hon förfrusit fingrarna och de blir permanenta vita utan känsel alt måste kapa dom! Då kanske det hade varit bra om ni sa till henne på skarpen. Jag hade aldrig tvekat om att säga till ungen att om hon inte har vantarna på sig så kan detta hända med hennes fingrar.
    Men lägg av med att skrämmas! och sluta använda nick som tror att ger tyngd!

Annsiss Lyssna inte på det här tramset.  Kapa fingrarna.... på vissa borde man kapa något som uppenbart inte finns....
  • mamman64
    Annsiss skrev 2014-02-01 20:01:03 följande:
    Alltså visst det ser illa ut, treåringen har aldrig vantar och sällan mössa . Ofta bråkar vi ibland i timmar för att få på overallen och skor då finns inte ork kvar till tjafs om vantar. Häromdagen var hon som vanligt blå om fingrarna och grät för att hon frös och trots det vägrade hon vantar. Vi kan inte sitta inne hela tiden, vi gör det redan nu mer än vi skulle önska pga detta.
    Oansvarigt!!!!!
  • Harmagedon
    mamman64 skrev 2014-02-01 21:08:13 följande:
    Så kan man väl inte resonera när det handlar om små barn!! Det är väl vi som är vuxna som skall visa barnen hur man klär på sig när det är vinter.
    Mina barn har aldrig dragit av sig kläderna mer än vantarna men då har de åkt på igen av mig. Sen handlar det ju som med alt annat att se till så att barnet har rätt vinterkläder, inte för varm mössa för då vill de naturligtvis ta av den. Att ha värsta pälsmössan när det bara är några minusgrader kanske inte är så himla bra, 
    Det behövs iaf två olika mössor under vintern, en för nollgradigt är straxt däröver och en tjockare vid -10...
    Likaså vantar. Klart att barnen får panik o drar av om de blir varma men då skall den vuxne se till att barnet har rätt kläder på sig så händer det nog inte
    Jo så kan man visst resonera. Jag gör ju det.

Jag erbjuder såklart barnen vettiga kläder efter väderlek. Men om treåringen vägrar sätta på sig overallen så får han väl prova att gå ut utan. Han behövde bara testa en gång för att det aldrig mer skulle vara ett problem.

Tycker det fungerar utmärkt på barn över två att de får känna efter själva varför de kläder mamma erbjuder antagligen är rätt bra att ta på sig.
  • Anonym (svett)

Min bebis brukar inte ha mössa på. Vi kör med luvan på overallen istället, mycket smidigare för då slipper han få mössan över ögonen hela tiden

• mamman64
    Harmagedon skrev 2014-02-01 22:16:59 följande:
    Jo så kan man visst resonera. Jag gör ju det.

Jag erbjuder såklart barnen vettiga kläder efter väderlek. Men om treåringen vägrar sätta på sig overallen så får han väl prova att gå ut utan. Han behövde bara testa en gång för att det aldrig mer skulle vara ett problem.

Tycker det fungerar utmärkt på barn över två att de får känna efter själva varför de kläder mamma erbjuder antagligen är rätt bra att ta på sig.
    Klart man kan göra så som du skriver om barnet är några år men då får man väl oxå sett till att inte vara för långt hemifrån, så man kan gå hem snabbt, vad jag menar är föräldrar som tjurar värre än barnet och sätter hårt mot hårt vilket innebär att barnet som inte kan förutse konsekvenserna fryser och blir röd och kall
  • Harmagedon

Jag tar självklart med overallen så det bara är att sätta på när barnet tar sitt förnuft till fånga. Man får ha en realistisk inställning till barnets förmåga till konsekvenstänkande. Men får de inte testa så får de heller inte träna på att fatta egna beslut.

• Anonym (fia)

Min son hatade vantar när han var två o tre jag skämdes då han alltid slet bort dom. Nu mär han e fem vägrar han tjocka vantar vill bara ha sånna där tunna dock tvingar ja på han två par. ...

• mamman64
    Harmagedon skrev 2014-02-01 22:37:58 följande:
    Jag tar självklart med overallen så det bara är att sätta på när barnet tar sitt förnuft till fånga. Man får ha en realistisk inställning till barnets förmåga till konsekvenstänkande. Men får de inte testa så får de heller inte träna på att fatta egna beslut.
    Det är inte det jag reagerar på,du tar ju ändå ett ansvar men att låta små barn bli röda och blå för att man lämnat vantarna hemma när barnet trilskades fattar jag inte
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!