isabellab skrev 2014-11-03 16:05:31 följande:
Så här på sluttampen, har ni dagar då bebisen rör sig mindre?
Igår levde min lillkille loppan så jag var helt slut. Idag har det varit några "vändningar" och lite småbuff bara. Han brukar vara livligast på kvällen så jag hoppas att han kommer igång om några timmar så man kan slappna av.
Jodå händer mig med. Från och till under graviditeten har jag haft småstunder av oro då jag inte känt av mycket rörelser, speciellt när hon började röra sig. Men efter varje gång hon "bevisade mig fel" så blev jag lite mer avslappnad vid nästa lugnperiod. Har bara haft en riktigt bad feeling för två veckor sen då jag inte fick någon respons alls av att kittla vid fötterna där hon alltid reagerar efter ett tag, och inte heller av att vända mig åt alla sidor. Jag tog en söt isglass som sista utväg vilket inte heller hjälpte. Sen klämde jag nån gång till och då började en trött långsam respons inifrån magen. Fy fan vad skönt, har aldrig varit så glad som då av att känna henne. :)
Nu vet jag att bebisar kan ha många timmar av sömn i rad såhär på slutet, och lika många vakna. Min har som en god vana att vara vaken mesta delen av dagen och far runt en hel del då, kanske också för att jag har musik på och rör mig mer, och sen sova hela natten lång utan någon rörelse alls tills på morgonen igen. Och efter ett par riktigt stimulerande dagar så kan hon vara trött och sova mycket även om dagen. Och likaså rörelserna känns väldigt starka vissa dagar men helt nerdrogade andra dagar.
Jag har helt enkelt försökt lägga den oron åt sidan nu och inser att de är såhär de små liven, ibland vilda, ibland slöa. Nu är det inte långt kvar innan vi har de ute hos oss där vi kan ha bättre koll på dessa pluttar. Men då börjar självfallet 100 helt andra orosmoment.
Vi kanske redan ska börja starta en uppföljningstråd för livet efter förlossningen, jag som förstfödeska kommer nog ha mycket stor nytta av en sån! Kommer säkert ha tusen frågor.