Saturnus skrev 2014-03-08 13:55:09 följande:
Vad är det? Jag har mycket molvärk av o till. Det hade jag inte min förra graviditet. Fast det kan vara helt olika.
Tog en text från nätet:
Fakta druvbörd eller mola:
Druvbörd är en märklig graviditet eftersom det oftast inte finns något foster trots att magen växer, i stället för en moderkaka bildas små blåsor (molor). Molorna producerar stora mängder HCG (mänskligt hormon), så graviditetsprov visar på graviditet. Men det saknas kromosomer från modern och det saknas oftast ett foster.
Man får många symtom som kan misstolkas som flerbörd: livmodern växer snabbare än normalt och man får kraftiga graviditetssymtom såsom illamående, bröstspänning och så vidare. Eftersom livmodern växer så snabbt kan det ge smärtor i livmodern. För att ställa diagnos jämförs magmåttet med graviditetslängd, dessutom undersöks hjärtaktivitet och fosterrörelser. Ultraljud säkerställer diagnosen. När diagnosen är säker görs en utsugning av det som finns i livmodern. Eftersom druvbörd kan orsaka allvarliga följdsjukdomar som tumörer i hjärnan och lungorna följs HCG-nivåerna var tredje månad under ett år. Under den tiden bör kvinnan undvika att bli gravid så att man kan se om det är molan som är kvar och inte en ny graviditet.