• nyitråden

Bebis november 2014

Hej, är vi fler som nyss plussat och har fått bf i november 2014? Jag fick plus igår och har egentligen känt av det i kroppen utan att riktigt koppla då jag också legat sjuk hela veckan. Men som det verkar är jag i vecka 3+6 idag. Är vi fler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-06 09:01
    Bildtråden finns här:

www.familjeliv.se/Forum-2-7/m72677679.html
  • Svar på tråden Bebis november 2014
  • mariiiiiia
    Saturnus skrev 2014-03-08 13:55:09 följande:
    Vad är det? Jag har mycket molvärk av o till. Det hade jag inte min förra graviditet. Fast det kan vara helt olika.

Tog en text från nätet:

Fakta druvbörd eller mola:

Druvbörd är en märklig graviditet eftersom det oftast inte finns något foster trots att magen växer, i stället för en moderkaka bildas små blåsor (molor). Molorna producerar stora mängder HCG (mänskligt hormon), så graviditetsprov visar på graviditet. Men det saknas kromosomer från modern och det saknas oftast ett foster.

Man får många symtom som kan misstolkas som flerbörd: livmodern växer snabbare än normalt och man får kraftiga graviditetssymtom såsom illamående, bröstspänning och så vidare. Eftersom livmodern växer så snabbt kan det ge smärtor i livmodern. För att ställa diagnos jämförs magmåttet med graviditetslängd, dessutom undersöks hjärtaktivitet och fosterrörelser. Ultraljud säkerställer diagnosen. När diagnosen är säker görs en utsugning av det som finns i livmodern. Eftersom druvbörd kan orsaka allvarliga följdsjukdomar som tumörer i hjärnan och lungorna följs HCG-nivåerna var tredje månad under ett år. Under den tiden bör kvinnan undvika att bli gravid så att man kan se om det är molan som är kvar och inte en ny graviditet.
  • Alicia li
    mariiiiiia skrev 2014-03-08 13:42:08 följande:
    Hoppar i här också. Håller tummarna för att denna graviditet ska gå hela vägen. Har haft mola/druvbörd innan och man kan inte undvika att tyda alla signaler såsom magont och dylikt negativt. Försöker vara positiv och ska försöka få ett tidigt ul tänkte jag.

Usch så hemskt för er. Hoppas du får lugnande besked på ul så du kan slappna av sen.

Jag känner inte av så mycket växtvärk längre men är väldigt trött på kvällarna och allmänt hungrig. Var på aw med jobbet och slukade revbensspjäll, pommes och sallad. Min kollega utbrast förvånat oj då vart tog allt det där vägen.... : ) en kvinna i min storlek brukar inte äta så mycket så snabbt ha ha. Känner mig uppsvälld redan. Humörsvängningarna är däremot mer humana än sist. Enklare gång två för nu förstår jag varför. Det är mycket mindre stress i allmänhet för mig också den här gången. Förra gången hade jag bytt jobb och vi hade problem med bostadsförsäljning tidigt i graviditeten samt flyttade när jag var gravid vilket jag inte rekommenderar i 9 månaden under snöstorm. På onsdag blir det ul : ).
  • Lycka2014
    mariiiiiia skrev 2014-03-08 13:42:08 följande:
    Hoppar i här också. Håller tummarna för att denna graviditet ska gå hela vägen. Har haft mola/druvbörd innan och man kan inte undvika att tyda alla signaler såsom magont och dylikt negativt. Försöker vara positiv och ska försöka få ett tidigt ul tänkte jag.

Hoppas det går bättre denna gång! När upptäcktes det förra gången? Hade inte hört talas om detta innan. Ma har man ju hört om och då kan man ju oxå känna sig gravid, men fostret är redan dött.

Så mycket olika saker man kan oroa sig för i en graviditet :/
  • KErika

Jag har aldrig varit med om mf "peppar, peppar" Och kan så klart inte sätta mig in i den sorgen :(

Så klart dyker mina orostankar upp ibland, och gjorde det även under min förra graviditet då och då under hela graviditeten. Men jag försöker då tänka.

Det är bättre att glädja sig i onödan än att oroa sig i onödan :)

• Yoenia
    Hallonsmoothie skrev 2014-03-09 08:52:05 följande:
    Vilken grupp?
    en som finns på FB om Nov bäbis

Jag är i V. 6 (5+3)
  • Mommy1986

Jag fick världens yrsel attack när jag steg upp och mådde illa, så gick till köket och åt några kakor. Men var tvungen att springa fort till sängen när det började kännas riktigt illa.

Ursh.. Googlade och det är tydligen tillhörande med graviditet. Äckligt när det börjar svartna för ögonen..

• Petite87

Hej tjejer. Testade positivt idag så kliver in i tråden :) Äl 23/2 så v.5 idag enligt fl. Om allt går bra har jag BF 15:e november.

Svar på tråden Bebis november 2014