sverker11 skrev 2014-07-28 21:19:03 följande:
Å andra sidan sågs radioaktivitet en gång i tiden som något ofarligt och häftigt. Radioaktiva klockor och radioaktiva drinkar var trendigt. Idag vet vi bättre.
Jag har tre huvudsakliga invändningar mot dagens kärnkraft.
1. Den utnyttjar för liten del av bränslet. Visserligen pratas det en del om fjärde generationens reaktorer men enligt en representant för vattenfall som jag pratade med för ett par år sedan så skulle eventuella nya kärnkraftverk i Sverige vara av den äldre typen (generation 3). Här kommer även problemet med förvaringen av uttjänt bränsle samt gruvdrift in.
2. Det är dyrt att bygga. Det skulle gå pressa priserna genom att bygga standardiserade kraftverk men det kommer sannolikt inte att ske inom en snar framtid.
3. Risken är att man lutar sig tillbaka och inte lägger tillräckligt med energi på att söka alternativa energiformer. Jag skulle vilja se en ordentlig svensk satsning på alternativ energi och energilagring. Behoven av energiproduktion kommer knappast att minska i framtiden och alla kommer inte att kunna bygga upp sin elförsörjning med kärnkraft. Här borde Sverige kunna skapa en ny exportindustri. Jag skulle även vilja se en diversifiering av energiproduktionen där lokal energiproduktion minskar belastningen på stamnätet samt gör hela elnätet mindre känsligt för störningar.
Vad det gäller riskerna med kärnkraft så får man göra som för trafiken och väga antalet dödsfall mot kostnad/nytta. Det kan helt enkelt vara så att det är värt ett visst antal dödsoffer/cancerfall att säkra elproduktionen. Det vill säga att samhällsnyttan är större än de individuella riskerna. Problemet är bara att det nog blir svårt att plocka fram tillförlitlig statistik på hur många som indirekt dör av ett eventuellt kärnkraftshaveri.
Atomen är din vän än idag. Cancerbehandlingar och röntgen är två exempel.
1) Tekniken finns redan framme. Problemet är löst. Att sedan Sverige närmast kommer att bygga Gen III+ reaktorer har ingen betydelse. Vi kan sälja vårt "avfall" till ett land som bygger Gen IV om vi vill, så kan DE utvinna restenergin.
2) Det är dyra saken men ger ändå bäst effekt för pengarna. Ex Korea bygger reaktorer "på löpande band" och har pressat ned kostnaderna till runt 5-7 Mdr USD per styck för en 1400MW-reaktor.
3) Satsningar sker världen över på olika tekniker. Mest i ropet är vind, trots klena resultat. Sverige är ett idealiskt land för kärnkraft då vi har goda geografiska miljöer, god ekonomi, fungerande myndigheter och en hög teknisk nivå. Vi skulle göra en stor miljöinsats om vi exporterade kärnkraftsel till polen som i sin tur kan stänga ned kolkraftverk.