• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-06 10:22:21 följande:
    Undersökningar verkar visa det motsatta?

"Av oppositionen sticker framför­ allt Miljöpartiet ut i undersökningen.

Partiet har tagit hjälp av lära­re i sitt utvecklings­arbete av skolpolitiken och har också profilerat sig i frågor som arbets­miljö, lön och bemanning på skolor. MP vill framstå som ett parti som värnar om skolan. Och det verkar ha betalat sig.

I Skops undersökning har Miljöpartiet näst störst förtroende bland lärarna vid sidan om Social­demokraterna"

www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/02/05/partierna-har-svart-na-ut-lararna
    Mäter ju inte ens samma sak. Fack och forskning kallar MP:s förslag i artikeln jag länkar till för orealistiska. 
    .
    .
    Din artikel visar att bara 16% av lärarna har HÖGST förstroende för MP. BARA 16%. I partiets andra paradfråga.

Och det behöver inte ens betyda att 16% av lärarna verkligen tycker att MP är BRA i skolpolitiken - bara att de är det bästa av alternativen. Det är en skillnad.

Så tvärtemot vad du menar så tycker jag din undersökning visar att MP, som satsar så hårt på skolfrågor, ändå inte lyckats vinna något nämnvärt stöd i lärarkåren.
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-06 13:50:12 följande:
    Det är inte det hon gör. Hon talar om normer. Säger inget om någon viss grupp människor i det citatet.

Sen ska erkännas att jag tyckte att hon delvis var ute och cyklade i debattprogrammet efteråt. Men det gör henne bara mänsklig, inte till manshatare.

Om du anser att Romsons uttalande är mer hatiskt och generaliserande än Åkessons så är vi nog rätt långt ifrån varandra.

Åkesson beskriver, muslimer,  en enligt honom växande grupp människor i Europa, som det största hotet sedan Andra Världskriget. Vad är sakligt med det? Om det inte är generaliserande och fördömande så vet jag inte vad som är generaliserande och fördömande.
    Åkesson talade också om normer. Om islamiseringen som han ser som det största enskilda hotet.

Sedan kan man hålla med om att det är ett hot eller inte men han talade inte om muslimer som enskilda personer.

MEN, det är roligare för hans motståndare att låtsas att det var just så för det blir enklare att argumentera mot det då.

Åsa ser ett hot i de normer som följer vita medelålders män och Åkesson ser ett hot i de normer som följer med islam och islamister.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-06 14:59:04 följande:
    Och hur ska dessa väljas ut menar du?
    Kan du finna någon inom industri/handel/ekonomi/politik som anser sig själv sakna kompetens?
    Kompetens är inget annat än ett s.k. buzzword  för att ursäkta att inte släppa in fler kvinnor i styrelserummen.

Nyckelord: "... som anser sig själva ..."

Skrattande

• Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-06 14:59:04 följande:
    Och hur ska dessa väljas ut menar du?
    Kan du finna någon inom industri/handel/ekonomi/politik som anser sig själv sakna kompetens?
    Kompetens är inget annat än ett s.k. buzzword  för att ursäkta att inte släppa in fler kvinnor i styrelserummen.

Sedan kan man fundera över det där med kompetens som "buzzword" för att hindra kvinnor att ta plats. Jag hoppas det inte är en officiell MP-ståndpunkt.

Att mena att det bara är en ploj och förneka behovet av kompetens känns ... sådär. Det omyndigförklarar dessutom de kompetenta kvinnor som redan tagit plats, normalt sett på sin kompetens.

• Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-07-06 19:47:19 följande:
    Är det Justitieministern som "tillåter" brotten också?

Tror du vet vad som menas. Det är män som tjänar på de största miljöutsläppen och det är män som ligger bakom och styr över de flesta företag som orsakar dem.

För egen del tycker jag ibland att det är lite tröttsamt att fokusera på kön. Men frågan är om man får prata om dessa fakta utan att kallas manshatare?
    Får man prata om viss invandrarkulturers överrepresentation i brott utan att kallas rasist?

Du är smart nog att se problemet med Romsons tal. Hon pekar ut vita, svenska män som ansvariga för att Sudanesiska kvinnor svälter och hon gör det indirekt genom att koppla ihop fenomenen utan ytterligare länkar och/eller förklaringar emellan.

Talet är bara ännu ett bevis i raden på att MP ideologiskt härbärgerar på den yttersta vänsterkanten.
  • Flash Gordon
    amia01 skrev 2014-07-07 00:28:45 följande:

Inte svårt att hata MP efter deras utspel i Almedalen om att alla lantbruk längs östersjökusten skall vara ekologiska. Det kommer att innebära en snabb död av det lilla liv som finns kvar i havet!
    Ekologiskt lantbruk är bra på många sätt, men inte för minskat näringsläckage! Läcker mycket mer än det konventionella lantbruket. Endera är MP helt obildade om dom inte har koll på detta, eller så försöker de bara fiska röster på havets bekostnad. Synd att det inte finns någon som vågar ta debatten.

Vilket är ännu ett exempel på samma fenomen.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-07 09:10:57 följande:
    Snacka om att inte ha koll på läget!

Ekologiskt jordbruk är just vad vi behöver för att inte fylla Östersjön med industrigödsel.
    Förr var allt jordbruk ekologiskt och Östersjön var ett frisk hav.

Snyggt försök.

Förr i välden var vi vikingar i Sverige och då var Östersjön frisk så om vi bara alla går tillbaka till att segla långbåt och slakta utlänningar så löser det sig.

Ekologiskt jordbruk släpper ut mer gödningsämnen per producerad enhet än ett modernt jordbruk. att det "ekologiska" jordbruket inte skadade Östersjön mer än det gjorde förr beror givetvis på volymerna som producerades då och som produceras idag. 

• ölburk2

I den här tråden görs det verkligen framsteg

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-07 19:30:32 följande:
    Det bjuder vi gärna på - SD kommer ändå inte ifatt Miljöpartiet.
    Jag skulle inte sätta mina sista slantar på det uttalandet.

Det skiljer ett par, tre procentenheter mellan partierna i de undersökningar som görs och SD är kända för att underprestera i opinionsundersökningarna medan MP tvärtom ofta värderas högre INNAN man kommer till valbåset.

Exempelvis i EU-valet så tappade MP 1,8 procentenheter från vallokalsundersökningarna till det färdiga resultatet medan SD ökade 2,7 mellan desamma.

Sedan, när valet kommer, ska MP slåss med Fi, S och V om samma väljare medan SD inte har så många på sin sida att tappa till, så att säga.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?