• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Jojile

Mössa sitter på, är det så att den dras av så sätter vi på en sån där som man knyter nertill. Förvisso går även den att dra av men det är jobbigare så oftast ger barnet upp. Däremot vantarna ryker hela tiden och de får helt enkelt hänga i overallarmen tills han kommer på att det är svinkallt och det är skönare att ha dem på.

Sen kan jag inte förstå varför man blir så himla arg över en sån här sak? Om barnet har shyssta skor och en bra overall så tror jag man kan ta förgivet att barnet även har tillgång till både mössa och vantar. Arg kan man väl bli om man ser ett stackars barn som får gå runt i höstjacka och gympaskor nu.

• Arbetsvegan

Min lilla bebis hade mössa och vantar som bebis för då kunde det lilla undret inte slita av sig det. När min lilla bebis var ett småbarn användes vantar EN gång. Då var det minus 30 ute.
    Jag testade ständigt om barnet frös genom att känna på näsa, händer och rygg - normaltempererade. (eftersom jag använder vantar kunde jag rätt säkert avgöra det)

Min lilla bebis är född med ett inbyggt element.  När jag var höggravid med element-bebisen använde fryslorten jag vinterjacka EN enda gång annars hade jag halvtunna vårkläder...

Och JA, jag har fått massor av onda ögon från prettoföräldrar men hellre det än att plåga mitt barn bara för att det ska se bra ut...

Så du lilla prettomorsa, vad tänker du om alla elementbarn? Ska vi hänga lapp om hlasen på barnet fr att såna som du inte ska skriva rabiata inlägg? Är det verkligen för mycket begärt att man tänka lite längre än näsan räcker?

• Arbetsvegan
    Jojile skrev 2014-01-31 22:33:43 följande:
    Mössa sitter på, är det så att den dras av så sätter vi på en sån där som man knyter nertill. Förvisso går även den att dra av men det är jobbigare så oftast ger barnet upp. Däremot vantarna ryker hela tiden och de får helt enkelt hänga i overallarmen tills han kommer på att det är svinkallt och det är skönare att ha dem på.

Sen kan jag inte förstå varför man blir så himla arg över en sån här sak? Om barnet har shyssta skor och en bra overall så tror jag man kan ta förgivet att barnet även har tillgång till både mössa och vantar. Arg kan man väl bli om man ser ett stackars barn som får gå runt i höstjacka och gympaskor nu.
    Då kan du vara skitfröbannad på mig då eftersom jag har ett element-barn som gladeligen travar runt i höstjacka och jympaskor om jag bara tillät det.
    Skorna är det ett förbannat tjat om eftersom jag ser det mest som att det är mer praktiskt med vinterdojor (tyvvärr är alla varma).

Men hav tröst - i skidbacken används skidkläder. De ser rejäla ut men är inte ett dugg varma. För det är allt det här handlar om, hur det uppfattas av andra...
  • Anonym (H)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-31 22:35:40 följande:
    Min lilla bebis hade mössa och vantar som bebis för då kunde det lilla undret inte slita av sig det. När min lilla bebis var ett småbarn användes vantar EN gång. Då var det minus 30 ute.
    Jag testade ständigt om barnet frös genom att känna på näsa, händer och rygg - normaltempererade. (eftersom jag använder vantar kunde jag rätt säkert avgöra det)

Min lilla bebis är född med ett inbyggt element.  När jag var höggravid med element-bebisen använde fryslorten jag vinterjacka EN enda gång annars hade jag halvtunna vårkläder...

Och JA, jag har fått massor av onda ögon från prettoföräldrar men hellre det än att plåga mitt barn bara för att det ska se bra ut...

Så du lilla prettomorsa, vad tänker du om alla elementbarn? Ska vi hänga lapp om hlasen på barnet fr att såna som du inte ska skriva rabiata inlägg? Är det verkligen för mycket begärt att man tänka lite längre än näsan räcker?
    haha jag tror nästan att jag kommer få ett "elementbarn" 
    när det var som kallast här så gick jag runt i tunn bomullsklänning och tunna legging och kände mig fortfarande jättevarm! guu vad folk kollade konstigt
    nu har jag bara en tunn höstjacka, klarar inte av något tjockare, smälter! vilket är lite tur också för då slipper jag köpa en dyr vinterjacka som jag snart inte kommer kunna använda för snart är bebisen ute :P 

skiter i om folk kollar konstigt, lyssnar hellre på min egen kropp än på dom. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (H) skrev 2014-01-31 22:40:16 följande:
    haha jag tror nästan att jag kommer få ett "elementbarn" 
    när det var som kallast här så gick jag runt i tunn bomullsklänning och tunna legging och kände mig fortfarande jättevarm! guu vad folk kollade konstigt
    nu har jag bara en tunn höstjacka, klarar inte av något tjockare, smälter! vilket är lite tur också för då slipper jag köpa en dyr vinterjacka som jag snart inte kommer kunna använda för snart är bebisen ute :P 

skiter i om folk kollar konstigt, lyssnar hellre på min egen kropp än på dom. 
    Du ska nog se att det blir så! Grattis! Vinterkläder blir så mycket enklare när man väl fattat att barnet håller på att svettas ihjäl under ens eget ömhjärtade beskydd.

När jag väntade de andra var det inte alls samma sak, jag frös precis som vanligt. De barnen har heller inget något element i magen utan fryser lika mycket som mig. :)
  • Jojile
    Arbetsvegan skrev 2014-01-31 22:40:13 följande:
    Då kan du vara skitfröbannad på mig då eftersom jag har ett element-barn som gladeligen travar runt i höstjacka och jympaskor om jag bara tillät det.
    Skorna är det ett förbannat tjat om eftersom jag ser det mest som att det är mer praktiskt med vinterdojor (tyvvärr är alla varma).

Men hav tröst - i skidbacken används skidkläder. De ser rejäla ut men är inte ett dugg varma. För det är allt det här handlar om, hur det uppfattas av andra...
    Jag brukar oftast inte vara så arg på folk som jag inte känner eller vet något om. Förmodligen skulle ditt barn inte sitta och hacka tänder och skaka? Förmodligen skulle jag uppfatta ditt barns kläder, tänka att "hur kan barnet inte frysa ihjäl" samtidigt som jag hade huttrat och försökt få mig själv varm.

Sen hade jag säkert gått vidare i min tankeverksamhet och börjar fundera på om varma mackor kan funka som middag idag igen.
  • Numminen

Lustigt, jag tycker oftare man ser det omvända - folk som klär på barnen alldeles för mycket så de blir för varma och griniga istället. Typ vinteroverall och åkpåse inne i ett köpcentrum och gärna en tjock filt över sufletten. Eller stängd overall på en treåring inne i affären. Vår förskola påminner om att barnen ska ha dubbla byxor under vinteroverallen fast det bara är ett par minus! Men då har jag själv väldigt varma barn

• Arbetsvegan
    Jojile skrev 2014-01-31 23:27:55 följande:
    Jag brukar oftast inte vara så arg på folk som jag inte känner eller vet något om. Förmodligen skulle ditt barn inte sitta och hacka tänder och skaka? Förmodligen skulle jag uppfatta ditt barns kläder, tänka att "hur kan barnet inte frysa ihjäl" samtidigt som jag hade huttrat och försökt få mig själv varm.
    Sen hade jag säkert gått vidare i min tankeverksamhet och börjar fundera på om varma mackor kan funka som middag idag igen.

Den enda gången barnet hackat tänder är vid kraftig feber och då är vi inte ute

Jo, men det är ju det normala att man gör. Hajjar till, glömmer, och sen är det inget mer med det...

• Isbit
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-31 22:23:20 följande:
    Jag hade ALDRIG tillåtit mina barn gå ut utan sina vinterkläder på vintern. Även om vi bara går till bilen som är uppvärmd. De får gapa och skrika hur mycket de vill men kläderna ska på! Sedan får det ta den tiden det tar.
    har du långt till bilen?
  • Lindsey Egot the only one
    Isbit skrev 2014-02-01 00:01:44 följande:
    har du långt till bilen?
    Nä inte när vi är hemma men till bilen från dagis kan det vara 50 meter. Men det blåser från Västerhavet och det är inga varma vindar.
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!