• Anonym (mamma)

För ******* sätt mössa på era barn!

Vintern är här. I vår stad är den inte särskilt hård: snöfall och några minusgrader. men det är rått. Staden ligger vid havet och det blåser.

Men jag ser många bebisar utan mössa ! Likaså många småbarn utan mössa och vantar.
    Att mammorna går barhuvade är deras sak - men bebisar?

I dag såg jag : 2 bebisar i vagn utan mössa. Utomhus. 4 småbarn utan mössa och vantar. En satt på en bänk vid spårvagnshållplats. Såg ut att vara 3 år. 2 var ute och knatade bredvid en barnvagn. En stod på en parkeringsplats och grät och skrek för att han frös.

Vad tänker ni på, mammor och pappor, som gör så här?

• Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 15:42:30 följande:
    Ja, och det är Göteborg jag avser.  Det blåser ofta och mycket här, stilla dagar är sällsynta. Jag sätter själv på mig mössa på vintern, när jag skall ut en blåsig dag med köldgrader. För det gör ont i öronen annars.

Nu handlade inte trådstarten till och från bilen eller dylikt. Det handlade om längre stunder.
    Man håller sig varmare om man skyddar huvudet.
    Fast jag har inte sagt att man inte ska ha mössa på sig. Läs mina inlägg så förstår du bättre varför jag tog till och från bilen som exempel. Mina barn går inte utanför dörren utan rätt sorts kläder oavsett om vi ska vara ute i en timma alt enbart till bilen. Och lär man barnen från början får man inga trilskandes ungar som bestämmer.
  • Anonym (H)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 18:18:37 följande:
    Fast jag har inte sagt att man inte ska ha mössa på sig. Läs mina inlägg så förstår du bättre varför jag tog till och från bilen som exempel. Mina barn går inte utanför dörren utan rätt sorts kläder oavsett om vi ska vara ute i en timma alt enbart till bilen. Och lär man barnen från början får man inga trilskandes ungar som bestämmer.
    jaha, man behöver bara lära barnen från början så trotsar barnen aldrig eller gör uppror, wow hade aldrig kunnat gissa det.. Obestämd ja slavar utan vilja.. ursäkta, lydiga barn är ju det viktigaste.. 
  • Harmagedon

Jag vill ha trilskande vuxna som bestämmer efter eget huvud. Så jag får leva med trilskande ungar som bestämmer.

De har båda fått prova att gå till dagis utan overall mitt i vintern. De vill inte prova igen...

• sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2014-01-31 22:11:06 följande:

Jaha. Ok. Mina barn gjorde aldrig så. Kan ju bero på att vi bodde i  Luleå. En stad vid havet och -30 grader i  flera veckor.

Mina barnbarn  har mössa och vantar på vintern. Konstigt att barn får vinna i så enkla situationer. Hur gör ni när de kommer i tonåren och vill testa  mari?
    Jag tror att barn kan känna av om de fryser eller inte, vi har aldrig, då menar jag aldrig bråkat med vår son om detta. Som tonåring så klär han sig efter väder, tar även på sig långkalsonger om det skulle behövas.
    Jag tror det beror på att användandet av möss, vantar och så aldrig har blivit en prestigesak.

Så svaret är enkelt, om man låter barnen känna av om de fryser eller inte, inte låter det bli en konflikthärd när de är små, då kommer de klä sig vettigt.

På svar på din andra frågar, om man skippar att bråka om småsaker och tar konflikterna när det gäller det som är viktigt, så är min erfarenhet att det gäller även i tonåren
  • Anonym (mamma)
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 18:03:04 följande:
    Va? Vad är du insinuerar?
    Sluta projicera och berätta vad du anser att jag ställer till med genom att nyttja min rätt att uttrycka min åsikt?

Det var väl   min fråga till dig?Cool
  • Anonym (mamma)

Nu när jag läser tråden, inser jag att många har missat att jag avsåg: bebisar och småbarn. Inte äldre barn, inte tonåringar och inte heller barn som aldrig fryser.

• Arbetsvegan
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-01 18:33:20 följande:

Det var väl   min fråga till dig?Cool
    Så du erkänner alltså att du antingen inte läser alls eller läser väldigt illa? Cool
    ja, för annars hade du vetat vad jag skrivit och responderat på det. Men visa mig var jag på något sätt insinuerar att du inte har rätt att skriva din åsikt.

Äh, skit samma, Det här är bara tjafs fr att flytta fokus från vad det jag egentligen skrev: att hotet inte är fysiskt utan består av att man blir rädd för att det är så vanligt med extremt egocentrerade människor...
  • Annsiss

Alltså visst det ser illa ut, treåringen har aldrig vantar och sällan mössa . Ofta bråkar vi ibland i timmar för att få på overallen och skor då finns inte ork kvar till tjafs om vantar. Häromdagen var hon som vanligt blå om fingrarna och grät för att hon frös och trots det vägrade hon vantar. Vi kan inte sitta inne hela tiden, vi gör det redan nu mer än vi skulle önska pga detta.

• ShinMama

Det är jag inte rädd för, är bara rädd för att folk ska tro jag inte bryr mig om mitt barn eller låter han vinna hela tiden. Inte så jag går och skakar med skräck förstås, men det är underförstått enligt mig.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (H) skrev 2014-02-01 18:23:10 följande:
    jaha, man behöver bara lära barnen från början så trotsar barnen aldrig eller gör uppror, wow hade aldrig kunnat gissa det.. Obestämd ja slavar utan vilja.. ursäkta, lydiga barn är ju det viktigaste.. 
    Mina barn får inte betämma när det gäller sådana saker. Vi diskuterar vad man behöver ha på sig för att inte frysa sedan tar vi på oss det. Vill de inte ta på sig då går vi inte ut. Jag bryr mig inte om du låter dina barn bestämma och låter dom gå ut ändå. Men då har du lärt dom att det lönar sig att trilskas.

Mina barn kan trilskas och har trotsat men de vet att vissa saker tummar jag inte en millimeter på. Ytterkläder är en sådan sak.
Svar på tråden För ******* sätt mössa på era barn!