• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • themia
    Linnea1994 skrev 2014-08-11 08:42:01 följande:
    Tycker du att det är bättre att dom är emot våran demokrati, dvs inte låta alla säga vad dom tycker?
    Nu får du förklara dig!
    Vem har hindrats av MP att säga sin åsikt?
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-08-09 17:09:27 följande:
    En enda enkel fråga:

Var ska ni få elen ifrån?

*i ungefärliga siffror, tack - och tänk på att dagens behov är ca 150-160 TWh*
    Svaret står i texten du citerade, om du kan tolka vad jag skrev.

För det första är vår elförbrukning ingalunda några 160 TWh, snarare 140 TWh,
    och (notera!) den är stadigt minskande.

www.energimyndigheten.se/Press/Pressmeddelanden/2013-var-ett-ar-med-lag-elanvandning-och-stor-elexport/

Som jag skrivit till dig flera gånger, vilket du alltid lyckas ignorera, så kommer elförbrukningen att fortsätta minska allt snabbare dels genom effektivare elanvändning, dels genom det varmare klimatet.
    Därtill kommer en kraftig utbyggnad av lokal elproduktion runt om i kommunerna.

Men jag antar att det inte spelar någon roll för dig. Kärnkraftskramandet börjar likna religion.
  • hezekiel

För att deras språkrör har brukat narkotika och hetsat mot män.
    För att deras gruppledare stödjer en organisation som fördömer homosexuella och jämför personer som vill utrota alla minoriteter i Irak och Syrien (till att börja med) med pers som slogs för demokrati under finska vinterkriget.

• Linnea1994
    themia skrev 2014-08-11 19:09:41 följande:
    Nu får du förklara dig!
    Vem har hindrats av MP att säga sin åsikt?
    Du kanske skulle börja följa nyheterna.
    Jenny Wenhammar på MP riksdagslista (nu petad) störde hans tal i Visby i Juli.
    Det finns fortfarande många inom MP som stödjer det hon gjorde!
    I en demokrati skall alla ha rätt att prata om sin politiska åsikt!
  • Mentat
    themia skrev 2014-08-11 19:20:43 följande:
    Svaret står i texten du citerade, om du kan tolka vad jag skrev.

För det första är vår elförbrukning ingalunda några 160 TWh, snarare 140 TWh,
    och (notera!) den är stadigt minskande.

www.energimyndigheten.se/Press/Pressmeddelanden/2013-var-ett-ar-med-lag-elanvandning-och-stor-elexport/

Som jag skrivit till dig flera gånger, vilket du alltid lyckas ignorera, så kommer elförbrukningen att fortsätta minska allt snabbare dels genom effektivare elanvändning, dels genom det varmare klimatet.
    Därtill kommer en kraftig utbyggnad av lokal elproduktion runt om i kommunerna.

Men jag antar att det inte spelar någon roll för dig. Kärnkraftskramandet börjar likna religion.
    2013 hade vi en ovanligt mild vinter. 2012 var vintern strängare och den totala elförbrukningen var 174TWh

Jag ser inget stöd hos SCB för någon trend i minskad elförbrukning. Elanvändning i Sverige totalt:

2008: 158 716
    2009: 146 971
    2010: 159 844
    2011: 160 009
    2012: 174 124

Hämtat från www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0105/ElAnvSNI2007Ar/ , "Summa förbrukad el". Om vi nu dessutom skall övergå till mer miljövänliga transporter och utöka andelen eldrivna fordon kommer det definitivt att behövas mer el och inte mindre.

• Philipsson
    Linnea1994 skrev 2014-08-12 08:49:22 följande:
    Ja, typiskt extremister, som i viss mån befolkar dessa partier.  Å ena sidan använder den där sentensen om att "jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den", men å andra sidan gör de allt för att hindra politiska motståndare att tala.

Man ska betrakta vad människor GÖR, inte vad de SÄGER. Det folk GÖR avslöjar nämligen deras sanna natur. De vackra orden är blott fernissa.

• themia
    Linnea1994 skrev 2014-08-12 08:49:22 följande:
    Alla har rätt att föra fram sin åsikt, men kanske inte i alla tänkbara sammanhang.

Kan du nämna något parti som alltid accepterar att få sina representanters tal störda?

Du kan t.x. kolla SD, som vid det här laget uteslutit en hel hop som hade fräckheten att tänka själva.
  • themia
    Mentat skrev 2014-08-12 09:01:34 följande:
    2013 hade vi en ovanligt mild vinter. 2012 var vintern strängare och den totala elförbrukningen var 174TWh

Jag ser inget stöd hos SCB för någon trend i minskad elförbrukning. Elanvändning i Sverige totalt:

2008: 158 716
    2009: 146 971
    2010: 159 844
    2011: 160 009
    2012: 174 124

Hämtat från www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0105/ElAnvSNI2007Ar/ , "Summa förbrukad el". Om vi nu dessutom skall övergå till mer miljövänliga transporter och utöka andelen eldrivna fordon kommer det definitivt att behövas mer el och inte mindre.

Du läser statistiken fel, dina siffror inkluderar exporten.
    Förbrukningen inom landet 2012 var 142 TWh
  • Mentat
    themia skrev 2014-08-12 14:17:38 följande:
    Du läser statistiken fel, dina siffror inkluderar exporten.
    Förbrukningen inom landet 2012 var 142 TWh
    Tack, du har rätt. Det fanns en rad som hette "Summa förbrukning inom landet" i samma tabell hos SCB som jag inte hade sett men någon allmän minskande trend är fortfarande inte synlig:
    2008: 144.000
    2009: 137 886
    2010: 146 991
    2011: 140 295
    2012: 142 870

Det är litet fluktuationer år från år men ingen tydlig trend nedåt och som sagt, om vi skall öka andelen eldrivna fordon kommer elbehovet snarast att öka.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?